خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازر گانی مشهد

هزینه تمام شده تولید انار در ایران زیاد است

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون از استان صادرات انار به کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی نداشته‌ایم، گفت: بعد از سرمای سال ٨۶ و خسارات شدیدی که به باغات انار کشور وارد آمد، صادرات این محصول متوقف شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، غلامحسین شافعی افزود: در فاصله این سال‌ها آمریکا سعی کرد تا جای ایران را در بازارهای این کشور‌ها بگیرد، این مسئله باعث شده تا اکنون بازار انار این کشور‌ها در اختیار انارآمریکایی قراربگیرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید انار در ایران زیاد است، گفت: انار ایرانی درمقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی خود ٢۵درصد گران‌تر تمام می‌‌شود، این مسئله باعث شده تا نتوانیم با محصولات سایر کشور‌ها رقابت کنیم.

شافعی درنظرگرفتن مشوق‌های صادراتی و حمایت از کشاورزان را ازجمله مسائلی برشمرد که می‌تواند باعث بازگشت ایران به بازار جهانی صادرات یاقوت سرخ شود.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: در سال ٨۶ و بعد از سرمازدگی، پیشنهاد دادم که انار از افغانستان خریداری و صادرکنیم تا بازارهای صادراتی را از دست ندهیم اما به‌دلیل مشکلات قرنطینه این پیشنهاد عملی نشد، مسئله‌ای که باعث شده تا امروز بازارهای خود را ازدست بدهیم.

وی با اشاره به مشکلات افزود: سیستم حمل و نقل ایران ضعیف است و نیاز به کانتینرهای یخچالی برای صادرات انار است چون این میوه‌ها باید در یخچال با دمای کنترل شده صادر شود و نبود این کانتینر‌ها موجب اجاره کانتینرهای خارجی و پرداخت هزینه‌های سنگین آن می‌شود.

کد خبر : ۳۱۸۳۴۰