خبرگزاری کار ایران

سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام (ره):

روشن‌بینی امام، رویکرد جامعه را درمقابله با استکبار جهانی تبیین کرد

سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام (ره)، با صدور بیانیه‌ای به مناسبت سیزدهم آبان‌ماه ضمن گرامی‌داشت این روز بر پیش‌گرفتن رویکردی واقع‌بینانه از سوی کسانی که به جایگاه حقوق ملت در اندیشه امام خمینی تشکیک می‌کنند، تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

هنوز بیش از سه دهه از الغای قانون تبعیض‌آمیز مصونیت قضایی اتباع روسیه در جریان تصویب معاهده ترکمانچای نمی‌گذشت که رژیم پهلوی کمر به احیای آن، این‌بار برای مصونیت قضایی اتباع آمریکایی بست و دولت اسدالله علم آن را تصویب کرد.

١٣آبان ١٣۴٣ سرآغاز تبعید ١۴ ساله امام خمینی (ره) در نتیجه اعتراض به این قانون غیربشری و تبعیض‌آمیز است.

واقعه‌ای که آثار آن چهارده سال بعد، رژیم پهلوی را در چنین روزی وادار به ثبت جنایتی هولناک در به خاک ‌و خون ‌کشیدن دانش‌آموزان معترض نمود و کمتر از سه ماه پس از آن، حکومت سلطنتی پهلوی برچیده شد.

رخدادهای تاریخ‌ساز همواره دو ساحت را دربرگرفته و در مجموع، یک واقعه تاریخی را دلالت می کنند، دو ساحتی که یکی ناظر بر زمینه‌ها و دیگری معطوف به نتیجه‌های آن واقعه است.

با کمی تأمل در زمینه‌های وقایع تاریخی کشورمان، اگر نگوییم به عنوان یک قاعده برجسته‌ی ثابت، اما به قطع می‌توان ادعا کرد در ٢ قرن اخیر آنچه در متن حوادث تاریخی جلوه و برجستگی خاص دارد، نقش و جایگاه و مهمتر از آن نسبت حاکمان و زاویه مواجهه آنان با مردم است، امری که در رخدادهای سه‌گانه آبان‌ماه نقش‌آفرین و تأثیرگذار بوده و امام امت، ساختار اساسی نهضت را بر همین پایه و در نسبت طلایی میان حاکمان و مردم استوار نمودند و پیروزی انقلاب اسلامی مهر تأییدی بر صحت آن بود.

بررسی تاریخ نهضت امام (ره) از ١۵ خرداد ۴٢ تا به امروز که بسیاری از زمینه‌های مورد تأکید امام و نتایج آن به اسناد بی‌تردید تاریخی بدل شده، اثبات می‌کند که معمار کبیر انقلاب، اساس و شالوده حرکت نهضت را در بازگرداندن مردم به عرصه و ایستادگی بر حقوق و بازتولید شخصیت جمعی جامعه استوار کرده و در مقابل جلوه‌های تبعیض آمیز و ضد بشری که تحقیر و تنزل جایگاه آحاد ملت را به همراه داشته، تمام‌قد ایستادگی نموده و اصولاً ادبیات ولی نعمتی ملت و خدمت گذار حکومت میراث ماندگار و جاودانه نهضت اسلامی امام است ، که نشانه‌های آن، نه در حاشیه حرکت امام بلکه از سال ۴٢، زمینه اصلی و متن نهضت را به خود اختصاص داده است و همین نگاه یکی از عظیم‌ترین انقلابهای معاصر را به پیروزی رساند و در صحنه‌های غیرقابل پیش‌بینی و پیچیده همچون جنگ تحمیلی و دفاع مقدس حفاظت نمود.

شناخت و روشن‌بینی امام امت از زمینه‌های تاریخی تحقیر جامعه وتضعیف نقش و حق ملت رویکرد جمعی جامعه را در مقابله با استکبار و فراتر از آن پذیرش واقعیتی به نام استکبار جهانی که بخش عظیمی از روابط پنهان نظام بین‌الملل را بر محور آن بنا نهاده بودند، میسر نمود، پس از نیم قرن رجوع به متن سخنرانی تاریخی امام در مخالفت با مصونیت قضایی اتباع آمریکایی (کاپیتولاسیون) پویایی و زنده بودن این موضع را که نشان از عمق دریافت حضرت امام از زمینه‌ها و نتیجه‌های تحولات تاریخی است نشان می‌دهد ، و این مهم در پرتو شناخت ظریف و عمیق مفاهیم قرآنی حاصل شده است و جا دارد آنان که در نقش و جایگاه و حقوق ملت در اندیشه امام خمینی (س) تشکیک و گاه تفسیر به رأی‌های دور از سیره ایشان می‌نمایند، رویکردی واقع‌بینانه‌تر در استنباط خود لحاظ نمایند.

سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام گرامی می‌دارد، یاد، نام و راه شهدای دانش آموز ١٣ آبان ۵٧ را و زنده می‌داریم یاد روزهای غربت امام امت در تبعید را و ارج می نهیم تلاش‌های دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در جهت تثبیت انقلاب و استقلال و تمامیت ارضی کشور را.

بار دیگر در این روز تاریخی که مزین است به خون شهدا بر حفظ و نگهداری همه‌جانبه از میراث این انقلاب که در محوری‌ترین شعار آن (استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی) نقش بسته است، پای فشرده و اعلام وفاداری می‌نماییم.

کد خبر : ۳۱۹۲۷۲