خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد مشایخی برای بحران آب: سریال بسازیم

جمشید مشایخی تاثیرگذارترین راه برای اینکه آب به یک دغدغه ملی تبدیل شود و مردم اثرات وحشتناک کم آبی را بفهمند؛ ساخت سریال دانست و گفت: بهتر است از آقای لطیفی بخواهیم سریالی با این موضوع بسازند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری دومین جشنواره گزارش یک نگرانی (فیلم و عکس موبایلی) صبح امروز (2 آذر ماه) در شرکت آب منطقه‌ای استان تهران با حضور جمشید مشایخی (رئیس افتخاری جشنواره)، محمدحسین لطیفی (نماینده هیات داوران)، جواد رضویان (دبیر جشنواره)، علیرضا ابراهیمی (دبیر اجرایی جشنواره)، ناصر شفق (مشاور عالی جشنواره)، امیر عبدالحسینی (دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره) و محمد پرورش (مدیرعامل آب و فاضلاب تهران) برگزار شد.

 رضویان با بیان اینکه در این جشنواره می‌خواهیم از کمک و یاری همه شهروندان استفاده کنیم؛ گفت: امیدواریم با دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که سازمان آب دارد و با  کمک مردم؛ یک نتیجه خوب برای مهار مصرف آب حاصل شود. 

وی؛ بزرگترین دغدغه این جشنواره را فرهنگ‌سازی مصرف آب عنوان کرد و با اشاره به سرفصل‌های این جشنواره؛ افزود: شرایط آبی کشور علیرغم بارش‌های خوب همچنان نگران‌کننده است و با استناد به بارش‌های چند ماه اخیر نباید این تصور به وجود بیاید که آب را هدر دهیم.

دبیر جشنواره ادامه داد: قطعا هیچ چیز جز مشارکت مردمی نمی‌تواند به این دغدغه‌ها کمک کند.

رضویان با اشاره به اینکه مصرف شهری 15 درصد دغدغه‌های کمبود آب را می‌تواند مرتفع کند، گفت: 85 درصد هدررفت آب در زمینه کشاورزی است و سفره‌های زیرزمینی ما در حوزه کشاورزی در حال نابودی هستند که این آمار بسیار نگران‌کننده است.

 وی با تاکید بر این مطلب که در این جشنواره محدودیت سنی نخواهیم داشت، اضافه کرد: ما باید از آثار مردم استفاده کنیم و ببینیم شهروندان چگونه نگرانی خود از بحران آب را از طریق دریچه دوربین‌های موبایل ارائه خواهند کرد.

دبیر جشنواره ثبت رکود کمی در تعداد آثار را از دیگر نیت‌های این جشنواره عنوان کرد و گفت: ما می‌خواهیم این جشنواره هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت مفید بوده و یک آمار جهانی را از نظر کمیت ثبت کنند.

رضویان با اشاره به حمایت برنامه «سه‌شو» از این جشنواره اضافه کرد: ما سعی می‌کنیم در این برنامه؛ جشنواره را معرفی کنیم و باید این نکته را هم بگویم که جوایز ارزشمندی؛ بیش از 50 میلیون تومان به نفرات برتر داده خواهد شد.

رضویان درباره تاثیرگذاری چنین جشنواره‌هایی گفت: این  یک جشنواره ملی دورهمی است. 

دبیر جشنواره این را هم اضافه کرد: آثار برگزیده این جشنواره از شبکه نسیم و برنامه سه‌شو نمایش داده می‌شود. به فرض اینکه فیلم‌ها و عکس‌‌های این جشنواره را از تلویزیون پخش نکنند همین که در فضای مجازی  دست به دست بچرخد؛ تاثیر خود را خواهد گذاشت.

ناصر شفق با بیان این مطلب که ‌آخرین ساخته‌ام فیلم تقاطع است و دلم برای سینما تنگ شده، درباره برگزاری این جشنواره و کمبود آب گفت: زمانی که هنرمندان به این موضوع بپردازند مردم بیشتر برای صرفه‌جویی آب ترغیب خواهند شد  و باید این را بدانیم که اگر مشکل آب به عنوان یک معضل اجتماعی و عمومی مطرح نشود جنگ بعدی قطعا جنگ آب خواهد بود.

وی با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: خشک شدن این دریاچه تا شعاع 500 کیلومتر حیات را از بین خواهد برد و باید بدانیم هر یک قطره آبی که هدر می‌دهیم به مرگ بشری کمک می‌کنیم و باید همه وجدان‌هایمان را بیدار کنیم که آب دوباره در کشور جاری شود.

