خبرگزاری کار ایران

رحیم‌پور در دیدار با وزیر خارجه قزاقستان مطرح کرد:

حمایت ایران از عضویت غیردائم قزاقستان در شورای امنیت سازمان ملل

معاون وزارت امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه قزاقستان دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، در دیدار ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه کشورمان با ارلان ادریس‌اف، وزیر امور خارجه قزاقستان، درباره مهمترین موضوعات مناسبات دو کشور و تحولات منطقه‌ای و بین المللی تبادل نظر صورت گرفت.

وزیر امورخارجه قزاقستان با تاکید بر جایگاه منطقه‌ای ایران، بر علاقه‌مندی کشورش برای توسعه همکاری‌ها با ایران در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

وی با اشاره به افتتاح پروژه راه آهن سه جانبه ایران - ترکمنستان - قزاقستان در سال گذشته و با حضور روسای جمهور سه کشور، بر اهمیت بهره برداری کامل از این خط آهن تاکید کرد.

ادریس‌اف تحولات اخیر در منطقه را مهم خواند و ضرورت تقویت همکاری کشورهای منطقه برای تحکیم ثبات و امنیت جهانی را یادآور شد.

وزیر خارجه قزاقستان با اشاره به اهمیت حصول توافق هسته‌ای، ابراز امیدواری کرد این امر زمینه توسعه روابط دو کشور را بیش از گذشته فراهم آورد.

معاون وزیر خارجه کشورمان نیز جایگاه قزاقستان را در سیاست منطقه‌ای ایران مهم خواند و بر حمایت ایران از ابتکارات منطقه‌ای و بین‌المللی قزاقستان از جمله در زمینه مقابله با پدیده تروریسم و افراط گرایی تاکید کرد.

رحیم‌پور با اشاره به توان بالای شرکت‌های ایرانی در حوزه انرژی، اظهار کرد که ایران در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۲۰۱۷ آستانه شرکت خواهد کرد و آمادگی دارد برای هرچه بهتر برگزار شدن این نمایشگاه به قزاقستان کمک نماید.

وی همکاری‌های دو کشور در مجامع بین‌المللی را مهم و سودمند توصیف کرد و بر حمایت ایران از عضویت غیر دائم قزاقستان در شورای امنیت سازمان ملل برای دوره ۱۸-۲۰۱۷ تصریح کرد.

طرفین در خصوص تبادل هیات‌های عالی دو کشور در آینده مذاکره کردند و تاکید ویژه‌ای بر اهمیت سفر رسمی نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان به تهران صورت گرفت.

در این دیدار موضوع همکاری‌های چندجانبه با مشارکت دیگر کشورهای مهم منطقه نیز مطرح شد و دو طرف علاقه‌مندی خود را برای بررسی امکان اجرای پروژه‌های منطقه‌ای بویژه در بخش ترانزیت و انرژی اعلام داشتند.

در ادامه بر ضرورت اجرای توافقات حاصله در جریان چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور که ماه گذشته در آستانه برگزار گردید، تاکید شد و طرفین زمینه‌های استفاده از ظرفیت‌های موجود در جهت افزایش حجم تبادلات تجاری و اقتصادی دوکشور را بررسی کردند.

یادآور می‌شود رحیم‌پور در راس هیات جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در چهل و دومین نشست کارگروه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر به آستانه سفر کرده است و روز گذشته با عسگر موسین‌اف معاون وزارت خارجه قزاقستان نیز جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

کد خبر : ۳۲۳۴۱۰