خبرگزاری کار ایران

روحانی در گفت‌‌وگو با شبکه تلویزیونی «فرانس ۲»:

ملت ایران با سیاست‌های آمریکا مخالفند نه مردم این کشور

رئیس جمهوری ایران پایبندی تهران به توافق هسته‌ای در آینده را به پایبندی گروه پنج به اضافه یک به تعهداتشان وابسته دانست.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در گفتگو با شبکه فرانس دو و اروپ یک، گفت: ایران از مدت‌ها پیش به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی ملحق شده است. ما در چهارچوب این پیمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده‌ایم و گزارش آژانس به روشنی نشان می‌دهد که ایران همکاری خوبی با آژانس داشته است.

وی افزود: ایران امروز بیش از هر وقت دیگری مصمم به عمل به تعهداتش در چهارچوب توافق هسته‌ای است البته این مشروط به پایبندی گروه پنج به اضافه یک به تعهداتشان است.

بازرسی‌ها ثابت کرد ایران از مسیر صلح آمیز منحرف نشده است

روحانی در ادامه گفت: ایران هرگز در جستجوی دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده است و نیست. ایران همواره خواستار استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی است و نتیجه بازرسی‌ها ثابت کرده است که ایران هرگز از مسیر صلح آمیز خودش منحرف نشده است.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا شما می‌توانید به روشنی بگویید که ایران، نه فردا، نه پس فردا و نه تا ده سال دیگر قصد دستیابی به بمب اتمی ندارد؟ گفت: شما بی‌شک شنیده‌اید که رهبر معظم ایران علیه ساخت و در اختیار داشتن سلاح‌های اتمی و استفاده از آن فتوا صادر کرده‌اند و این بدان معناست که در دکترین ایران و در دکترین دفاعی ایران سلاح هسته‌ای در گذشته، حال و آینده، هیچ جایی نداشته و ندارد. در نتیجه می‌توان گفت که ایران هرگز به دستیابی به سلاح هسته‌ای فکر نکرده است و در آینده همه همینطور خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه گسترش روابط بین ایران و فرانسه را به نفع دو کشور دانست و ابراز امیدواری کرد، این سفر، اقدامی در جهت منافع دو کشور باشد.

روحانی ادامه داد: در طول تاریخ نزد افکار مردم ایران، فرانسه، ملت فرانسه و فرهنگ فرانسه همواره جایگاهی والا و ویژه داشته است. فرانسه در سال‌های گذشته روابط خوبی با ایران داشته است. فرانسه در ایران در زمینه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شریکی خوب قلمداد می‌شود و توسعه روابط بین ایران و فرانسه بی‌شک به نفع دو کشور خواهد بود.

فقط مردم سوریه باید در باره آینده تصمیم بگیرند

رئیس جمهور برضرورت بازگرداندن امنیت به سوریه، برگزاری انتخابات و نقش مستقیم ملت این کشور در تعیین سرنوشت کشورشان تاکید کرد.

مجری گفت: اکنون درباره سوریه صحبت خواهیم کرد. این جنگ جهان را نگران و متفرق کرده است. شما، ایران، بشار اسد را با تمام توان حمایت می‌کند. از نظر شما بشار اسد، رئیس جمهوری مشروع سوریه است.

روحانی گفت: فکر می‌کنم که ما باید لحن این سوال را تغییر بدهیم. مسئله شخص نیست. مسئله یک ملت است، مسئله ملت سوریه است. مسئله امنیت و ثبات سوریه مطرح است. مسئله آوارگان و مسایل بشردوستانه و بحث تروریسم مطرح است. مسایل واقعی این‌ها هستند. من فکر می‌کنم که چنین سوالاتی ما را از سوالات واقعی منحرف می‌کنند. ما همگی باید برای مبارزه با تروریسم، برای بازگرداندن امنیت و ثبات تلاش کنیم. تصمیم گیری در مورد این مسایل بر عهده مردم سوریه است.

مجری پرسید: از نظر فرانسه و بخش بزرگی از غرب، بشار اسد به دلیل بمباران ملتش، بمباران غیر نظامیان نمی‌تواند به طور موثر با تروریسم مبارزه کند. نظر شما در این باره چیست؟

روحانی گفت: آیا بدون استقرار یک دولت مرکزی قوی در دمشق می‌توان با تروریسم مبارزه کرد؟ کدام کشور را می‌شناسید که توانسته باشد بدون یک قدرت مرکزی قدرتمند با تروریسم نبرد کند؟ دولت سوریه برای نبرد با تروریسم باید قدرتمند باشد.

