خبرگزاری کار ایران

در جریان حضور زنگنه در مراسم روز ملی ترکمنستان مطرح شد؛

تاکید تهران و عشق آباد بر افزایش مبادلات تجاری به ٦٠ میلیارد دلار

وزیر نفت ایران و سفیر ترکمنستان بر گسترش روابط دو کشور و افزایش حجم مبادلات تجاری به ٦٠ میلیارد دلار در یک بازه زمانی ١٠ ساله تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه در جریان حضور در روز ملی ترکمنستان در تهران گفت: دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران پارسال در جریان سفر به عشق آباد و ملاقات با قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان بر افزایش حجم مبادلات تجاری دو طرف به ٦٠ میلیارد دلار ظرف مدت ١٠ سال توافق کردند.

وی افزایش حجم مبادلات دو کشور از رقم ٩٠ میلیون دلار در نخستین سال تشکیل دولت ترکمنستان در سال ١٩٩١ میلادی به حدود چهار میلیارد دلار در سال ٢٠١٤ را قابل قدردانی دانست.

وزیر نفت ایران روابط خوب سیاسی و اقتصادی میان تهران و عشق آباد را حاصل روابط تاریخی و فرهنگی دیرینه دو ملت ایران و ترکمنستان عنوان کرد.

احمد قربان اف، سفیر ترکمنستان در ایران نیز در این مراسم روابط فرهنگی و تاریخی دو کشور را عامل استحکام روابط سیاسی و اقتصادی دانست و افزود: اجرای موافقتنامه های دوجانبه میان تهران و عشق آباد به نفع همه منطقه است.

وی اجرایی شدن طرح راه آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران را یکی از نمونه های خوب همکاری تهران و عشق آباد عنوان کرد.

سفیر ترکمنستان در تهران خط راه آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران را پلی میان آسیا و اروپا اعلام کرد و خواستار فراهم شدن زمینه تحقق چشم انداز ٦٠ میلیارد دلاری تجارت تهران و عشق آباد در ١٠ سال آینده شد.

مراسم بیست و چهارمین سالگرد روز ملی ترکمنستان با حضور وزیر نفت ایران، ابراهیم رحیم پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و جمعی از سفیران خارجی در تهران، به میزبانی سفیر این کشور در هتل پارسیان استقلال برگزار شد.

ترکمنستان در ٢٧ اکتبر سال ١٩٩١ با جدا شدن از اتحاد جماهیر شوروی سابق اعلام استقلال کرد و این کشور، هر سال روزهای ٢٧ تا ٢٨ اکتبر را به عنوان روز ملی جشن می گیرد.

کد خبر : ۳۱۹۵۰۳