خبرگزاری کار ایران

حسن روحانی در سومین اجلاس صادرکنندگان گاز:

هدف از اجلاس همکاری برای یافتن راهکار جهت حمایت از منافع اعضا است

asdasd
کد خبر : ۳۲۴۵۴۰

رییس‌جمهوری گفت: هدف از اجلاس صادرکنندگان گاز همکاری برای یافتن راهکار جهت حمایت از منافع اعضا، توسعه همکاری کشورها از جمله اکتشاف،‌ تولید و تجارت گاز، همکاری در جهت افزایش سهم گاز در ترکیب انرژی و ارتقا جایگاه گاز در عرصه بین‌المللی انرژی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز، گفت: به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران  و از سوی ملت‌ایران حضور شما عالیجنابان،‌ سران کشورها، دولت‌ها و روسای محترم، هیات‌وزرای محترم، دبیرکل مجمع و سایر اعضای هیات‌های محترم را به سومین اجلاس کشورهای صادرکننده گاز خیرمقدم عرض می‌کنم.

وی افزود:‌ بدون‌شک اجلاس سران کشورهای صادرکننده  گاز یکی از مهمترین رویدادهای مربوط به انرژی به ویژه صنعت گاز محسوب می‌شود.

روحانی تصریح کرد:‌ هدف از اجلاس همکاری برای یافتن راهکار جهت حمایت از منافع اعضا، توسعه همکاری کشورها از جمله اکتشاف،‌ تولید و تجارت گاز، همکاری در جهت افزایش سهم گاز در ترکیب انرژی و ارتقا جایگاه گاز در عرصه بین‌المللی انرژی است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه اجلاس فرصتی برای دستیابی به اهداف یاد شده باشد، خاطرنشان کرد: بنا بر اهمیت انرژی فسیلی، بهره‌برداری ناپایدار باعث بروز برخی آسیب‌های اجتماعی و آثار منفی در محیط زیست شده و جهان را با خطر انرژی برای توسعه‌اقتصادی و محیط زیست مواجه کرده لذا باید به انرژی در قالب انرژی‌ پایدار توجه شود.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به توافق بین‌المللی در راستای سیاست‌هایی که جهت اتخاذ تصمیماتی برای تغییر اقلیم گرفته شده، اظهار داشت: این اجلاس پیامی را برای کاپ 21 که هفته‌آینده در پاریس برگزار می‌شود ارائه خواهد داد و ما مراتب آمادگی خود را برای هماهنگی با سیاست‌های کاپ 21 و توافق بین‌المللی با محیط زیست اعلام خواهیم کرد.

روحانی متذکر شد: انرژی به عنوان یکی از چالش‌های دوران حاضر مورد توجه قرار گرفته و امنیت دسترسی به منابع اولیه انرژی بسیاری از جوامع را درگیر خود کرده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در تامین‌انرژی، انرژی‌های نو با آینده‌ای طولانی نخواهند توانست جایگزین انرژی‌های کنونی شوند.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: برای جایگزینی انرژی‌های نو راه طولانی در پیش است. بر این اساس این پرسش مطرح می‌شود که برای تهیه انرژی در دوران گذار به انرژی‌های نو چه راه‌حلی در پیش است. مجمع صادرکنندگان گاز باید به این پرسش مهم پاسخ دهند و از این رو این نشست اهمیت پیدا می‌کند. امنیت انرژی و نوع سوخت مورد نیاز بشر سهم قابل‌توجهی از دغدغه دوران حاضر را به خود اختصاص داده است.

وی اذعان داشت: اهمیت گاز تا جایی است که از آن به عنوان یک منبع طولانی مدت انرژی یاد می‌شود. انتظار می‌رود در آینده نیز مصرف گاز افزایش چشم‌گیری داشته باشد. گاز طبیعی پلی است برای گذار از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر. گاز امروز باعث همبستگی میان جوامع است و به صلح و همکاری بین‌المللی کمک می‌کند. بازار انرژی ماهیتاً بازاری پویاست.

رئیس جمهوری ادامه داد: با توجه به ایجاد گازهای غیرمتعارف و شیل گاز انتظار می‌رود در صنایع نیز برای استفاده از سوخت تغییرات گسترده‌ای ایجاد شود، به همین دلیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز ضروری است نقشه راه درستی برای حرکت آینده خود را تهیه کنند.

روحانی گفت: ما خواهان تقویت همکاری کشورهای عضو، نهادینه‌سازی تجربیات و دانش فنی و اتحاد سیاست تولید و هماهنگ با سایر اعضا را دارم. همکاری سازمان‌یافته و همکاری با کشورهای عضو از ارکان بلندمدت ما است.در فضای تعامل بین کشورهای همسو و همدلی با سایر اعضای‌سازمان 15سال پیش این سازمان پایه‌گذاری شد.

وی بیان داشت: منفعت یک کشور با ضرر یک عضو دیگر تامین نمی‌شود. ضمن رعایت اصل بدیهی حاکمیت کشورهای عضو بر منابع گازی و مصرف انرژی، این منبع تسری می‌یابد و لزوم همکاری اعضای مجمع را می‌طلبد. آقایان و خانم‌ها ایران از ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات گاز طبیعی و تامین انرژی برخوردار است. کشور من سال‌های گذشته سیاست جایگزینی سوخت گاز را به عنوان سوخت‌جایگزین به جای دیگر سوخت‌های فسیلی به کار بسته و اکنون 90 درصد خانوارهای ایرانی به گاز دسترسی دارند و ظرف 2 سال آینده تولید گاز ما به 1000 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

روحانی در ادامه با بیان اینکه محدودیت سیاست‌های بین‌المللی در سال‌های گذشته مانع بهره‌برداری ایران از منابع بسیار گاز شده، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم ظرف سال‌های آینده با توجه به توافق صلح‌آمیز هسته‌ای و تمهیدات ایران ظرفیت ما ارتقا خواهد یافت و این امکان را به ما می‌دهد از طریق خط لوله و به صورت LNG  صادرات خود را به سایر کشورها انجام دهیم. راهبرد ما سرمایه‌گذاری بر میادین گاز و نفت است.

رییس‌جمهوری اضافه کرد: اعضا با حفظ منافع‌متقابل برای توسعه منابع عظیم گاز در افزایش سهم مجمع در تجارت گاز مشارکت داشته باشند. چهارچوب قراردادهای جدید نفت‌وگاز ایران زمینه مناسبی برای همکاری بین‌المللی در ایران را فراهم کرده است. ایران حمایت خود را از سرمایه‌گذاران خارجی اعلام می‌دارد.

وی افزود: ایران علاوه بر برنامه گسترده برای افزایش تولید، نیازهای داخلی‌اش را نیز افزایش داده و با افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه برنامه‌ای برای افزایش صادرات گاز را در دستور کار دارد.

روحانی گفت: در پایان از همه عالی‌جنابان که با حضور خود موجب ارتقای سطح این نشست شده‌اند تشکر می‌کنم و همچنین حضور کشور آذربایجان در این جمع را خیرمقدم می‌گویم و انتخاب مجدد محمد حسین عادلی به عنوان دبیرکل مجمع را تبریک می‌گویم و امیدوارم در انجام وظایف موفق باشند. همچنین سفر خوبی را در تهران برای شما آرزو دارم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز