خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در تاجیکستان

بزرگداشت میر سید علی همدانی پاسداشت ارزش‎ها و آرمان‎هاست

بزرگداشت میر سید علی همدانی، بزرگداشت ارزش‎ها و آرمان‎هایی‌ست که این شخصیتها به دنبال ترویج آن بودند.

به گزارش ایلنا از همدان؛ سفیر ایران در تاجیکستان امروز در نشست علمی همایش بین‌المللی میر‌سید علی همدانی با بیان اینکه برخی انسانها متعلق به تاریخ هستند و در ظرف زمان نمی‌‏گنجند که میرسیدعلی همدانی نیز از این دست افراد بود اظهار کرد: ازمیرسیدعلی همدانی به نام صوفی سیاح یاد می‏‌شود و هدف از سفرش را سه مسئله زیارت، ریاضت و دیدار مشایخ میداند.

حجتالله فغانی گفت: در قرن هفتم بزرگترین حادثه و فاجعه سیاسی اجتماعی رخ داد و آن تاخت و تاز مغول بود وافزود: در چنین مقطعی میرسیدعلی ظهور می‌کند و با تعالیم و بیان شیوای خود می‌تواند اسلام را در حوزه وسیعی گسترش دهد و این سعه صدر ایشان منافاتی با روحیه استکبارستیزی ایشان نداشت.

وی با بیان اینکه اسلام به آسیای مرکزی بیشتر از طریق فعالیت سلسلههای تصوف رفت، بیان کرد: البته صوفیه که در آن عصر بود با تصوف این زمان بسیار متفاوت است.

فغانی با تاکید بر اینکه میرسید علی همدانی در عصر عصبیت‌های کور و خشونتهای مغولی مروج اعتدالگری رحمانی است، بیان کرد: نکته دیگر در زندگی میرسیدعلی همدانی که باید الگو شود این است که احیاگر اسلام راستین در بخش وسیعی از منطقه بود.

فغانی با بیان اینکه سفر میرسیدعلی برای دیدن مشایخ، تبلیغ اسلام و کارآفرینی بوده است، ادامه داد: یکی از ویژگیهای ایشان، پیشگامی در کارآفرینی است چرا که وقتی به کشمیر میرود 700 نفر از افراد با حرفه‏‌های مختلف را با خود میبرد.

سفیر ایران در تاجیکستان با تاکید بر اینکه این شخصیت چند بعدی می‏‌تواند الگویی برای جوان ایرانی باشد، اظهار کرد: گرامیداشت این بزرگان کهنه‏گرایی نیست بلکه تجلیل از ارزشها و شیوههای حسنه آنهاست.

فغانی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی یونسکو به نام این شخصیت بزرگ، اظهار کرد: میر سید علی همدانی اهل سازش نبود و اعتدالگرایی ایشان در عین اصولگرایی است.

کد خبر : ۳۲۱۲۵۸