فرودگاه رشت؛ بینالمللی یا مرز هوایی؟
مدیرکل فرودگاه گیلان گفت: به دلیل برخی مشکلات موجود فرودگاه سردار جنگل رشت بینالمللی نیست.
به گزارش ایلنا، فتاح رضوانی در جلسه کمیته حمل و نقل هوایی گیلان اظهار کرد: تبدیل شدن از مرز هوایی به فرودگاه بینالمللی و رفع موانع موجود از برنامههای فرودگاه سردار جنگل رشت است.
وی با بیان اینکه فرودگاه رشت با چالشهایی مواجه است که آن را بینالمللی نمیکند، افزود: وجود رودخانهها در فرودگاه سردار جنگل رشت مخاطرهآمیز است.
رضوانی وجود اشجار و ساخت و سازهای بیرویه در اطراف فرودگاه سردار جنگل رشت را از مشکلات جدی دانست و تصریح کرد: نبود زمین برای نصب روشنایی، فرودگاه سردار جنگل رشت را با چالشهایی مواجه کرده و شاخص های داشتن فرودگاه بین المللی را از کمرنگ کرده است.
وی مساحت فرودگاه سردار جنگل رشت برای برای توسعه زیرساختها را 500 هکتار عنوان کرد و گفت: فرودگاه رشت از بسیاری شاخصها محروم است.
مدیر کل فرودگاه گیلان در تعریف فرودگاه بینالمللی، خاطرنشان کرد: فرودگاهی بینالمللی است که دارای گمرک، پرواز خارج از کشور، قرنطینه و ... باشد.
به گفته مهندس رضوانی، در ایران به لحاظ نبود برخی شاخصهای فرودگاه بینالمللی، فرودگاهها را دارای مرز داخلی و مرز هوایی تقسیم کرده اند.
وی در ادامه کم بودن مسیرهای هوایی و شرکت های هواپیمایی را معضل دیگر صنعت حمل و نقل هوایی استان دانست و یادآور شد: نیاز است شرکتهای هواپیمایی فعال در گیلان تجمیع پروازها را در مسیرهای داخلی و خارجی داشتهباشند.
این مسئول از افزایش 10 درصدی پروازها در فرودگاه سردار جنگل رشت در مهر ماه سال جاری و مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و اظهار کرد: در جابهجایی مسافر هشت درصد و بار مسافری 15 درصد رشد داشتیم.
مدیرکل فرودگاه گیلان همچنین اظهار کرد: فرودگاهها از جمله فرودگاه سردار جنگل رشت متولی فراهم ساختن زیرساختهای مناسب جهت نشست و برخاست پروازها است و شرکتهای هواپیمایی هستند که به تناسب تعدد ناوگان هوایی اقدام به برقراری مسیرهای پروازی میکنند.