جمشید مشایخی رئیس افتخاری جشنواره نیز با تاکید بر اینکه ما رئیس نداریم و همه خدمت‌گذار و خاک پای مردم هستیم؛ به آماری در سال 89 اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 7 هزار و 770 حلقه چاه در کشور شناسایی شده که بیش از 3300 حلقه آن غیرمجاز هستند و کاهش بارندگی موجب خشکسالی بسیاری از تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور شده است.

مشایخی؛ بهترین و تاثیرگذارترین راهکار برای فرهنگ‌سازی را ساخت فیلم یا سریال عنوان کرد و گفت: بهتر است در اینجا از آقای لطیفی بخواهیم که سریالی درباره موضوع آب بسازند و مردم به جای تماشای سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای به تماشای سریال‌هایی بومی و دغدغه‌مند بنشینند.

علیرضا ابراهیمی مدیر اجرایی جشنواره با بیان این مطلب که سعی کردیم با یک نگاه هنری و دغدغه‌مند مردم کشور را دعوت به شرکت در این گردهمایی کنیم، اضافه کرد: ما مطمئن هستیم اگر مردم برای موضوعی اراده کنند تاثیر مثبتی در آن حوزه خواهند گذاشت.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره یک بخش حرفه‌‌ای هم خواهد داشت، اضافه کرد: یکی از راه‌هایی که می‌توان مردم را متوجه یک موضوع کرد برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری است و با توجه به معضل مهم آب باید بدانیم که با یک جلسه و نشست نمی‌توان آن را ریشه‌کن کرد. امیدوارم همه دست به دست هم دهیم و این کم آبی را مهار کنیم.

مدیر اجرایی جشنواره درباره ویژگی‌های جدید جشنواره و ویژگی‌های این دوره جشنواره افزود: برای اولین بار حضور چشم‌گیر هنرمندان و ورزشکاران را خواهیم داشت و شرایطی فراهم شده است که شهروندان بتوانند از طریق نرم‌افزارهای موبایلی آثار خود را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

امیر عبدالحسینی دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره با بیان این مطلب که در طول تاریخ همیشه و همواره زبان و بیان هنر به کمک موضوعات اجتماعی و معضلات شهری آمده است، ادامه داد: همه ظرفیت‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در کنار این جشنواره خواهد بود و پل ارتباطی بین نگاه حرفه‌ای و شهروندی عنصری به نام خلاقیت است.

وی ادامه داد: ما به دنبال نگاه خلاقانه و ایده‌های خلاقانه در حوزه فیلم و عکس خواهیم بود.

محمدحسین لطیفی نماینده هیات داوران با ابراز خوشحالی از پویا بودن این جشنواره گفت: این جشنواره و رویکردی که در آن وجود دارد این پتانسیل را دارد که آدم‌ها را درگیر کند و با وجود وضعیت وحشتناک فعلی باید چنین رویکردهایی ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه داوری سختی خواهیم داشت، ادامه داد: در حوزه آب یک بخش مدیریت است که در درازمدت چگونه مصرف آب باید مدیریت شود و بخش دیگر مردم هستند که ما در این جشنواره مردم را گروه هدف قرار دادیم و امیدوارم جزو اولین کسانی باشم که آثار زیبای شهروندان را می‌بینم.

محمد پرورش مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران و طرح جشنواره گفت: در 40 سال قبل منابع تجدیدپذیر استان تهران 7 هزار متر مکعب در سال بود که این رقم در کل کشور به 1750 و در تهران به 350 متر مکعب تنزل پیدا کرده است.

 وی با تاکید بر اینکه ما در حوزه آب وظیفه تولید داریم و باید آب را به موقع و با کیفیت به دست مردم برسانیم، افزود: مادر حوزه مخاطب‌شناسی کننده این کار نیستیم و این حوزه را به هنرمندان و ورزشکاران که افرادی مرجع هستند می‌سپاریم.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه پیشگیری در ما وجود داشته باشد، گفت:  باید اطلاع‌رسانی شود که آب کالایی استراتژیک و حساس است و به هیچ جریان سیاسی ربطی ندارد.

در پایان این مراسم از جمشید مشایخی برای حضور بیش از نیم قرن در عرصه هنر تجلیل شد.

کد خبر : ۳۲۴۴۷۵