خبرگزاری کار ایران

حضور جمهوری اسلامی ایران در سی ویکمین اجلاس کومسک در ترکیه

asdasd
کد خبر : ۳۲۴۵۳۱

دکتر طیب نیا وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و در راسی هیات جهت شرکت در سی یکمین نشست کمیته دائمی کمیته دائمی همکاریهای اقتصادی و بازرگانی سازمان کنفرانس اسلامی کومسک به ترکیه سفر خواهندکرد.

به گزارش ایلنا، این نشست از تاریخ 2 الی 5 آذر1394 در سطح کارشناسی و در روزهای 4 و 5 آذرماه در سطح وزیران اقتصادی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی  در استانبول بر گزار خواهد شد .

اهداف توسعه پایدار و دستور کار توسعه بعد از 2015 و همکاری با تشکلهای مردم نهاد و بخش خصوصی، از جمله محورهای مورد بررسی در نشست خواهد بود.

«کمیته دائمی همکاریهای اقتصادی و بازرگانی سازمان کنفرانس اسلامی» موسوم به ”کمیته کومسک“ یکی از کمیته‌های تخصصی سازمان کنفرانس اسلامی می‌باشد که در سال 1981 و با تصویب اجلاس سران اسلامی بنیان گذاری شد و ریاست و میزبانی جلسات آن به کشور ترکیه واگذار گردید.

همزمان با ایجاد کمیته کومسک و به منظور تحکیم همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین کشورهای عضو،  اجلاس سازمان سران کنفرانس اسلامی طی سومین نشست خود در سال 1981، برنامه‌ای را تحت عنوان ”برنامه عمل“ (Plan of Action) در ده بخش مورد تصویب قرار داد . هر یک از بخش‌های ده گانه این برنامه  عبارتند از:

1)   کشاورزی و مواد غذایی، 2) صنعت، 3) انرژی، 4) تجارت، 5) ارتباطات، 6) امور مالی و پولی، 7) علوم و تکنولوژی، 8) نیروی انسانی، 9) جمعیت بهداشت و 10) همکاری‌های فنی،

اهداف در نظر گرفته شد  می‌بایست از طریق همکاری جمعی فیمابین کشورهای عضو، اهداف مذکور محقق گردد.

کمیته کومسک فعالیت رسمی خود را از سال 1984 آغاز نمود. این کمیته  در حقیقت مصوبات اقتصادی سران اسلامی را پیگیری و اجرا می‌نماید، ابزارهای مکانیزم‌ها، نهادها و ترتیبات لازم جهت تحکیم و تقویت همکاری اقتصادی فیمابین کشورهای اسلامی را با مشارکت و همفکری آنها ایجاد می‌نماید .

کومسک مجمعی جهت تبادل نظر و تجربیات کشورهای عضو به منظوراتخاذ موضع مشترک در خصوص موضوعات مهم اقتصادی مطرح در سطح منطقه‌ا ی و بین‌المللی  است .

سی امین نشست کومسک طی روزهای 4 و5 آذرماه 1393 در استانبول ترکیه آغاز به کار کرد .

در این نشست پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر برگزاری کنفرانس بین المللی گردشگری سلامت در مشهد مقدس در سال 2015 مورد پذیرش قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز