خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

حوادث تروریستی فرانسه٬ اروپا را در همکاری با ایران مصمم‌تر کرده است

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: غرب به این رسیده است که از توان ایران برای مهار بحران سوریه صورت گیرد. در پنج سال گذشته کشورهای اروپایی نقش تخریبی در سوریه داشتند و ایران هم هشدار می‌داد که تروریسم محدود به سوریه یا خاورمیانه نخواهند ماند و به اروپا سرایت خواهد کرد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به حوادث تروریستی پاریس گفت: انفجارهای اخیر پاریس سیاست‌های اشتباه فرانسه و کشورهای غربی را در خصوص بحران سوریه نشان داد.

وی با یادآوری سیاست‌های فرانسه در برابر بحران سوریه اظهار داشت: با توجه به آنکه فرانسه در حدود پنج سال گذشته سیاست‌های خود را با آمریکا، رژیم صیهونیستی و عربستان هماهنگ می‌کرده است، مسیری اشتباهی را طی کرده است. این در حالی است که انتظار می‌رفت فرانسه با توجه به سابقه تعامل بالایی که با کشورهای خاورمیانه دارد، این کشور سیاست متعادل‌تری را در برابر بحران سوریه اتخاذ کند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای ادامه داد: ارتباط‌های فرانسه با عربستان سعودی و قراردادهای سنگین تسلیحاتی با ریاض موجب شد فرانسه روابط سنتی خویش با کشورهای خاورمیانه مانند سوریه را نادیده بگیرد و به حمایت از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی بپردازد.

هانی‌زاده با بیان اینکه کشورهای غربی به تروریسم نگاهی دوگانه دارند، تصریخ کرد: تروریسمی که منافع کشورهای غربی را تامین کند، تروریسم خوب است و تروریسمی که منافع کشورهای غربی را تامین نکند، تروریسم بد است. این در حالی است که تروریسم، تروریسم است و خوب و بد ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حوادث هفته گذشته اروپا منجر به همگرایی کشورهای غربی با ایران برای حل بحران سوریه خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: با دستیابی به برجام، شاهد رفت‌وآمد مسئولان اروپایی به تهران بودیم که در این سفرها، کشورهای اروپایی از مقام های کشورمان درخواست همکاری برای حل مسائل منطقه‌ای داشتند و این حوادث هم منجر به همگرایی بیشتر آنها با ایران خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: غرب به این نتیجه رسیده که از توان ایران برای مهار بحران سوریه استفاده کند. در پنج سال گذشته کشورهای اروپایی نقش تخریبی در سوریه داشتند و ایران هم هشدار می‌داد که تروریسم محدود به سوریه یا خاورمیانه نخواهند ماند و به اروپا سرایت خواهد کرد.

هانی‌زاده با بیان اینکه حوادث تروریستی هفته گذشته اروپا منجر شده اروپایی در همکاری با ایران برای مبارزه با تروریسم مصمم‌تر شوند، ابراز داشت: اروپایی به این رسیده‌اند که ایران و هم‌پیمانانش ظرفیت بیشتری در عرصه سیاسی و میدانی برای مبارزه با تروریسم دارند.

وی افزود: اکنون غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که عربستان، قطر و ترکیه نقش تخریبی دارند و این منجر به افزایش اختلاف‌های اروپایی‌ها با آن کشورها شده است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه اروپایی در حال فشار آوردن به ترکیه، قطر و عربستان برای قطع حمایت‌هایشان از داعش هستند، عنوان کرد: اگر ترکیه، قطر و عربستان تسلیم این فشارها شوند، داعش شکست می‌خورد و وضعیت میدانی به نفع بشار اسد خواهد شد. 

کد خبر : ۳۲۴۲۸۶