خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد

تولید۴ درصد از محصولات کشاورزی کشور در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: این استان ۴ درصد از محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند و در کشت سیب زمینی، عدس، گندم و عسل سرآمد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عدیل سروی در نشست مشترک اعضای اتاق بازرگانی استان اردبیل با رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای مختلف گفت: استان دارای ۲۲۵ هزار هکتار زمین آبی، ۵۱۵ هزار هکتار زمین کشاورزی دیم و ۳۸ هزار هکتار باغ بوده و همین امر موجب شده تا ۲۸ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۵ درصد از نیروی کار استان در بخش کشاورزی متمرکز شود.

به تشریح ظرفیت‌های این منطقه در زمینه‌های کشاورزی، باغداری و دامپروری پرداخت و تصریح کرد:

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی استان به صورت خام عرضه می‌شود، گفت: برای جذب سرمایه‌گذاری در زمینه احداث واحدهای کشت گلخانه‌ای، صنایع تبدیلی و تکمیلی آمادگی کامل خود را اعلام می‌کنیم.

توسعه اقتصادی استان را نیازمند هم‌اندیشی است

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران در این نشست اظهار داشت: استان اردبیل در بخش‌های مهم کشاورزی و گردشگری دارای ظرفیت‌های بالایی است که اگر بتوانیم تفاهمنامه‌ای با کشورهای دنیا داشته باشیم در این زمینه شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود.

حسین پیرموذن تصریح کرد: رایزنان اقتصادی می‌توانند کالاهای ایرانی را در کشورهای مختلف دنیا معرفی و به صادرات کالا و رشد اقتصادی کشور کمک کنند.

وی افزود: از رایزنان اقتصادی ایران در خارج از کشور انتظار می‌رود محصولات و تولیدات صادراتی ایران را به کشورهای دیگر معرفی و زمینه‌های صادرات در کشور‌ها را نیز به تاجران و تولید کنندگان داخلی معرفی کنند.

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل همچنین توسعه اقتصادی استان را نیازمند هم‌اندیشی دانست و از رایزنان حاضر در جلسه خواست تا برای تشکیل اتاق‌های بازرگانی مشترک با کشورهای دیگر تلاش کنند.

شناسایی ۵۱ عنوان صنایع دستی در استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز از دیگر سخنرانان این جلسه بود که این استان را بهشت باستان‌شناسان نامید و گفت: آثار باستانی موجود در منطقه از هزاره اول و دوم تا دوره هخامنشیان، ساسانیان است و مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی همچون نگینی تاریخی در اردبیل می‌درخشد.

کریم حاجی‌زاده با اشاره به تنوع اقلیمی منحصر به فرد این خطه گفت: تاکنون ۴۵۰ صنعت دستی در جهان شناسایی شده که از میان آن‌ها ۵۱ عنوان در استان اردبیل موجود بوده و از نظر صنایع دستی در جهان کم نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: کوه سبلان که مقدمات ثبت آن به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی جهان انجام شده و جنگل‌های باستانی هیرکانی که تنها سه لکه از آن در جهان باقی مانده شرایط فعالیت‌هایی چون طبیعت گردی، گردشگری فرهنگی و گردشگری درمانی به واسطه آب‌های گرم معدنی فراهم کرده است.

سهم ۶ درصدی صنعت در اقتصاد استان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز در جلسه روز اول با بیان اینکه، در شش ماه نخست امسال ۳۲ میلیون دلار کالا از استان اردبیل صادر شده است، افزود: در طول سال گذشته نیز ۷۲ میلیون دلار کالا از استان اردبیل صادر شده بود که این موضوع نیازمند تحول و افزایش میزان صادرات است.

سید حامد عاملی یاد آور شد: بیشترین مراودات اقتصادی استان اردبیل با کشور جمهوری آذربایجان و در رده دوم کشور عراق است که کالاهای کشاورزی و تولیدات پلاستیکی نیز بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: مبنای توسعه در کار تجارت آگاهی و اطلاعات است و هر چه آگاهی بازرگانان از بازرهای هدف بیشتر باشد به‌‌ همان میزان موفقیت در تجارت و توسعه اقتصادی بیشتر خواهد بود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به وجود تعداد یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان از فعال بودن ۷۰ درصد از این واحد‌ها خبر داد.

وی گفت: ۶درصد از بخش اقتصادی استان را صنعت به خود اختصاص داده که این میزان بسیار پایین بوده که برای ارتقای اقتصادی استان نیازمند افزایش سهم صنعت در اقتصاد هستیم.

همچنین رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز با اشاره به سابقه فعالیت رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای مختلف دنیا گفت: رایزنان اقتصادی ایران از سال ۷۷ بر اساس مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۲۷ کشور دنیا برای پیشبرد فعالیت‌های بازرگانی شروع به فعالیت کرده‌اند.

حمید زادبوم خاطرنشان کرد: سفر هیئت‌های خارجی به ایران در فضای پس از برجام افزایش چشمگیری داشته و گرچه در عمل اتفاقی نیفتاده اما فضایی رقابتی برای مطالعه بازار ایران آغاز شده است.

رفع موانع پیشرو، تسریع در تجارت

وی افزود: ترکیه برخلاف روندهای معمول در تجارت خارجی خود برای ایران امتیازی ویژه قایل شده و واردات ۱۴۰ محصول کشاورزی را مشمول تخفیف قرار داده که استانی کشاورزی محور مانند اردبیل باید از این فرصت بیشترین بهره برداری را داشته باشد.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه گفت: سیاست تاثیری بر روابط اقتصادی دو کشور نداشته و ترک‌ها برای گسترش روابط تجاری خود با تهران ابراز تمایل کردند اما در این میان موانعی وجود دارد که باید برطرف کنیم.

 زادبوم با اشاره به رایزنان در سفارتخانه‌های ایران در این کشور‌ها مستقر بوده و زمینه مبادله‌های بازرگانی و تجاری ایران با کشور‌ها را بررسی می‌کنند، افزود: نحوه تعامل رایزنان بازرگانی با اتاق‌های بازرگانی استان‌ها سخت خواند و خواستار برقراری ارتباطات اقتصادی و اطلاعات بازرگانی از سوی اتاق‌های استان‌ها با رایزنان شد.

کد خبر : ۳۱۹۶۰۰