خبرگزاری کار ایران

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران مطرح کرد:

ابهام در بودجه ارکستر سمفونیک/ شهرداری جایگزین بنیاد رودکی می‌شود؟

علی رهبری نشست صبح امروز (12 آبان) با خبرنگاران از همکاری با عبدالحسین مختاباد و شهرداری تهران خبر داد تا ارکستر سمفونیک تهران به تدریج استقلال خود را بدست آورد. او از بنیاد رودکی درخواست کرد تا پاسخگو وضعیت بودجه ارکستر سمفونیک باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی رهبری در ابتدا گفت: اسفند سال گذشته وقتی اولین نشست خبری را در تالار وحدت برگزار کردیم من وعده‌هایی دادم که امیدوار بودم وقتی مهرماه آمد توانسته باشم به آنها عمل کنم؛ در طول این مدت چیزهایی یادگرفتیم و کارهایی کردیم که با وجود هزاران مشکل منجر به تشکیل ارکستر حرفه‌ای شد.

او ادامه داد: امروز نوازندگان ارکستر سمفونیک باعث افتخار من شده‌اند. من متوجه شدم که فقط به قوای اداری نباید اکتفا کرد و امروز همین نوازندگان باعث می‌شوند تا ارکستر سمفونیک تهران سرپا بماند. من از ابتدا گفتم که برای اشغال پستی به ایران نیامده‌ام، بلکه صرفا آمده‌ام تا شرایط را درست کنم. شاید از اول فکر نمی‌کردم که اتفاقات این‌قدر درست پیش برود وبه اینجا برسیم. اما نکته‌ای که باید امروز در نظر بگیریم این است که اگر به فکر چاره نباشیم موفقیت‌ها با این سرعت ادامه پیدا نمی‌کند.

ارکستر سمفونیک تهران باید مستقل باشد

رهبری با بیان اینکه اگر ارکستر سمفونیک تهران وجه مستقلی پیدا نکند نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد، اظهار کرد: اگر ارکستر سمفونیک مستقل باشد می‌تواند خودش برنامه‌ریزی کند، خودش کنسرت را کنسل کند و برای فعالیت‌های چندساله خود برنامه‌ریزی داشته باشد. من به بنیاد رودکی حق می‌دهم که با شرایط و روند کاری من نتواند کنار بیاید چون تا به‌حال این مدیران کار حرفه‌ای در این ابعاد نکردند و بدیهی است که ما با مشکلاتی مواجه شویم.

وی افزود: من از چهار الی پنج هفته پیش به دنبال ایده‌ای می‌گشتم تا ما در جا نزنیم تا اینکه در مقاله‌ای خواندم شهردار تهران به هنر و موسیقی علاقه دارد. در همه‌جای دنیا هماهنگی درستی میان رادیو و تلوزیون، شهرداری و ارشاد وجود دارد این هماهنگی متاسفانه درایران بسیار کم دیده می‌شود به طور مثال الان سه ارکستر وجود دارد که می‌توانند در کنار یکدیگر در قالب یک ارکستر واحد کاری درست انجام دهند و اینگونه در شرایطی نامعلوم با فعالیتی محدود باقی نمانند. من هم بسیار دوست دارم که ایران 5 ارکستر داشته باشد اما این اتفاق امکان‌پذیر نیست و ما باید با یک ارکستر بزرگ فعالیت‌هایمان را ادامه دهیم.

رهبری و مختاباد برای تشکیل ارکستر بزرگ تهران همکاری می‌کنند

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به اینکه با مختاباد تماس گرفته ادامه داد: در تماسی که با آقای مختاباد داشتم متوجه شدم ایشان علاقه به تشکیل یک ارکستر درجه یک دارند و من به ایشان گفتم که ما نباید با هم رقابت کنیم چرا که نوازندگانمان با هم محدود است. صحبت من با آقای مختاباد بیش از یک ساعت به طول انجامید و در این صحبت‌ها توافق‌نامه‌ای بین ما ایجاد شد که می‌توانیم بر این اساس یک ارکستر بزرگ برای شهر تهران تشکیل دهیم اگر ما دست به دست هم دهیم می‌توانیم با همکاری وزارت ارشاد و شهرداری تهران خیلی موفق‌تر شویم.

علی رهبری با بیان اینکه برنامه‌های بزرگی برای ارکستر سمفونیک تهران دارد عنوان کرد: وقتی به برنامه‌هایی که برای ارکستر سمفونیک دارم فکر می‌کنم بدنم می‌لرزد رئیس جمهور اتریش به طور رسمی به ما اعلام کرده تا ارکستر ما در افتتاحیه یک فستیوال بزرگ بنوازد در ادامه همکاری‌مان با ارکستر چین سال آینده قرار شده تا ارکستر ما به پکن برود سپس به نیویورک سفر کند و در نهایت در شهر لندن نیز بنوازد متاسفانه باید بگویم که با امکانات محدود ما عملا چنین اتفاقی شدنی نیست.

