خبرگزاری کار ایران

دستیار ویژه روحانی در امور اقوام و اقلیت‌ها:

زبان بلوچی باید تقویت شود

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی بر تقویت زبان بلوچی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور٬ حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی در دیدار استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: زبان بلوچی به عنوان یکی از زبان‌های اصیل ایرانی که میراث زبان ایرانی میانه است باید تقویت شود.

وی در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: زبان بلوچی به عنوان یکی از زبان‌های اصیل ایرانی که میراث زبان ایرانی میانه است باید تقویت شود.

وی ادامه داد: گرچه در ایران اسلامی زبان اردو متکلم زیادی ندارد٬ اما با توجه به اینکه این زبان حدود ۵۰ درصد با زبان فارسی مشترکات دارد باید به این زبان نیز توجه ویژه داشت.

وی افزود: هم‌اینک تنظیم یک دایرة المعارف به زبان‌های مختلف اقوام ایرانی در دستور کار قرار گرفته و برای افزودن زبان بلوچی به این دایرة المعارف نیز باید اقدام شود.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های گردشگری خوبی به ویژه در نواحی جنوبی خود دارد که با اهمیت دادن به آنها می‌توان از این ظرفیت برای تبدیل استان به قطب گردشگری استفاده کرد.

یونسی گفت: در این استان همچنین می‌توان جاذبه‌های تجاری زودگذر را نیز فعال کرد و از این طریق مردم کشور را به این استان آورد.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان منابع طبیعی و توان گردشگری بالایی دارد و برخی از تولیدات کشاورزی آن از جمله چای ترش، زعفران و مانند این اقلام توانایی رقابت در بازار جهانی را دارند.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار اظهار داشت: هم اینک در دانشگاه سیستان و بلوچستان دو واحد زبان بلوچی به صورت عمومی و اختیاری تدریس می‌شود.

علی اوسط هاشمی افزود: تجار پاکستانی نیز به دلیل نیازی که به زبان فارسی دارند استقبال خوبی از طرح تدریس زبان فارسی و بلوچی در دانشگاه‌های پاکستان کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: به منظور توسعه صنعت گردشگری در سیستان و بلوچستان باید از یک سو مباحث امنیتی در استان از بین برود که هم اینک این کار انجام شده و استان رویکردی توسعه محور به خود گرفته و از طرف دیگر نیز باید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تغییر مقاصد گردشگران تلاش کند.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان با دو پایانه مرزی فعال ظرفیت‌های تجاری و مرزی خوبی دارد و برای ایجاد دو پایانه مرزی دیگر بخش پیشین و ریمدان این استان نیز با طرف‌های پاکستانی مذاکراتی انجام شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دولت یازدهم با تصویب منطقه آزاد تجاری و نیز اجرای طرح آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار زمین زراعی در سیستان سعی در بهبود وضعیت و خروج این منطقه از بحران دارد.

وی افزود: هم اینک ۸۶ هزار هکتار از زمین‌های این استان در شعاع عملیات اکتشاف و بهره برداری معدنی قرار گرفته است.

هاشمی تصریح کرد: بر اساس مذاکرات و توافق‌هایی که با مسئولان مربوط به عرضه دام انجام شده قرار است از این به بعد دام حاصل از تولید به صورت زنده از استان خارج شود و با توجه به توان تولیدی دام در این استان این امر می‌تواند تولید دام استان را ارتقا چشم گیری دهد.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی صبح سه شنبه وارد زاهدان شد و در این سفر یک روزه پس از دیدار با مسئولان دانشگاه آزاد زاهدان و استاندار سیستان و بلوچستان و نشست هم اندیشی فرهنگ، زبان و ادبیات قرار است شامگاه سه شنبه نیز در همایش جایگاه امام حسین (ع) نزد اهل سنت شرکت کند.

کد خبر : ۳۱۹۰۹۴