خبرگزاری کار ایران

رحمت حاجی‌مینه:

ترک‌ها فکر نمی‌کردند سوریه به کانون درگیری‌ها تبدیل شود/ اوضاع ترکیه به خطر خواهد افتاد

کارشناس مسایل ترکیه معتقد است با پیچیدگی‌های منطقه اوضاع ترکیه به خطر خواهد افتاد به همین دلیل به فکر توازن قدرت افتاده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رحمت حاجی‌مینه در نشست بررسی ریشه‌های بحران و چشم‌انداز ثبات از قفقاز تا شامات با اشاره به بررسی ریشه‌های تروریسم و به هم ریختگی در منطقه خاورمیانه بیان داشت: در بررسی بحث ریشه‌ها و دلایل افرطی‌گری و تروریسم در خاورمیانه دو بحث مطرح می‌شود. اول برش مقطعی است که یک نگاه سطحی از آن بوجود می‌آید و دوم نگاه عمیق تاریخی بر بحران فعلی خاورمیانه .

وی ادامه داد: بحرانی که از گستره قفقاز تا شامات را در برگرفته یک پیشنه تاریخی دارد که باید عنصر تاریخ در آن به صورت جدی مد نظر قرار گرفته شود. بحث ترکیه را باید در گستره عثمانی‌گری ترکیه در نظر بگیریم که در راستای آن باید نگاهی به قرارداد سایکس‌پیکو داشته باشیم. باید توجه داشت یک‌طرف این قضیه این است که بحران امروز یک بحران سطحی نیست بلکه ریشه در تاریخ منطقه دارد که بازیگران آن در یک روند از پیش تعیین شده و نسخه‌هایی از قبل نوشته شده وارد آن شده‌اند تا بتوانند وارد صحنه بازی در خاورمیانه شوند.

وی درباره نقش ترکیه در بحران‌های خارومیانه گفت: درباره ترکیه باید بگوییم بحث‌هایی به خاطر نقش استراتژیک ترکیه در منطقه بوجود آمده که شاهد تولد ترکیه جدید و شیفت آن از مذهب به قومیت بودیم و نهایتا قومیت ترک در آن انتخاب شد. به موازات این مساله مبارزه کردها را شاهد بودیم تا بتوانند تنها ابراز وجود کنند و پس از آن شعار جدید ترکیه با عنوان صلح در داخل و صلح در خارج بیان شد.

این کارشناس مسایل ترکیه افزود: به دنبال انقلاب اسلامی یک فاکتور دیگری به نگرانی‌های ترک‌ها اضافه شد و آن هم بحث دشمن دوقلو یعنی کردها بودند. باید دانست حزب عدالت و توسعه به شکل بحران‌زا متولد شد یعنی بسته‌های پیشنهادی باز برای بازگرداندن محیط سیاسی و اجتماعی را مجددا مطرح کردند و پس از آن بحث تنش صفر سیاسی با همسایگان توسط داوداغلو مطرح شد.

وی متذکر شد: ترکیه تلاش کرد براساس شعار جدید خود به بحران‌زدایی در داخل و خارج کشورش روی آورد؛ آنچه که مهم است این خواهد بود که ترک‌ها از تجربه لیبی سعی کردند درس عبرت بگیرند چراکه بر این باور بودند روس‌ها در قبال سوریه و لیبی تعلل کردند و دیگر وارد دمشق نخواهند شد. سیاست آنها بر این پایه استوار شد که باید نوع نگاه در سوریه عوض شود به گونه‌ای که حزب عدالت توسعه خصوصا پس از سال 2011 با توجه به فضای بوجود آمده در کشورهای عربی و به خصوص مصر درخواست داشت وارد منطقه شود که در این راستا به ابزارهای مختلفی متوسل شد که تمامی این موارد در کتابی که توسط داوداغلو به رشته تحریر در آمده وجود دارد.

حاجی‌مینه در ادامه با اشاره به سیاست تنش صفر ترکیه با همسایگان عنوان کرد: این سیاست به علاوه تحولات‌عربی باعث شد ترکیه خود را در یک قدرت یک‌طرفه ببیند اما باید به این نکته توجه داشت که ترکیه هر اقدامی را در خاورمیانه پیش گرفت بدون ریسک نبود، خصوصا در بحث سوریه اوضاع به همین روال پیش رفت و ترک‌ها اصلا فکر نمی‌کردند سوریه و حتی خاورمیانه تا این حد به کانون درگیری‌ها تبدیل شود.

وی در پایان در تشریح علل ورود ترکیه به منطقه و بحران سوریه خاطرنشان کرد: برای ورود آنکارا به خاورمیانه و خصوصا پرونده سوریه باید چند نکته را مورد توجه قرار داد؛ اول اینکه ترک‌ها در بسیاری از رفتارهای خود به دلیل بحث ژئوپلیتیک منطقه و حتی اوضاع به هم ریخته منطقه ضررهایی را متحمل خواهند شد و در بیان ساده‌تر اوضاع ترک‌ها از این وضعیت به خطر خواهد افتاد. دوم اینکه خروج آمریکا از منطقه در سال‌های آینده و کم‌شدن هژمونی ایالات‌متحده در منطقه ترکیه را به فکر توازن قدرت انداخته، بنابراین پیچیدگی سیاست در منطقه خاورمیانه و همچنین سیال‌بودن سیاست ترکیه در منطقه باعث بوجود آمدن این  حالت شده است.

کد خبر : ۳۲۴۲۶۹