مجری پرسید: دولت سوریه باید قدرتمند باشد یا دولت بشار اسد؟ ما اخیرا با ولادیمیر پوتین دیدار داشتیم. وی به ما گفت که روسیه با بشار وصلت نکرده است. آیا ایران با بشار اسد وصلت کرده است؟ شما از او حمایت می‌کنید، آیا فردا و پس فردا نیز از او حمایت خواهید کرد یا اینکه با یک دولت قدرتمند دیگر در سوریه موافقت می‌کنید؟

روحانی گفت: ما قبل از هر چیز در سوریه باید با ترورسم مبارزه کنیم. باید تروریست‌ها را از سوریه بیرون کرد. این اولین اولویت ماست. ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که این سوال تغییر کند. مسئله شخص آ یا ب نیست، مسئله یک شخص نیست. باید این روحیه را تغییر داد. باید به امنیت بازگشت. مردم باید به خانه‌هایشان بازگردند. سپس این مردم سوریه هستند که باید دولتشان را انتخاب کنند.

مجری پرسید: اولاند و اروپا نمی‌خواهند که اسد در انتخابات سوریه شرکت کند. از نظر شما وی یک نامزد قابل قبول است؟

روحانی گفت: ما حق نداریم در آینده کشور‌های دیگر دخالت و نامزدهای انتخاباتی را انتخاب کنیم. همه چیز به مردم سوریه ربط دارد. ما فقط باید به مردم سوریه کمک کنیم. ما باید به گفت‌و‌گو بین سوری‌ها کمک کنیم. این اقدامی است که باید در آن مشارکت کنیم. ما باید با تروریسم مبارزه کنیم و تروریسم را حذف کنیم. ما باید در این زمینه کمک کنیم. ما در آنچه مردم سوریه انتخاب می‌کنند نباید دخالت کنیم.

مجری گفت: شما می‌گویید که باید به مبارزه با تروریسم کمک کنیم. اما ایرانی‌ها در سوریه حضور گسترده‌ای دارند، مشاوران ایرانی و شاید نظامیان ایرانی از بشار اسد حمایت می‌کنند. نیروهای روسیه نیز بمباران می‌کنند، اما نیروهای گروه دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) عقب نشینی نمی‌کنند. آیا واقعا با گروه دولت اسلامی مبارزه می‌شود یا با سایر شورشیانی که با رژیم مبارزه می‌کنند؟

روحانی گفت: ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم، ما قصد داریم با تروریسم مبارزه کنیم. نه تنها ما، بلکه دولت سوریه نیز در حال مبارزه با تروریسم است، ما باید کمک کنیم.

مجری پرسید: تروریست‌ها چه کسانی هستند؟ آیا داعش تروریست است؟ از نظر رئیس جمهور سوریه و شما به عنوان رئیس جمهوری ایران تروریست‌ها چه کسانی هستند؟

روحانی گفت: تروریسم که مشخص است. همه در خصوص داعش هم عقیده هستند. داعش یک گروه تروریستی است. القاعده و تمامی شاخه‌های آن در سوریه از جمله جبهه النصره و احرار الشام تروریست هستند. در خصوص مشخص کردن تروریسم اختلاف نظری وجود ندارد. ما با هرگونه تروریسم مخالف هستیم. در این زمینه مشکلی وجود ندارد. تروریست‌های زیادی هستند که سوری نیستند.

مجری پرسید: کنفرانس وین شنبه برگزار می‌شود و شما در کنار سایر قدرت‌ها در آن شرکت دارید. شما چه می‌خواهید؟ این گردهمایی برای آینده سوریه مهم است. روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران و ایران چه می‌خواهند؟

روحانی پاسخ داد: ما خواستار امنیت سوریه و مبارزه با تروریسم هستیم. ما خواهان حفظ تمامیت ارضی و انسجام سوریه هستیم. ما خواستار ایجاد شرایطی برای برگزاری اصلاحات و انتخابات هستیم. ما می‌خواهیم که ملت سوریه خودشان در باره سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

تنها راه حل برگزاری انتخاباتی آزاد در فلسطین است

رئیس جمهوری اسلامی ایران تنها راه حل برای بحران سرزمین‌های اشغالی را بازگشت تمامی فلسطینی‌ها و برگزاری انتخاباتی آزاد دانست.