رهبری: به فکر چاره نیفتیم ارکستر دچار بیهوشی می‌شود

وی افزود: من به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد صحبت نمی‌کنم اما می‌توانم بگویم که اگر وضعیت فعلی ارکستر سمفونیک ادامه پیدا کند ارکستر ما نه درچند ماه آینده بلکه در سال‌های آینده دچار یک بیهوشی خواهد شد ارکستر باید با بودجه خودش مسئولیت خودش را داشته باشد.

مختاباد پروژه‌های ارکستر سازهای ملی را عملی می‌کند

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در باره وضعیت ارکستر سازهای ملی نیز توضیح داد: من از اینکه شرایطی برای ارکستر سازهای ملی ایجاد شده بود که این ارکستر نتواند فعالیت‌های خود را ادامه دهد بسیار ناراحتم و طبیعتا تلاش خود را می‌کردم تا این مشکل حل شود خوشبختانه طی صحبتی که با‌ آقای مختاباد داشتیم ایشان قبول کردند که 5، 6 پروژه از ارکستر سازهای ملی را با هزینه خودشان به مرحله اجرا برسانند.

رهبری با اشاره به اظهارات پیشین خود درباره مختاباد گفت: در آن زمان من صحبت‌هایی کردم که به عقیده من هنوز درست است و باید در آن زمان گفته می‌شد اما آقای مختاباد اخلاقشان خیلی بهتر از من بود و فردای همان روز با من تماس گرفتند و 25 دقیقه با هم صحبت کردیم و ایشان خیلی به من احترام گذاشتند گفتگوی دیروز من با آقای مختاباد حاصل همان تماس 25 دقیقه‌ای و دوستی‌ام با ایشان بود.

بنیاد رودکی برای بودجه ارکستر سمفونیک پاسخگو باشد

او درباره بودجه‌ای که برای ارکستر سمفونیک تهران که از سوی وزارت ارشاد در نظر گرفته شده بود توضیح داد: بنیاد رودکی باید درباره مسئله بودجه ارکستر سمفونیک توضیح دهد چون مشخص نیست که این بودجه به چه دلیلی کم شده وکم شدن آن بیشتر از آنچه ما پیش‌بینی می‌کردیم بود. من به این فکر می‌کنم که الان مسئولیت 75 نوازنده جوان با من است و باید ارکستر را زنده نگه‌دارم البته من برنامه مهر تامهر ارکستر سمفونیک را کنسل نکردم ولی احساس می‌کنم که برای ادامه فعالیت ارکستر نیاز به کمک داریم و شاید این کمک بیش از همه از سوی آقای رئیس جمهور  انتظار می‌رود.

انتقاد رهبری از لغو کنسرت اردینج و حواشی اپرای عاشورا

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره لغو کنسرت مرثیه موتسارت گفت: طبق آنچه آقای جمالی(مدیر بنیاد رودکی) به من گفتند؛ کنسرت آقای ارول اردینج هیچ مجوزی از سوی دفتر موسیقی دریافت نکرده بود. این اتفاق بسیار برای من جالب است زیرا صدا و سیما موسیقی رنگی برای تبلیغ ته‌دیگ را در ایام محرم پخش می‌کند اما کنسرت مرثیه موتسارت که اصلا شاد نیست مجوز نمی‌گیرد در زمانی که ما مراسم سوگواری را به پا می‌داریم صدا و سیما برای ته‌دیگ هم موسیقی شاد می‌نوازد وکسی به ایشان نمی‌گوید که این موسیقی را پخش نکنید.

وی افزود: درباره اپرای عاشورا نیز دلخوری من از این است که چرا به سراغ وزیر ارشاد رفتند وکسی از من سوال نکرد من دراجرای شب اول با پایان کنسرت به آقای سفیر پیام دادم که میکروفن دوم (صدای مرد) بسیار ضعیف است و باید تقویت شود. این اتفاقی بود که من می‌توانستم به راحتی برای آن توضیح دهم تا به چنین حاشیه‌هایی کشیده نشود. متاسفانه ما قانون مشخصی نداریم که براساس آن عمل کنیم اما بدیهی است که وقتی بدانیم که مشکل تک‌خوانی زن است هیچ‌گاه این کار را انجام نمی‌دهیم.

او در پایان گفت: امیدوارم مرثیه موتسارت به جای موسیقی رنگی و شاد ته‌دیگ در صدا وسیما به دست مردم برسد درست است که وزارت ارشاد کنسرت ما را لغو کرده اما ضبط و تمرین‌های من را هیچ کس نمی‌تواند کنسل کند و ضبط ما در تاریخی که اعلام شده بود انجام می‌شود.

کد خبر : ۳۱۸۹۴۷