خبرگزاری کار ایران

پوستر جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت نهم رونمایی شد

مراسم رونمایی از پوستر نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با حضور محمد تهامی‌نژاد پژوهشگر و پیشکسوت سینمای مستند، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم و با حضور جمعی از مسئولان جشنواره، محمد تهامی‌نژاد از پوستر نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت که توسط «مجید عباسی» طراحی شده است، رونمایی کرد. 

تهامی‌نژاد ضمن اظهار خرسندی از طراحی این پوستر در سخنانی عنوان کرد: ما دو تعریف از سینماحقیقت در دنیا داریم؛ یکی تعریفی که در ایران و جشنواره از آن استفاده می‌شود و دیگری تعریفی است که در جهان غرب از سینماحقیقت می‌شود که با تعریف آن در ایران متفاوت است.

وی ادامه داد: در ایران حقیقت را به عنوان یک امر متعالی درنظر می‌گیرند اما سینما وریته در غرب به دنبال امری متعالی نیست بلکه به دنبال درک مستندساز از واقعیت است. به این عبارت واقعیت بیرونی و درک فیلمساز در غرب، سینماوریته را می‌سازد. 

این پژوهشگر سینمای مستند تصریح کرد: در دنیای غرب حقایق به تعداد مستندسازان وجود دارد و هر حقیقتی با دیگری متفاوت است اما در ایران آنچه سینماحقیقت به دنبال آن است، حقیقتی ثابت در مقابل حقیقت متکثر غرب است. سینماحقیقت در ایران متکثر نیست و به دنبال تعریف ثابت از حقیقت است.

تهامی‌نژاد؛ پوستر نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت را برداشتی از سینماوریته دانست و خاطرنشان کرد: به نظرم آسمان آبی در این پوستر، زلالی اندیشه را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود سینماحقیقت در همه جای دنیا، سینمای راستگویی باشد. البته می‌تواند اینگونه هم نباشد، وقتی ما درباره واقعیت حرف می‌زنیم اما فیلم واقعی نسازیم و مخاطب را فریب بدهیم. 

او ادامه داد: در ذات این سینما، صافی و زلالی به چشم می‌خورد. سینمای مستندی سندی است که مردم می‌توانند به آن اتکا کنند و تماشاگر به این سینما باور دارد. به نظر من در این پوستر، زلالی سینمای مستند به خوبی نشان داده شده است.

تهامی‌نژاد در پایان گفت: متحرک بودن این سینما هم در پوستر به خوبی نشان داده شده اما اگر بخواهم بیشتر آن را تفسیر کنم، توجیه کرده‌ام، چراکه برداشت من از این پوستر‌‌‌ همان حقیقتی است که ممکن است با حقیقت دیگران متفاوت باشد. خود این پوستر هم می‌تواند جدل‌انگیز باشد که بالاخره حقیقت چیست و شاید به همین خاطر است که همه دنیا به دنبال حقیقت هستند و این حقیقت، سخت به دست می‌آید.

در ادامه این مراسم، دست‌نوشت «مجید عباسی» طراح پوستر نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت توسط شهنام صفاجو قرائت شد. 

در این متن آمده است: 

•  سینماحقیقت به روایت مجید عباسی

 آبی فیروزه‌ای رنگ حقایق مسلم است. رنگ آسمان و اقیانوس

تکرار محو کلمه «حقیقت» نشانی است بر وجه پنهان آنکه نیاز به کشف و جستجو دارد. 

تکرار، سرعت، ریتم و حرکت کلمه حقیقت، تداعی‌گر ذات سینمای مستند است و هنری است پُر جنبش و جوش. 

حضور سیال رنگ ارغوانی که میان بنفش، سرمه‌ای و آبی در رفت و آمد است، اشاره به زیبایی حقیقت دارد و اینکه از منظر هر سینماگری، حقیقت معنای متفاوتی را داراست. 

مجید عباسی- ۱ /۹ /۹۴

در بخش دیگری از مراسم رونمایی پوستر نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت، مرتضی رزاق‌کریمی قائم‌مقام و معاون فرهنگی مرکز گسترش در صحبت‌هایی اظهار داشت: استاد تهامی‌نژاد به تنهایی یکی از نمادهای سینماحقیقت است. بدون اغراق ایشان از زلال‌ترین شخصیت‌هایی است که در مدت حضور در سینما دیده‌ام. ایشان تعبیر بسیار درست و خوبی از پوستر کردند، اما می‌خواهم صحبت‌هایشان را با ذکر دو نکته کامل کنم. اول اینکه برداشت از حقیقت در غرب و شرق متفاوت است، به این معنا که حقیقت در شرق ریشه در فرهنگ شرقی دارد؛ فرهنگی که همیشه به دنبال مفاهیم متعالی است. ما در سینما هم به دنبال این مفاهیم فرازمینی هستیم. نکته دوم در ترجمه این واژه است. شاید «سینماحقیقت» ترجمه دقیق سینما وریته نباشد. این نحوه ترجمه از حقیقت هم ناشی از فرهنگ مشرق زمین است.

در پایان علیرضا قاسم‌خان معاون پژوهشی مرکز گسترش هم درباره پوستر سینماحقیقت گفت: «ما در تعبیر حقیقت یک انکشاف حقیقت داریم. حقیقت صورت خودش را بر ما عرضه می‌کند. این پوستر بخشی از حقیقت را تعبیر کرده که قاب و چهارچوب ندارد. یعنب وقتی طراح برای آن قابی نگذاشته، در واقع این آزادی عمل را به مخاطب داده که به حقیقت خودش رجوع و آن را کشف کند. اگر تکثری در نوع حقیقت وجود دارد، برای این است که بخشی از آن بر هر یک از ما آشکار می‌شود.» 

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی (ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

کد خبر : ۳۲۴۵۵۱