مجری در ادامه گفتگو پرسید: محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری پیشین در همین مکان در مصاحبه‌ای به ما گفت، اسرائیل جایی در نقشه خاورمیانه ندارد. اکنون ما‌‌ همان سوال را از شما می‌پرسیم، آیا امروز اسرائیل جایی در نقشه خاورمیانه دارد؟

روحانی گفت: سوال رئیس جمهوری قبلی را از من می‌پرسید! نقطه نظر ما در قبال فلسطین روشن است. از نظر ما تمامی کسانی که فلسطینی هستند و به سایر کشور‌ها پناه برده‌اند، باید به کشورشان بازگردند، انتخاباتی زیر نظر سازمان ملل برگزار شود و به رای مردم فلسطین احترام گذاشته شود.

مجری پرسید: آیا شما خواستار وجود دو کشور هستید. آیا این بدان معناست که اگر یک کشور فلسطینی ایجاد شود، شما موجودیت و حاکمیت اسرائیل را به رسمیت خواهید شناخت؟ آیا چنین روزی می‌رسد؟ از نظر ایران در چه شرایطی این روز فرا می‌رسد؟ آقای روحانی گفت: ما از یک کشور حرف می‌زنیم. کشوری که همه در آن جمع شوند و رای بدهند. چراکه پیش از سال هزار و نهصد و چهل و هشت یک کشور بود. اوضاع پیش از سال هزار و نهصد و چهل و هشت چطور بود.

مجری پرسید: پس شما خواستار شکل گیری یک کشور هستید و در این صورت اسرائیلی هم وجود نخواهد داشت.

روحانی گفت: ما در این باره صحبت نکردیم. ما در باره رای ملت صحبت کردیم، همه یهودیان، مسلمانان و مسیحیان و تمامی کسانی که به این سرزمین تعلق دارند و به سایر کشور‌ها پناهنده شده‌اند، باید به کشور بازگردند و رای بدهند.

مجری گفت: اسرائیل به این صورتی که هم اکنون وجود دارد، از نظر شما مشروع نیست؟

روحانی پاسخ داد: ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم که ما مشروعیت اسرائیل کنونی را رد کرده‌ایم. به همین دلیل ما هیچ رابطه‌ای با این دولت نداریم. تنها راه حل برگزاری یک انتخابات آزاد است.

ملت ایران با سیاست‌های آمریکا مخالفند نه مردم این کشور

رئیس جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با رسانه‌های فرانسوی خاطر نشان کرد که مردم ایران با سیاست‌های آمریکا مخالفند، نه با ملت آمریکا.

 مجری در ادامه از روحانی پرسید: ما اخیرا در تهران همچنان شعارهایی علیه آمریکا از جمله شعار مرگ بر آمریکا را شنیدیم. آیا به نظر شما آمریکا هنوز شیطان بزرگ است؟ یا اینکه پس از توافق هسته‌ای گفت‌و‌گوهایی که در حال آغاز شدن است، تغییراتی در پی خواهد داشت؟

روحانی پاسخ داد: اخیرا رهبر معظم ایران به این مسئله اشاره کرد که اگر ملت ایران می‌گویند مرگ بر آمریکا، هدفشان ملت آمریکا یا شخص خاصی نیست. ملت مخالف سیاست‌های آمریکا هستند. شما می‌دانید که ملت ایران خاطرات خوشی از اقدامات و عملیات آمریکا در ایران ندارند. در نتیجه ملت ایران در کلامشان با اقدامات مداخله جویانه آمریکا مخالفت می‌کنند.

مجری گفت: شما نگران این نیستند که جانشین باراک اوباما بد‌تر از وی باشد، از توافق هسته‌ای انتقاد کند و از سال آینده کار برای شما مشکل‌تر شود؟

روحانی گفت: هنوز برای قضاوت در این خصوص زود است. انتخابات در آمریکا باید آغاز شود، نامزد‌ها مشخص شوند. بعد از این روند باید به قضاوت پرداخت. در هر صورت دولت آمریکا تعهداتی دارد. در زمینه هسته‌ای دولتی تعهدی را بر عهده گرفته است و بر اساس قوانین بین المللی باید به این تعهدات عمل کند. قطعنامه سازمان ملل نیمردم باید به قوانین احترام بگذارندز این توافقات را تایید کرده است. در نتیجه مسئله فرا‌تر از یک دولت و یک رئیس جمهوری است.

