خبرگزاری کار ایران

رییس انستیتو پاستور ایران تاکید کرد؛

لزوم تحقیقات برای تولید واکسن های جدید

asdasd
کد خبر : ۳۲۴۵۱۵

رییس انستیتو پاستور ایران بر لزوم تخصیص اعتبارات به حوزه تحقیقات در تولید واکسن های جدید تاکید کرد و گفت: تولید واکسن جدید نیاز به تحقیقات دارد، چرا که هیچ کشوری فناوری تولید واکسن جدید خود را در اختیار کشور دیگری نمی‌گذارد.

به گزارش ایلنا، مصطفی قانعی در مراسم بازدید رییس و اعضاء کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از مجتمع تولیدی- تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران؛ یکی از اولویت های مهم حوزه سلامت را پیشگیری بیان کرد و گفت: انستیتو پاستور ایران با قدمتی حدود یکصد سال نقش اصلی در بحث پیشگیری از بیماری ها با تولید و ساخت واکسن داشته است.

رییس انستیتو پاستور با اشاره به دستور رییس جمهور مبنی بر خودکفاشدن کشور در تولید واکسن، افزود: اقداماتی در وزارت بهداشت در این زمینه صورت گرفته است که امیدورایم با حمایت کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس این اقدامات تبدیل به یک برنامه عملیاتی برای اجرا شود.

قانعی در ادامه، با بیان این که واکسن هپاتیت، ب ث ژ انسانی، داروی اینتراوزیکال ب ث ژ، واکسن هاری دامی، محلول های تزریقی، کیت های تشخیصی، حیوانات آزمایشگاهی و فراورده های نوترکیب محصولات فعلی انستیتو پاستور ایران هستند، افزود: این انستیتو جهت صادرات آنتی ژن و آنتی سرم های تشخیصی، محلولهای تزریقی مورد نیاز اورژانس های بیمارستان، واکسن های هپاتیتB و ب ث ژ و داروی ب ث ژ اینتراوزیکال آمادگی دارد.

وی همچنین، با اشاره به سپردن مدیریت تولید به برخی از شرکت های دانش بنیان در حوزه سلامت، گفت: بر اساس آنچه که در این چند سال گذشته است متوجه شدیم که در زیر ساخت های دولتی تولید شکل نخواهد گرفت، به همین دلیل مدیریت تولید را به شرکت های دانش بنیان واگذار کردیم.

قانعی با بیان این که 68 شرکت در سه مرکز رشد انتستیتو پاستور مستقر هستند، گفت: 44 شرکت در مرکز رشد مجتمع تولیدی تحقیقاتی کرج مستقر هستند.

وی یکی از اقدامات خوب و موثر انستیتو پاستور را تربیت فناور عنوان کرد و گفت: از آنجا که فارغ التحصیلان رشته بیوتکنولوژی در کشور به هنگام ورود به بازار کار از نظر انجام فعالیت دچار مشکل بودند، کل فضای پاستور را به فضای تربیت فناور تبدیل کردیم تا بتوانند از دانش تئوری خود به خوبی استفاده کنند. 

رییس انستیتو پاستور ایران همچنین، با بیان این که ارزش بازار واکسن دنیا در سال 2000 ، پنج میلیارد دلار بوده است، ارزش بازار واکسن در سال 2013 را 24 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: سهم فروش واکسن دنیا در کشورهای توسعه یافته 80 درصد و در کشورهای در حال توسعه 20 درصد است.

قانعی در بخش دیگری از سخنان خود، بر لزوم حمایت دولتی برای ساخت و تولید واکسن در داخل کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر فناوری تولید واکسن در دنیا از بخش تولید واکسن های عفونی به سمت تولید واکسن های غیر عفونی مثل واکسن ضد سرطان رحم پیش رفته است و لازم است در این زمینه در کشور ما تلاش شود.

وی با اشاره به این که پوشش واکسیناسیون در کشور از لحاظ کمی درست شده است بر لزوم اصلاح کیفی واکسن ها تاکید کرد و گفت: لازم است مدلی در جهت افزایش پوشش کیفی و تعدد واکسن ها در کشور طراحی شود، چرا که به اندازه یارانه ای که برای داروی ضد سرطان اختصاص داده می شود می توانیم واکسیناسیون کشوری انجام دهیم.

قانعی همچنین، بر ایجاد امنیت تجاری محصول تولید شده از سوی شرکت های دانش بنیان توسط دولت تاکید کرد.

وی با اشاره به لزوم تخصیص اعتبارات به حوزه تحقیقات در تولید واکسن های جدید، گفت: تولید واکسن جدید نیاز به تحقیقات دارد، چرا که هیچ کشوری فناوری تولید واکسن جدید خود را در اختیار کشور دیگری نمیگذارد.

رییس انستیتو پاستور ایران در پایان، بر لزوم آموزش بسته بندی نمونه های خطرناک در مناطق مختلف کشور و ارسال آن به این مرکز تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز