خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون نوشت‌افزار مجمع واردات:

الزام جهت‌یابی صحیح برای تجارت خارجی کشور در دوره پساتحریم

هویت دار بودن واردات در دوره پساتحریم و بستر سازی برای فعالیت واردکنندگان مسئولیت پذیر از جمله مهمترین موضوعاتی است که باید برای این دوران پیش بینی شود.

مهرداد عالی پور  ، رئیس کمیسیون نوشت‌افزار مجمع واردات در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص جهت‌یابی تجارت خارجی کشور در دوره پساتحریم اظهار داشت: واردات بخشی از تجارت خارجی کشور است که در سالهای اخیر به واسطه بروز تحریم ها، دچار چالش های متعددی شد.

وی افزود: نوسانات نرخ ارز، مسدود شدن مسیر تراکنش های مالی بین المللی، مشکلات حمل و نقل و ترابری، ابطلال قراردادهای مدت دار از سوی طرف خارجی، آشفتگی هایی را در این دوران بر فضای تجارت خارجی و نیز فعالان اقتصادی این حوزه تحمیل کرده است.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع، تغیر متوالی بخشنامه ها و دستورالعمل ها و صدور بخشنامه های غافلگیرانه نیز مزید بر علت بوده و سبب شد بخشی از تجارت خارجی کشور از ریل گذاری های قبلی به منظور تکمیل فرایند شناسنامه دار شدن فعالیت های اقتصادی خارج شود. و حتی برخی از واردکنندگان کنونی مجبور شدند از نمایندگان ثانویه و از طریق کشورهای واسطه، محصولات را وارد کشور کنند.

عالی پور افزود: امروز با گشایش هایی که در فضای اقتصادی در حال شکل گرفتن است باید بر اساس تجربه دوره سخت تحریم ها، جهت یابی صحیحی برای تجارت خارجی کشور در دوره پساتحریم مد نظر سیاست گذاران قرار گیرد و اجازه ندهند روزنه های عقب گرد تجارت خارجی کشور، موجب بیگانگی فعالان اقتصادی با تجارت شناسنامه دار شود.

به گفته عالی پور، هویت دار بودن واردات در دوره پساتحریم و بستر سازی برای فعالیت واردکنندگان مسئولیت پذیر از جمله مهمترین موضوعاتی است که باید برای این دوران پیش بینی شود.

 وی ادامه داد: نگرانی هایی برای دوره پسا تحریم وجود دارد که معطوف به واردکنندگانی است که در دوره تحریم ها بیشترین فشار ها را تحمل کردند تا کالا در سطح عرضه موجود باشد و کشور را از مواجهه با بحران کمبود کالا در امان داشتند.

 عالی پور اضافه کرد: این نگرانی از آن بابت است که با توجه به زمینه های شکل گرفته برای ورود برند های جدید یا شرکت های خارجی که از  قبل در کشورفعالیت داشته اند، قراردادهای خارجی یا نمایندگی های برخی از بنگاه های اقتصادی که سرمایه های خود را برای گذر از دوره تحریم به میان بازار آوردند، دچار اخلال شود.

وی تصریح کرد: در واقع سوال کلیدی برای دوره پساتحریم آن است که با ورود شرکت های جدید به عنوان نماینده جدید، چه حمایتی از وارد کنندگانی می شود که قبلا همان محصولات یا محصولات مشابه را با وجود تحریم ها وارد کشور می کردند؟

به گفته عالی پور، حمایت از فعالان اقتصادی که در دوره ی تحریم ها، واردات کالا را بر عهده داشته اند، یک ضرورت است که به نظر می رسد تاکنون در این خصوص و نحوه طبقه بندی این موارد، خلا برنامه ریزی وجود دارد.  

وی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین موضوعات، بحث واردکنندگان مسئولیت پذیر و تعریف مولفه هایی است که می تواند در کنار ثبت نمایندگی، بیانگر شناسنامه دار بودن فعالیت اقتصادی شرکت های ایرانی با شرکای خارجی است

عالی پور در پایان هشدار داد: مهمترین آفت در این مقطع زمانی، بروز برنامه های شتابزده و کارشناسی است. زمانبندی مناسب برای شناسنامه دار کردن بنگاه ها و فعالیت هایی که تجارت آنها خیلی بر این مدار شکل نگرفته در کنار رعایت حقوق برندها می تواند مهمترین قسمت از برنامه ریزی ها برای جهت یابی مناسب واردات در دوره پساتحریم باشد.

 

 

 

 

کد خبر : ۳۲۰۵۶۳