خبرگزاری کار ایران

ثبت ۵۰ محوطه باستانی رضوانشهر در فهرست آثار ملی

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رضوانشهر گفت: این شهرستان با داشتن ۱۳۰ محوطه باستانی شناسایی شده که ۵۰ محوطه آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، یکی از قطب‌های برجسته تاریخی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، منصور هادی‌پور در اولین نشست انجمن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بخش مرکزی رضوانشهر، تشکیل این انجمن را گامی در جهت حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی و زنده نگاه داشتن آداب و رسوم شهرستان خواند و گفت: حراست از میراث کهن این سرزمین تنها در حوزه وظایف یک یا چند دستگاه نیست بلکه بعنوان یک وظیفه همگانی باید مورد توجه آحاد جامعه قرار گیرد.

وی، تاریخ و فرهنگ کهن هر منطقه را چراغ روشنی برای ساخت آینده‌ای بهتر قلمداد کرد و افزود: پژوهش در خصوص مردم‌شناسی و آیین و سنن گذشتگان علاوه شناخت روزگاران کهن، می‌تواند هم در جهت جذب گردشگر و هم در جهت ساخت جامعه‌ای پویا‌تر اثربخش باشد.

هادی‌پور تصریح کرد: شهرستان رضوانشهر با داشتن ۱۳۰ محوطه باستانی شناسایی شده که ۵۰ محوطه آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، یکی از قطب‌های برجسته تاریخی کشور محسوب می‌شود و این امر می‌تواند علاقمندان به گردشگری تاریخی را به سمت گیلان سوق دهد.

این مسئول با اشاره به داشته‌های فرهنگی- مذهبی رضوانشهر اظهار کرد: این شهرستان از نظر داشته‌های مذهبی نیز در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و برخی مراسم مذهبی آن از جمله تاسوعای شرف شاه در سال۹۱ با شماره ۶۸۴ و مراسم بیل زنان قوم بنی اسد در روستای سید شرف شاه در فهرست آثار ملی ثبت گردید.

وی همچنین از برگزاری جشنواره فرهنگی اربا دوشاب و نمایشگاه سوغات و صنایع دستی در آذرماه سالجاری خبر داد و گفت: شهرستان رضوانشهر در حوزه احیای آیین‌های سنتی تاکنون کارنامه درخشانی را از خود به جاگذاشته است.

هادی‌پور در پایان از راه‌اندازی کارگروه فرهنگی محله‌های روستایی این شهرستان به منظور برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی در مناطق مختلف رضوانشهر در آینده نزدیک خبر داد.

کد خبر : ۳۲۱۲۶۰