خبرگزاری کار ایران

نماینده کارگران ایران در اجلاس جهانی کار

رشد قارچ گونه قراردادهای موقت کار، مهمترین مشکل جامعه کارگری‌ست

نماینده کارگران ایران در صد و دومین اجلاس جهانی کار در ژنو گفت: رشد قارچ‌گونه قراردادهای موقت کار در شرکت‌های پیمانکاری تولیدی و صنعتی، زمینه ظلم و بهره‌کشی از کارگران را ایجاد کرده و سبب شده بسیاری از حقوق قانونی آنها نادیده گرفته شود.

به گزارش ایلنا از اراک، مجید درویش عصر امروز به مناسبت ۲۹ آبان ماه (سالروز تصویب قانون کار) در جمع کارگران و بازنشستگان در خانه کارگر اراک سخن می‌گفت افزود: اخراج کارگران باید براساس دلایل درست و منطقی باشد و اینکه کارفرمایی بخواهد به دلیل سود جویی و اخذ تسهیلات برای سرمایه‌گذاری در سایر قسمت‌ها، اقدام به اخراج یا سوء استفاده از قشر زحمت کش کارگری کند به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

وی تصریح کرد: البته در بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی نیز نمی‌توان تنها کارفرما را در ایجاد مشکلات فعلی کارگران مقصر دانست چرا که به دلیل کمبود نقدینگی و شرایط نامناسب اقتصادی کشور، راهکاری به جز اخراج، تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق و مطالبات کارگران و عمل نکردن به تعهدات مربوط به مشاغل سخت و زیان آور وجود ندارد.

وی قانون فعلی کار را در پیگیری و حل مسائل و مشکلات کارگری مناسب دانست و گفت: اگر همه بندهای این قانون درست اجرا و مطرح شوند و نظارت دقیق و درستی بر روند اجرای آن وجود داشته باشد قطعا شاهد مشکلات کمتری در بخش کارگری خواهیم بود.

عضو هیئت اجرایی خانه کارگر اراک با بیان اینکه ایجاد شرکت‌های تعاونی که سهامداران آن کارگران باشند می‌تواند از سودجویی‌ها جلوگیری کند ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید نسبت به نقش و جایگاه تشکل‌های مختلف کارگری اهمیت بیشتری قائل شود تا بتوانیم نتیجه بهتری از بیان مشکلات و پیگیری خواسته‌ها و مطالبات داشته باشیم.

درویش در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: اتحاد و هماهنگی جامعه کارگری می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا در انتخاب مسئولین تصمیم گیرنده و موثر در جایگاه‌های مدیریتی کشور، با بینش و آگاهی وارد شویم و کسانی را که درد جامعه کارگری را بدانند و از بدنه این مجموعه باشند انتخاب کنیم.

 وی گفت: در همه مجموعه‌های تولیدی و صنعتی باید نیروهای کارگری استخدامی و قراردادی از مزایا و امکانات یکسان برخوردار شوند و نگاه و عملکرد عادلانه‌ای در این خصوص وجود داشته باشد.

کد خبر : ۳۲۳۴۴۹