مردم باید به قوانین احترام بگذارند

رئیس جمهوری اسلامی ایران در خصوص رعایت حجاب، رعایت قوانین تصویب شده توسط منتخبین ملت در مجلس را ضروری توصیف کرد.

 مجری در ادامه از روحانی پرسید: در فرانسه در خصوص جامعه ایران سوالات زیادی مطرح است. مجری عکسی را نشان داد و پرسید: واکنش شما در مورد این عکس چیست؟ در این عکس زنی تصمیم گرفته است با برداشتن حجاب و نمایان کردن مو‌هایش خود را در شبکه‌های اینترنتی نشان بدهد. آیا این عکس شما را شوکه و منقلب می‌کند؟

روحانی در حالی که می‌خندید پاسخ داد: ما مسایل مهمتری داریم. هر کس در زندگی خصوصی‌اش آزاد است و می‌تواند هر کاری که دوست دارد انجام بدهد. اما ما در ایران قوانینی داریم و ایرانی‌ها باید به این قوانین احترام بگذارند.

مجری پرسید: برای اینکه قوانین حقوق بشری و قوانین زنان واقعی باشند نه تئوری و به اجرا گذاشته شوند، نمی‌توان این قوانین را تغییر داد؟ در بسیاری از کشورهای مسلمان از جمله ترکیه، مصر، تونس و مغرب زنان حجاب ندارند. شما یک اصلاح طلب هستید، آیا فکر نمی‌کنید که روزی این تحول در کشور شما هم رخ بدهد؟

روحانی پاسخ داد: ببینید در هر کشوری برای حضور زنان و مردان در جامعه و برای مثال در خصوص نوع پوشش قوانینی وجود دارد. من به عنوان یک حقوقدان به شما می‌گویم که در کشور‌ها باید به قوانین احترام گذاشته شود، چرا که این قوانین در مجلس تصویب شده‌اند و منتخبین مردم به قوانین رای داده‌اند. از این رو مردم باید به تصمیمات نمایندگانشان احترام بگذارند.

مجری گفت: در این مورد نظر شخصی شما را می‌خواهم بدانم، گاهی احساس می‌شود که شما می‌خواستید که در ایران سریع‌تر از این پیش بروید، به ویژه در خصوص حقوق زنان، اما این طور نشد.

روحانی گفت: ممکن است که نظرات ما به طور کامل منطبق با نظرات سایر مسئولان نباشد. من دو سال پیش در انتخابات شرکت کردم، دیگر نامزد‌ها و من نظراتمان را بیان کردیم. ملت ایران با تکیه بر برنامه‌های ارائه شده انتخابشان را کردند. من از منشور شهروندی صحبت کردم و این منشور را به اجرا خواهم گذاشت. من در حال آماده کردن این طرح هستم. این منشور در آینده منتشر خواهد شد و با اجرای آن شاهد یک تحول مثبت هستیم.

مجری پرسید: شما در این منشور در چه زمینه‌هایی جلو رفته‌اید؟ در زمینه قوانین و اعطای آزادی تا کجا باید جلو رفت؟

روحانی پاسخ داد: این مسئله مفصل است. بخش‌ها و بندهای مختلفی وجود دارد. این یک منشور شهروندی است و همه شهروندان باید از حقوق مساوی برخوردار باشند.

مجری پرسید: ما می‌دانیم که شما برای تحقق وعده‌هایتان برای احترام به آزادی تلاش‌هایی کرده‌اید. شما با اشاره به این منشور و آزادی بیان در این باره صحبت کردید. چرا ایران یک نقاش به نام فرقدانی را به سال‌ها حبس محکوم کرد؟ چرا اخیرا برخی از همکاران وی دستگیر شده‌اند و معلوم نیست که کجا هستند؟ شما محافظه کاران و پلیس مخفی را سرزنش کردید. اگر آن‌ها بی‌گناه باشند، آیا به عنوان رئیس جمهوری می‌توانید آن‌ها را آزاد کنید؟

روحانی پاسخ داد: ببینید در ایران رئیس جمهوری بر اساس قانون اساسی وظایف مشخصی دارد. در قانون اساسی، حقوق زیادی برای مردم وجود دارد و مسئولیت من نظارت بر اجرای قوانین بنیادین است و اگر این قوانین ناکافی باشند، این مسئله را به نهادهای ذی ربط گوشزد خواهم کرد.

