خبرگزاری کار ایران

طلایی:

پایتخت پایین‌ترین سطح آمادگی برای مقابله با بحران‌های طبیعی را دارد

asdasd
کد خبر : ۳۱۸۸۲۹

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروز تهران شایسته عنوان شهر بی‌دفاع است و با هزار دلیل و شاهد می‌توان ادعا کرد که پایتخت ما از پایین‌ترین سطح آمادگی برای مقابله با بحران‌های طبیعی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی طلایی در نطق پیش از دستور امروز خود با بیان اینکه هر اتفاق طبیعی غیرمترقبه در موارد ناگهانی که زمینه تضعیف یا نابودی توانمندی‌های اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی، تخریب تاسیسات زیربنایی، منابع اقتصادی و انسانی جامعه را فراهم آورد به عنوان بلیه طبیعی شناخته می‌شود، گفت: گستره وسیع جغرافیای ایران و تنوع زیاد ویژگی‌های اقلیمی و زیست‌محیطی آن باعث شده که از 43 مورد حادثه طبیعی فهرست شده در جهان 33 مورد آن امکان و سابقه وقوع در ایران را داشته باشد، چنانکه طی 90 سال گذشته بیش از 200 هزار تن از هموطنانمان در بلایای طبیعی درگذشتند که 76 درصد آن در اثر زلزله، 13 درصد در اثر سیل و 11 درصد سهم سایر بلایای طبیعی بوده است.

وی با تاکید براینکه ایران ششمین کشور از ده کشور نخست بلاخیز جهان به شمار می‌رود اظهار کرد: متاسفانه به رغم این اطلاع کشور هیچ‌گونه‌ آمادگی برای مقابله با این بلایا ندارد.

طلایی با طرح این پرسش که در تجربه‌های پیشین وقوع حوادث طبیعی غافلگیری، عدم مدیریت یکپارچه، فراهم نمودن زیرساخت‌های امداد و نجات‌، آشفتگی‌های مدیریت شهری و توسعه شهرها تا چه میزان باعث افزایش تخلفات در کشور شده است؟ گفت: اگر تجربه بلایای طبیعی معاصر را به سه دوره ماقبل زلزله منجیل (1369) در فاصله این زلزله تا زلزله بم (1382) و ما بعد زلزله بم تقسیم کنیم چه اتفاق موثری در حوزه پیشگیری، مدیریت و مقابله با بلایای طبیعی صورت گرفته است و اثر واقعی این اقدامات کجاست؟

نائب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز تهران شایسته عنوان شهر بی‌دفاع است و با هزار دلیل و شاهد می‌توان ادعا کرد که پایتخت ما از پایین‌ترین سطح آمادگی برای مقابله با بحران‌های طبیعی برخوردار است عنوان کرد: ساخت و سازهای ناایمن، ساخت و ساز در مسیل رودخانه‌ها و ... که در چرخه‌ای معیوب متشکل از سودجویی شخصی، بی‌مبالاتی یا فساد اداری اجازه رشد و نمو می‌یابد در زمان بحران چه خسارت‌های عدیده‌ای به بار خواهد آورد و چه کسی پاسخگوی آن خواهد بود.

وی با اشاره به بازگشت پدیده جوی ال‌نینو به نیم‌کره شمالی زمین و به اوج رسیدن آن در آبان‌ماه و آذرماه بیان کرد: برنامه مدون و مشخص دستگاه های مسئول برای برخورد با این پدیده کجا است؟ پدیده‌ای که پیش‌بینی می‌شود؛ می‌تواند، موجب افزایش بارش در 15 سال آینده شده و شاید نجات بخش منابع آبی ما شود اما کاهش شدید دما و بارش‌های فراوان همراه با آن می‌تواند زمینه‌ساز مسائل و بلایای بزرگی باشد.

طلایی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد در کل کشور و بویژه در شهر تهران دست‌زدن به اقدامات فوری و نیز برنامه‌ریزی دراز مدت در موارد متعدد به جهت کنترل حوادث طبیعی لازم و ضروری بوده و با شورای شهر است که با تمام توان بر اجرای آن نظارت کند.

وی ادامه داد: اطلاع داشتن ما نسبت به احتمال وقوع بلایای طبیعی در جهان‌بینی ما دارای تبعاتی است وقتی از احتمال جدی خطر آگاهیم؛ بی‌عملی در برابر آن ما را در همه خون‌ها و خسارات ممکن‌الوقوع مسئول و مقصر کرده و موجب بازخواست الهی و مسئولیت در برابر مردم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز