خبرگزاری کار ایران

87میلیون مترمکعب از منابع آب استان مرکزی هدر می‌رود

استمرار پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر روند افت سطح سفره آب زیرزمینی استان را افزایش داده و راهبرد جدی در مدیریت منابع آب از جمله تسهیل امور نصب کنتور هوشمند از مسائل مهم در این حوزه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: 87 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی استان با تاخیر در نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی هدر می‌رود.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، نورالدین بازگیر با بیان این مطلب اظهار داشت: کسری سالانه مخازن آب زیرزمینی استان در مجموع 212 میلیون مترمکعب است که تاخیر در نصب کنتورهای هوشمند عامل 87 میلیون مترمکعب از این کسری مخزن است.

وی گفت: سهمیه تکلیفی استان مرکزی در نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی هفت هزار دستگاه در مدت سه سال بوده که تاکنون تنها نصب 500 دستگاه محقق شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: هزینه های سنگین و برخی معضلات در پیگیری امور دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط موجب شده کشاورزان استان مرکزی رغبتی برای نصب کنتورهای هوشمند نشان ندهند.

وی اظهار کرد: استمرار پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر روند افت سطح سفره آب زیرزمینی استان را افزایش داده و راهبرد جدی در مدیریت منابع آب از جمله تسهیل امور نصب کنتور هوشمند از مسائل مهم در این حوزه است.

بازگیر مدیریت مصرف، برداشت غیرمجاز، تغییر اقلیم و بارش نزولات جوی را از راهکارهای مهم در رفع مشکل پدیده کم‌آبی در استان مرکزی عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: دولت به منظور ترغیب کشاورزان برای نصب کنتور هوشمند، شرایط خرید اقساطی را فراهم کرده است که این مهم به تنهایی کافی نیست و اگر روند با شرایط کنونی باشد، تجهیز تمامی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند قریب 50 سال طول می کشد.

بازگیر افزود: نصب کنتور هوشمند روی چاه های آب کشاورزی در سال 86 با عنوان طرح احیاء و تعامل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان مرکزی با اعتبار ناچیز آغاز شد و امسال با پیگیری مسئولان به طور جدی‌تر درحال انجام است.

به گفته این مسئول، با نصب کنتور هوشمند، میزان برداشت آب از هر چاه مطابق پروانه بهره‌برداری به طور دقیق برابر میزان حجم برداشت سالیانه مندرج در پروانه تنظیم می شود و با اندازه‌گیری میزان آب برداشتی از چاه‌ها می‌توان مدیریت بهینه در این بخش اعمال کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی افزود: نصب کنتورهای هوشمند و هدایت کشاورزان به سمت الگوی کشت های کم آب بر از سیاست‌های دولت یازدهم برای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی است که در طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به طور جدی در دست پیگیری است.

بازگیر هزینه نصب هر کنتورها هوشمند بر روی چاه های کشاورزی استان را برای بهره‌برداران 50 میلیون ریال عنوان کرد.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون برداشت غیرمجاز از منابع آبی استان مرکزی توسط یکهزار و 600 حلقه چاه بدون پروانه بهره‌برداری انجام می‌شود.

کد خبر : ۳۲۳۳۲۰