لغوتحریم‌ها به سود صلح و امنیت جهان است

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: لغو تحریم‌ها علیه ایران، به نفع اتحادیه اروپا و صلح و امنیت در جهان است.

مجری در ادامه مصاحبه با آقای روحانی پرسید: تحریم‌ها به زودی و به شکل فزاینده‌ای باید حذف شوند. ایران، خوشبختانه برای این کشور، به منابع جدیدی دست خواهد یافت. چه کسانی از این وضع بهره خواهند برد؟ شما از تحریم‌ها متحمل رنج زیادی شده‌اید، اقتصاد با مشکل مواجه است، با بهبود شرایط اقتصادی چه کسانی در جامعه ایران بهره‌مند خواهند شد؟

روحانی پاسخ داد: همه، همه از این تحول و تغییرات سود خواهند برد. ما از‌‌ همان ابتدا تحریم‌ها را تصمیمی ناعادلانه علیه ایران می‌دانستیم. امروز نیز ما این تصمیم را ناعادلانه می‌دانیم و امیدواریم که لغو آن سریع انجام شود. در پی لغو تحریم‌ها شرکت‌های خصوصی و دولتی داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری و انتقال فناوری وارد عمل می‌شوند و می‌توانند در هدف قراردادن بازارهای منطقه با یکدیگر همکاری کنند. ما از تمامی سرمایه گذاران در سراسر جهان دعوت می‌کنیم که با شرایط بسیار خوبی که در ایران وجود دارد، فعال شوند. پاسخ به سوال شما این است که لغو تحریم‌ها به نفع اتحادیه اروپا و صلح و امنیت در جهان است.

مجری پرسید: دو سوال باقیمانده است. آیا در این سفر قراردادهایی در زمینه هوایی، خودرو، محصولات غذایی کشاورزی منعقد خواهد شد؟ آیا چنین قصدی وجود دارد؟ آیا با شرایط جدید در ایران، فرانسه و شرکت‌های فرانسوی جایی در این کشور دارند و مورد استقبال قرار می‌گیرند؟

روحانی پاسخ داد: پیش از سفر من در زمینه‌های حمل و نقل، کشاورزی، صنعت و به ویژه خودرو و همچنین در زمینه حمل و نقل و از سرگیری پرواز‌ها بین دو کشور مذاکراتی انجام شده است. در جریان سفر من که چند روز دیگر انجام خواهد گرفت، ما توافقنامه‌هایی منعقد خواهیم کرد که مبنایی برای توافقات تجاری قرار خواهند گرفت.

مجری پرسید: شما ایرباس خریداری خواهید کرد؟ ایرباس هواپیمای خوبی است.

روحانی پاسخ داد: شرکت‌هایی چون ایرباس، بوئینگ و سایر شرکت‌های بزرگ به ما هواپیما می‌فروشند. شرکت‌های بزرگ و به ویژه ایرباس در ایران حضور دارند و ما از شرکت‌های بزرگ و به ویژه ایرباس خرید خواهیم کرد.

مجری پرسید: به عنوان آخرین سوال، فرانسوا اولاند اولین رئیس جمهوری است که شما پس از انتخابتان به عنوان رئیس جمهوری ملاقات می‌کنید. آیا به نظر شما ایران و فرانسه می‌توانند راهبرد آرامش، تفاهم و همکاری صمیمانه و پایدار را در پیش بگیرند؟

روحانی پاسخ داد: من با هدف ترسیم نقشه‌ای در خصوص همکاری بلند مدت و میان مدت تلفنی با اولاند گفت‌و‌گو کرده‌ام. ما در دیداری که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک داشتیم مجددا بر این مسئله تاکید کردیم. اکنون متنی برای این سفر آماده شده است که وزرای امور خارجه دو کشور این متن را امضا خواهند کرد و این متن مبنایی برای روابط نزدیک‌تر و توسعه روابط بین ایران و فرانسه در آینده خواهد بود.

کد خبر : ۳۲۱۲۷۶