خبرگزاری کار ایران

«شب آوازهایش را می‌خواند» در ایرانشهر به صحنه می‌رود

رضا گوران که قصد داشت نمایش «مده آ» را کارگردانی کند، با نمایش «شب آوازهایش را می‌خواند» نوشته یون‌فوسه به ایرانشهر می‌رود.

 به گزارش ایلنا، در خلاصه نمایش‌نامه‌ای که ترجمه آن را محمد حامد برعهده داشته، آمده است: «پدر می‌آید داخل، می‌ایستد و بر جا می‌ماند و سر به زیر می‌اندازد. مادر منتظر او بوده؛ سال‌ها است او را ندیده؛ از دیدن او خوشحال است. مادر جایی می‌ایستد و سر به‌ زیر می‌اندزد، پدر به سوی مرد می‌رود. مرد مدت‌هاست پدر را ندیده. مادر نمی‌داند کجاست. پدر از دیدن مرد بعد از سال‌ها خوشحال است».

رضا گوران، طراح، کارگردان و دراماتورژ این نمایش توضیح داد: قرار بود «مده‌آ» را اجرا کنم اما شرایط ایده‌آل اتفاق نیفتاد و تصمیم گرفتم نمایش‌نامه‌ای دیگر را جایگزین کنم. اولین بار سال 84 در جشنواره دانشجویی فجر این نمایش‌نامه را کارگردانی کرده بودم که آن وقت در بخش بهترین بازیگر مرد و زن و بهترین کارگردانی تندیس گرفت اما هرگز اجرای عموم نشد.

او افزود: همیواره علاقه داشتم این متن را دوباره کار کنم و بعد از گذر سالیان، مجددا نگاهی به آن داشته باشم، علاقه‌ای به بازتولید نمایش‌هایم ندارم اما این کار هرگز اجرای عموم نشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم آن را با طراحی تازه‌ روی صحنه ببرم.

این کارگردان تصریح کرد: در تمرین‌های دوباره این نمایش‌نامه، همه چیز تغییر کرد و اجرایی که در ایرانشهر روی صحنه می‌رود، اصلا ربطی به اجرایی که در جشنواره فجر داشتم ندارد. اجرای «مده‌آ» هم وقتی دیگر در تالاری بزرگتر مثل وحدت یا سالن اصلی روی صحنه می‌رود.

گوران توضیح داد: اجرای «مده‌آ» می‌توانست به لحاظ تکنیکی در کارنامه‌ کاری‌ام متفاوت باشد ولی «شب آوازهایش را می‌خواند» نیز به لحاظ حسی متفاوت از دیگر نمایش‌هایی است که روی صحنه برده‌ام.

گوران پیش از این نمایش‌های موفقی همچون «مرداب روی بام» ، «هملت»، «جاده طولانی مارپیچ»، «می‌خوام بخوابم»، «یرما»، «داستان یک پلکان» و «ابرهای پشت پنجره» را کارگردانی کرده که هر یک در دوره‌های مختلف جشنواره فجر موفق به دریافت تندیس شده‌اند.

کد خبر : ۳۱۸۸۳۴