خبرگزاری کار ایران

حیدرپور در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران به خواست مردم سوریه تمکین می‌کند/ حل بحران منطقه راهکار سیاسی می‌خواهد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آن‌چه اهمیت دارد برقراری خواست ملت سوریه است و درصورتی که مردم به باقی‌ماندن آقای اسد در پست ریاست‌جمهوری رای ندهند، جمهوری اسلامی ایران هم از این خواست تبعیت می‌کند و به آن احترام می‌گذارد.

عوض حیدرپور شهرضائی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی با اشاره به برگزاری اجلاس وین برای حل بحران سوریه با حضور ایران، اظهار داشت: از همان ابتدای طرح این موضوع مهمترین مسئله مورد نظر جمهوری‌ اسلامی ایران این بود که درخصوص برون‌رفت از وضعیت کنونی در سوریه، راهکاری نظامی صرف راه به جایی نمی‌برد و برای تکمیل این راهکار و حل بحران‌های منطقه و مخصوصا سوریه٬ باید به دنبال اقدام‌های سیاسی باشیم.

نماینده مردم شهرضا، دهاقان و منظریه در مجلس ادامه داد: در راهکار سیاسی معارضان از ابتدا به دنبال تشکیل مجلسی ملی‌، تغییر قانون اساسی و نهایتاً برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود و ما هم اعلام کردیم، چنانچه به خواست ملت سوریه اصلاحاتی در قانون اساسی، انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری لازم باشد،‌ انجام شود و با وجود آن‌که این مسئله در جلسات قبلی مورد پذیرش طرفین غربی قرار گرفته بود،‌ در نشست آخر درباره این مسئله اصلاً بحث و بررسی‌ انجام نشد.

خواست مردم سوریه هرچه باشد، ایران تمکین خواهد کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که واکنش جمهوری اسلامی ایران به طرفین غربی درصورت عدم پذیرش خواست ما درخصوص ابقای اسد چیست، گفت: آن‌چه اهمیت دارد برقراری خواست ملت سوریه است و درصورتی که مردم به باقی‌ماندن آقای اسد در پست ریاست‌جمهوری رای ندهند، جمهوری اسلامی ایران هم از این خواست تبعیت می‌کند و به آن احترام می‌گذارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایتی که از دیرباز از سوی سوریه چه در زمان مرحوم حافظ اسد و چه در دوران بشار اسد از جنبش مقاومت اسلامی کرده، قطعاً از مواضع آقای اسد و باقی‌ماندن او بر مسند قدرت پشتیبانی خواهد کرد٬ اما بی‌شک سرنوشت و آینده سوریه درخصوص قانون اساسی، انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری با رای و خواست مردم سوریه رقم خواهد خورد و هر اتفاقی هم که به خواست مردم بیافتد، جمهوری اسلامی ایران تمکین خواهد نمود.

سلسله عملیات چندماه اخیر علیه داعش منجر به عصبانیت تروریست‌ها شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به تحلیل برخی رسانه‌ها مبنی نقش دولت فرانسه و کشورهای غربی در وقوع حوادث تروریستی پاریس، گفت: یکی از سناریوهایی که درخصوص سوریه می‌توان تصور کرد، این است که غربی‌ها برای این‌که بتوانند اقدام‌های خود را در سوریه پیش ببرند، این حادثه تروریستی را طراحی کرده‌باشند اما به نظر من، مهمتر از آن، این مسئله است که تحولات سوریه به ویژه در چندماه گذشته به گونه‌ای رقم خورده که داعش را عصبانی نموده که دست به سلسله اقدام‌های تروریستی ازجمله ساقط کردن هواپیمای مسافربری روسی، انفجارهایی در بغداد و لبنان و نهایتاً‌ حملات تروریستی پاریس بزند.

غرب پذیرفته که دوران استعمار نو به پایان رسیده است

وی افزود: این مسئله نشان می‌دهد، سلسله عملیاتی که علیه داعش در چند ماه گذشته و به ویژه پس از تشکیل ائتلاف ایران، روسیه، سوریه و عراق بسیار موثر و کارآمد بود. در عین حال، از آن‌جا که فرانسه هم در ائتلاف غرب وظایفی داشت و اقدام‌هایی موثر انجام داد، داعش دامنه عملیات خود را به اروپا و کشور غربی گسترش داد و فکر می‌کنم دلیل اصلی این سلسله حملات از لبنان تا فرانسه بیشتر در راستای واکنش به حملات کارساز چندماه اخیر صورت گرفته است و غربی‌ها پذیرفته‌اند که دوران استعمار نو و سلطه‌شان بر منطقه گذشته و اگر به‌صورت جدی به حل بحران داعش کمک نکنند، صلح و امنیت خودشان نیز به مخاطره می‌افتد.

دلایل بروز حملات ترویستی در فرانسه

وی در پاسخ به این سوال که آیا ضعف امنیتی فرانسه منجر به بروز چنین اقدام‌های تروریستی در این کشور می‌شود،‌ گفت: پس از پایان جنگ جهانی دوم، ابتدا انقلابیون بر سر کار آمدند و بعد از آن‌ها محافظه‌کاران آمدند و به دنبال برکناری ژرژ پمپیدو، رئیس جمهور محافظه‌کار فرانسه، سوسیالیست‌ها به روی کار آمدند و یکی از سیاست‌های مخاطره‌آمیزی که از سوی آن‌ها دنبال شد٬ این بود که منتقدان سیاسی و اجتماعی را در جنوب شرقی پاریس جمع کردند.

حیدرپور در پایان تصریح کرد: ما بر این باوریم که آن‌ها کانون‌های نهفته‌ای را در ۲ الی ۳ دهه اخیر در داخل کشورشان فعال کردند و علی‌القاعده به دنبال انجام اصلاحات است، باید ریشه‌های این مسئله را در داخل‌‌ همان کشور و در دوران‌های گذشته بیابد. هیچکس از بیرون وارد این کشور نشده و تمام این ناآرامی‌ها پرورش‌یافته خود فرانسوی‌ها است و بخشی از جنایتکار‌هایی که امروز تحت عنوان داعش در منطقه ما دست به خشونت می‌زنند، از محله‌های این‌چنینی در کشورهایی اروپایی همچون فرانسه رهسپار سوریه و عراق شده‌اند.

کد خبر : ۳۲۳۱۷۵