خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای عنوان شد؛

سوگواره خمسه در طول سال به جریان می‌افتد

نشست رسانه‌ای دومین سوگواره «خمسه» صبح امروز دوشنبه، دوم آذرماه با حضور دبیر و مدیر اجرایی سوگواره در سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اصغر خسروی در نشست خبری دومین سوگواره خمسه گفت: این سوگواره، صبح پنجم آذرماه با دیدار از خانواده شهدای مدافعان حرم به شکل رسمی افتتاح خواهد شد و چندین بخش دارد که شامل تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی، آیینی، تعزیه، پرده‌خوانی و نقالی است.

خسروی درباره پوستر دومین دوره سوگواره خمسه توضیح داد: با توجه به اینکه این سوگواره برای دومین سال برگزار می‌شود باید هویتش به اثبات برسد و همچنین به دلیل اینکه ماندگاری آن اهمیت بسزایی دارد؛ تصمیم گرفتیم از پوستر اولین دوره استفاده کنیم. تنها تفاوت در این است که متن روی پوستر از اولین دوره به دومین دوره تغییر پیدا کرده است.

دبیر سوگواره خمسه ادامه داد: امسال 14 سالن برای اجرای آثار نمایشی درنظر گرفته شده که شامل سالن‌های فرهنگسراها و سازمان فرهنگی هنری شهرداری می‌شود. بخشی از سالن‌ها قابلیت لازم برای اجراهای حرفه‌ای را دارا هستند اما متاسفانه بعضی فضاها از این امکان برخوردار نیستند که تصمیم داریم برای رفع مسئله سالن‌های غیرمجهز را در سومین دوره تجهیز کنیم.

خسروی همچنین به سالن‌های میزبان جشنواره اشاره کرد و گفت: حوزه هنری با اختصاص تماشاخانه‌های مهر و ماه، تماشاخانه باران، تماشاخانه سرو بنیاد روایت، سالن ناصر خسرو جهاد دانشگاهی، خانه نمایش، فرهنگسران ابن سینا، فرهنگسرای ارسباران، فرهنگسرای بهمن، فرهنگسرای خاوران، فرهنگسرای اندیشه و فرهنگسرای شفق از دیگر فضاهایی هستند که آثار نمایشی سوگواره در آن اجرا خواهد شد.

او حمایت از بخش خصوصی را حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: تماشاخانه‌های خصوصی تنها مکانی برای اجرای کارهای خاص نیستند، بلکه برای ارائه نمایش‌های دینی هم می‌تواند به‌کار گرفته شود.

وی ادامه داد: در بخش صحنه‌ای بیش از ۷۰ نمایش‌نامه و اثر به دبیرخانه ارائه شد که در بازبینی ۳۲ اثر به تایید رسید. همچنین از این میان؛ ۸ اثر برای حضور در بخش مسابقه پذیرفته شد. ۴ اثر در دومین سوگواره خمسه میهمان فرهنگسرا‌ها خواهند بود.

دبیر سوگواره «خمسه» درباره استفاده از جوانان در حوزه داوری و باز بینی آثار توضیح داد: در بازبینی متون سیروس همتی، ناصر حبیبیان و مهدی نصیری با ما همکاری داشته‌اند و به عنوان هیات انتخاب اصغر همت، محمدرضا کوهستانی و وحید آقاپور ارزیابی آثار نمایشی را برعهده گرفتند.

خسروی، موضوع دفاع مقدس را منحصر به زمان و مکان خاص ندانست و بیان کرد: ما برای ادای دین به شهدای مدافع حرم این مضمون را در سوگواره خمسه مورد توجه قرار داده‌ایم. موضوعی بکر و دست نخورده که امیدوارم دستمایه خوبی برای تولید آثار نمایشی باشد.

او تصریح کرد: بخش آیینی شامل «تعزیه»، «پرده‌خوانی» و «نقالی» است که توسط هنرمندان پیشکسوت و جوان اجرا می‌شود. همچنین آیین‌های عاشورایی از شهرهای بوشهر، بندر دیلم، گیلان، تفرش،‌ ساری، کاشان، تهران و ری اجرا می‌شود.

خسروی یادآور شد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، میدان امام حسین(ع) را به عنوان مرکز فعالیت‌های دینی و مذهبی معرفی کرده است و از ماه محرم این فعالیت‌ها به‌طور مداوم جریان داشته که در ۱۵ شب منتهی به ماه صفر آثار بخش خیابانی سوگواره خمسه در آنجا اجرا خواهد شد.

او افزود: ۷ اجرای عمومی خیابانی در میدان امام حسین(ع) به صورت غیررقابتی انجام خواهد شد.

دبیر جشنواره درباره هزینه‌های این سوگواره توضیح داد: سعی کرده‌ایم خوب و درست هزینه کنیم و فکر می‌کنم تا پایان سوگواره بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه داشته باشیم. حمایت مالی و حفظشان هنرمندان از موارد مورد توجه همه ماست و ما ۸۰ درصد از بودجه سوگواره را به بحث حمایت هنرمندان، آثار نمایشی و جوایز اختصاص داده‌ایم. البته با در نظر گرفتن سالن‌ها و همچنین دیگر موارد برای برگزاری سوگواره چیزی حدود نیم میلیارد هزینه خواهد شد.

خسروی با اعلام این خبر که فراخوان سومین دوره در مراسم اختتامیه اعلام می‌شود، گفت: خمسه باید به عنوان محرک و روشن‌کننده موتور هنر دینی ما انجام وظیفه کند تا فرصت‌هایی ایجاد شود اگرچه نیاز است که آثار ازحالات سفارشی خارج شوند و به دغدغه‌ای برای هنرمندان تبدیل شوند.

امیرحسین شفیعی، دبیر اجرایی جشنواره نیز در ادامه توضیح داد: قرار نیست این سوگواره تنها در روزهای محرم و صفر برگزار شود؛ بلکه در هر فصل 5 اجرای عمومی از آثار دینی را شاهد خواهیم بود. بنابراین قرار است سوگواره خمسه فعالیتی یک ساله داشته باشد و آثار آن در طول سال به اجرا در‌آید.

او به حضور گروه‌های از شهرهای مختلف اشاره کرد و گفت: گروه‌های پایتخت در دهه‌های ماه محرم مورد توجه و حمایت ویژه‌ای قرار گرفتند؛ بنابراین از آنجا که بحث تعزیه از جمله بحث‌های مورد توجه این سوگواره محسوب می‌شود تصمیم گرفتیم از گروه‌های دیگر شهرها نیز دعوت کنیم تا شاید حضور گروه‌های شهرستانی بتواند الگوی مناسبی برای گروه‌های تهرانی باشد.

شفیعی افزود: سوگواره خمسه به دنبال الگو سازی در بخش تعزیه و شبیه‌خوانی است و یکی از وظایف آن حمایت از آثار شاخص حوزه تئاتر دینی و تعزیه است.

در پایان این نشست اعلام شد تلاش‌هایی در راستای تبلیغات لازم برای سوگواره خمسه انجام شده و معرفی و تبلیغات این سوگواره در ایستگاه‌های مترو، قطارهای مترو و فضاهای تبلیغاتی دیده می‌شود.

کد خبر : ۳۲۴۴۷۷