خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور

فعالیت‌های باستان شناسی در شرق کشور گسترش یابد

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اهمیت فعالیت‌های باستان‌شناسی در شرق کشور و در مناطقی مانند خراسان گفت: فعالیت‌های باستان‌شناسی در شرق کشور باید بیش از پیش گسترش یابد.

به گزارش ایلنا، مهندس سید محمد بهشتی با بیان این مطلب در اختتامهی دومین همایش ملی باستان‌شناسی ایران که درموزه بزرگ خراسان برگزار شد افزود: خراسان در طول تاریخ همواره منطقه مهمی بوده است و از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار است و خوشبختانه در حال حاضر نیز منطقه خراسان همچنان به عنوان یک منطقه مهم در حوزه فرهنگی و تاریخی مطرح است.

وی با اشاره به احداث موزه بزرگ خراسان در مشهد افزود: من از تمامی فعالان و دست اندر کارانی که این موزه را اتمام و افتتاح کردند تشکر می‌کنم چراکه واقعا این ظرفیت در استان خراسان رضوی وجود دارد و جای خالی این موزه بزگر احساس می‌شد.

بهشتی با بیان اینکه فعالیت‌های باستان‌شناسی در کشور از حدود ۱۰۰ سال پیش از غرب کشور آغاز شد گفت: بعد از غرب کشور این فعالیت‌ها به مرکز و رفه رفته به منطقه شرق کشور رسدی برای همین است که در باستان‌شناسی اطلاعات اندکی در خصوص شرق کشور مطرح است بنابراین ضرورت دارد تا فعالیت‌های باستان‌شناسی در شرق کشور نیز گسترش یابد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور درادامه گفت: یکی از موضعاتی که اکنون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است توجه به اخلاق حرفه‌ای در باستان‌شناسی است به جوانان باید با توجه به حضور باستان‌شناسان برجسته و پیشکشوت اخلاق حرفه‌ای را در این رشته رعایت کنند.

بهشتی در توضیح اخلاق حرفه‌ای در باستان‌شناسی افزود: منظرو از اخلاق حرفه‌ای در باستان نشاسی دفاع از کیان این رشته است.

وی خاطر نشان کرد: اگر باستان‌شناسی نبود اطلاعات زیادی از رویدادهای تاریخی نداشتیم و برای مطالعه تاریخ همچنان بایدبه نسخ تاریخی مراجعه می‌کردیم.

در این همایش هم چنین حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز با اشاره به اهمیت برگزاری این گونه همایش‌ها گفت: جامعه باستان نشاسی نیازمند برگزاری هرچه بیشتر این گونه همایش هاست و در بهمن ماه سال جاری نیز گردهمایی و جلسه‌ای با حضور تمامی گزوه‌های باستان نشاسی برگزار می‌شود.

وی افزود: تداوم این همایش‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید به تعریف جامعی از باستان‌شناسی ملی برسیم.

وی گفت: توچه به آموزش و افزایش ارتباط با جوامع دانشگاهی و مراکز علمی و مشارکت دانشگاهیان در مدیریت سایت‌هایی که در اخیتار دارند می‌تواند به توسعه باستان‌شناسی کمک کند.

وی با اهمیت باستان‌شناسی و میراث فرهنگی گفت: مطمئنا زمانی سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نتیجه مطلوب می‌دهد که سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی نیی به خوبی انجام شده باشد.

کد خبر : ۳۲۳۴۶۰