خبرگزاری کار ایران

سهم صنعت همدان در اقتصاد کشور پایین است

asdasd
کد خبر : ۳۲۲۳۴

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان گفت: در اقتصاد کشور سهم صنعت 17 درصد است و در استان همدان صنعت 12 درصد از اقتصاد را به خود اختصاص داده و از میانگین کشوری عقب هستیم.

ایلنا - همدان: مهدی جعفری در دیدار کارکنان شرکت شهرک‌های صنعتی استان با نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان سخنان خود را با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تولید ملی آغاز کرد و اظهار داشت: به منظور توجه به این امر باید کالای داخلی مرغوب با کیفیت و قیمت مناسب تولید شود.

به گزارش ایلنا، وی افزود: نامگذاری سال‌های اخیر که همگی محور اقتصادی داشتند نشان دهنده این موضوع است که صنعت پیش قراول توسعه اقتصادی کشور است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ادامه داد: در سه سال گذشته با توجه به سند آمایش سرزمینی، استان اولویت توسعه استان را صنعت و کشاورزی دانسته و برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه متمرکز شده است.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد واحدهای صنعتی استان صنایع کوچک و متوسط هستند، خاطرنشان کرد: صنایع کوچک به طور میانگین برای 15 نفر و صنایع متوسط از 50 تا 150 نفر شغل ایجاد می‌کند.

جعفری سپس در خصوص ماموریت اصلی شهرک‌های صنعتی گفت: ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان برای استقرار صنایع با توجه به ایجاد زیرساخت‌ها نظیر راه، برق و تلفن و دیگر خدمات کار اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه در سال 88 تعداد شهرک‌های صنعتی استان 18 مورد بوده، یادآور شد: در افق برنامه‌های استان، تا پایان سال 92 دارای 33 شهرک صنعتی خواهیم بود که به سرانه کشور برای هر نفر 16 متر دست می‌یابیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ادامه داد: در استان چند شهرک صنعتی خصوصی داریم که شهرک صنعتی فولاد جعفری ملایر راه اندازی شده، و شهرک دهنو، شهرک فولاد اسدآباد و شهرک سرمایه‌گذاری خارجی در دست اقدام است.

وی در خصوص ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌ها اظهار داشت: یکی از زیرساخت‌های مهم در شهرک‌های صنعتی گاز رسانی به صنایع است که از 20 شهرک فعال استان 16 شهرک گازکشی کامل انجام شده و چهار شهرک باقیمانده تا اواسط سال 92 یعنی قبل از اتمام دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسد.

جعفری در ادامه گفت: در کشور 200 خوشه صنعتی در بخش صنایع کوچک شناسایی شده که این رقم در استان 42 خوشه است و در استان 5 خوشه به تصویب رسیده و در حال دریافت اعتبارات است.

وی ادامه داد: خوشه‌های مصوب در استان شامل سفال و سرامیک لالجین، مبل و منبت ملایر، قطعات لاستیکی رزن، مبل و منبت تویسرکان و فرآورده‌های لبنی نهاوند است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان افزود: اعتبارات استان در شهرک‌ها 7 میلیارد تومان بوده که 3 میلیارد تومان معادل 75 درصد آنها دریافت شده است.

وی در ادامه به اهداف و اولویت برنامه‌های شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و افزود: پیگیری مصوبات سفرهای ریاست جمهوری به استان، شتاب بخشیدن به رفع مشکلات، ایجاد خوشه‌های در حال مطالعه و توجه به اسناد بالا دستی کشور چون سند چشم‌انداز توسعه و برنامه پنجم توسعه از جمله این برنامه‌هاست.

جعفری در خصوص استفاده از طرح‌های پژوهشی گفت: از پایان نامه‌های مقطع ارشد و دکترا حمایت می‌کنیم، در سال 89 نیز 5 مورد پروژه انجام شده، در سال 90 این رقم به 9 افزایش یافته و در سال 91 تاکنون 2 مورد اجرا شده که در بخش صنایع کوچک است.

وی با اشاره به صندوق ضمانت اجرای صنایع کوچک افزود: در سال جاری این صندوق از صنایعی که قادر به تامین ضمانت و وثیقه برای دریافت وام از بانک نیستند، 19 طرح با اعتباری بالغ بر 11 میلیارد تومان ضمانت کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان در ادامه در خصوص تحقق مصوبات سفرهای هیئت دولت به استان در زمینه صنایع گفت: در دور اول سفر 100 مصوبه محقق شده که از سفر دوم 85 درصد و در سفر سوم 45 درصد از برنامه‌ها تحقق یافته است.

وی در پایان به منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد اشاره کرد و یادآور شد: سال 89 منطقه ویژه جهان آباد در زمینی به مساحت یک هزار و 30 هکتار زمین‌ها تفکیک شده و در مرحله انتقال اسناد هستیم و یک واحد پتروشیمی با مساحت 100 هکتار در این شهرک احداث می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز