خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نشست خبری با همتای صرب:

نتیجه سفر رئیس پارلمان صربستان گسترش روابط اقتصادی و سیاسی است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نتیجه سفر رئیس پارلمان صربستان به ایران به گسترش روابط دو جانبه و ایجاد فهم مشترک در صحنه بین الملل منجر می‌شود.

 به گزارش ایلنا، کنفرانس خبری علی لاریجانی و خانم مایا کیوکوویچ رؤسای مجالس ایران و صربستان ظهر امروز (دوشنبه ۲ آذرماه) در ساختمان تالار مشروطه برگزار شد.

لاریجانی در آغاز این نشست خبری گفت: امروز میزبان رئیس پارلمان صربستان بودیم خوشبختانه دو کشور دارای روابط تاریخی و خوبی از گذشته داشته ا ند و حتی زمانی که صربستان جزء کشور یوگوسلاوی سابق بود روابط اقتصادی و سیاسی ایران و صربستان در جایگاه مناسبی قرار داشت و در دوره جدید نیز روابط سنجیده‌ای در این حوزه‌ها وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث روابط پارلمانی میان ایران و صربستان گفت‌وگوهای سازنده‌ای در سال‌های اخیر انجام شده است گفت: سفر خانم کیوکوویچ به تهران دارای اهمیت بسیاری است و در مذاکرات امروز در رابطه با گسترش روابط پارلمانی و کمیسیون‌ها و در زمینه گسترش روابط اقتصادی و بخش‌های متنوع صحبت و بحث شد.

لاریجانی افزود: قطعا سفر رئیس پارلمان صربستان هم از نظر روابط پارلمانی و هم از نظر گسترش روابط اقتصادی دارای اهمیت است همچنین در دیدار امروز در رابطه با بحران‌های منطقه‌ای از جمله در حوزه بالکان و منطقه ما و خطر تروریسم و مشکلات ایجاد شده برای جهان و روش‌های مبارزه با تروریسم مذاکراتی صورت گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در سفر قبلی من به صربستان در تمام این حوزه‌ها گفتگوهایی صورت گرفته بود اما قطعا نتیجه سفر خانم گویکوویچ به ایران به گسترش روابط دو جانبه و ایجاد فهم مشترک در صحنه بین الملل منجر می‌شود.

کیوکوویچ: گفت‌وگو‌ها زمینه خوبی برای تقویت روابط ایران و صربستان است

در ادامه مایا کیوکوویچ با تشکر از دعوت رییس مجلس شورای اسلامی بر گسترش روابط دو جانبه دو کشور تاکید کرد و افزود: روابط ایران و ما از زمان یوگسلاوی سابق برقرار بوده و در حال حاضر نیز ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به توافق‌های انجام گرفته در دیدار با لاریجانی گفت: ‌ در خصوص توسعه روابط پارلمانی، گروه‌های دوستی و کمیسیون‌های مشترک صحبت و تبادل نظر کردیم. همچنین در خصوص برگزاری کمیسیون اقتصادی دو کشور که به زودی برگزار می‌شود، توافقاتی انجام شد که امیدوارم این روابط اقتصادی موجب تقویت روابط سیاسی دو کشور نیز بشود.

کیوکوویچ سفرش به تهران را دو روزه دانست و افزود: در این دو روز در تهران در خصوص مسائل منطقه‌ای صحبت‌های خوبی با مقام‌های جمهوری اسلامی خواهم داشت. همچنین توسعه روابط اقتصادی و تبادل در زمینه اقتصادی، علمی، آموزشی، توریسم و تجارت صحبت‌هایی خواهند داشت که امیدوارم بر تعمیق و گسترش روابط دو کشور تاثیرگذار باشد.

رییس مجلس صربستان تصریح کرد: در نشست امروز نیز بر افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور صحبت کردیم و امیدوارم این گفت‌وگو‌ها زمینه خوبی برای تقویت روابط ایران و صربستان باشد.

کد خبر : ۳۲۴۴۹۸