خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

ملتی که دانش آن با تعقل و تفکر باشد، استحقاق بلندمرتبگی دارد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تأکید قرآن بر تفکر، تعقل و تفقه، گفت: ملتی که دانش آن با تعقل و تفکر باشد، استحقاق بلندمرتبگی را دارد.

به گزارش ایلنا٬ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در همایش بین‌المللی قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی (ره) که با حضور محققان، اندیشمندان، پژوهشگران، فضلا و علمای امور دینی داخل و خارج کشور در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شده بود، با تعبیر «شاگردی کوچک از خیل شاگردان امام (ره) هستم» از میهمانان داخلی و خارجی تشکر کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر این نکته که «اسناد فراوانی از گفتار و نوشتار امام در خدمت آیت‌الله حاج حسن آقا خمینی است» از ایشان خواست که در فرصتی مناسب و در این همایش برای مردم و حاضران بگویند و حرف بزنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، انقلاب اسلامی را در تاریخ تشیّع بی‌نظیر دانست و گفت: حضرت امام (ره) پس از ائمه (ع) این انقلاب را در عصری مناسب شکل دادند که بی‌نظیر است. چون قدرتمندان جوامع انسانی فکر می‌کردند اسلام به عنوان حاکمیت دیگر مطرح نیست.

ایشان افزود: در زمانی که شرق و غرب انتظار نداشتند، این انقلاب در بهترین نقطه جغرافیای جهان پیروز شد که اگر توانسته بودیم با افکار امام (ره) انقلاب را ادامه می‌دادیم، وضع ما بهتر بود، ولی الان با آگاهی مردم، نا‌امید نیستیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری لحن و چگونگی گفتار امام (ره)، گفت: خیلی ساده حرف می‌زدند و نمی‌خواستند با اصطلاح سازی‌های مرسوم در نوشتار و گفتار باشد و می‌خواستند به زبان قومشان حرف بزنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، قرآن را محور تمام اندیشه‌ها، نوشته‌ها و گفته‌های امام دانست و گفت: در کمتر سخنرانی‌های امام است که حرفی از قرآن و روایات نباشد.

ایشان با اشاره به کتاب «تاریخ اسلام از دیدگاه امام» که توسط ستاد برگزاری همایش چاپ شده، ارسال ۶۰۰ مقاله تخصصی به دبیرخانه همایش را نشانه خوبی از نگاه جامع قرآنی حضرت امام (ره) دانست و گفت: در زمانی که هیچ کس فکر نمی‌کرد، امام توانست از مردمی که تحت فشار و ستم بودند، انقلاب اسلامی را پیروز کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به ظلم‌های ساواک به مردم و مخالفت‌های شرق و غرب با نگاه الحادی و مادی نسبت به انقلاب اسلامی، گفت: امام در شرایطی که رژیم پهلوی از حمایت‌های همه جانبه غرب و شرق حمایت می‌شد و گفتار و نوشتار بر پایه ادبیات مارکسیستی بود و در حالی که ۱۴ سال در کشور نبودند، انقلاب اسلامی را در ایرانی بنا نهادند که سابقهٔ تاریخی تمدن و فرهنگ دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خویش به امتیازهای جغرافیایی، منابع طبیعی و مردم خوب، اشاره کرد و گفت: خیلی مهم بود که امام انقلاب را در چنین کشوری پیروز و مهم‌تر از آن حفظ کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بیان کار شگفت‌انگیز امام برای حفظ انقلاب به سرنوشت انقلاب‌های مردمی سال‌های اخیر در چندین کشور اشاره کرد و پس از پیروزی مردم، افراطیون حرکت مردم را منحرف کرد و افزود: انقلاب اسلامی در حالی پیروز شده بود که شرق، غرب و ارتجاع منطقه با انبوه کمک‌های مالی برای شکست ایران می‌کوشیدند و پس از انواع توطئه‌هایی چون جنگ، امروز می‌بینید که ایران در منطقه‌ای که نا‌امنی در آن بیداد می‌کند، امن است.

ایشان سخن گفتن از اندیشه‌های قرآنی حضرت امام را به برداشتن جامی آب از یک دریای بیکران تشبیه کرد و با یادآوری خاطراتی از درس‌های حضرت امام در حوزه علمیه قم، گفت: آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظکُم بِوَحِدَةٍ أَن تَقُومُوا للَّهِ مَثْنى وَ فُرَدَى ثُمَّ تَتَفَکرُوا» را همیشه در اول درس‌های خود می‌خواندند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با نگاه تفسیری به آیه ۲۴ سوره سبا، گفت: خداوند به پیامبر (ص) می‌فرماید که به مردم بگو می‌خواهم یک چیز به شما بگویم که اگر می‌خواهید اقدام مهمی کنید، اول اخلاص داشته باشید که اساس کار است. چون اگر برای خدا باشد، خیلی خوب به نتیجه می‌رساند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با اشاره به تأکید بر اخلاص در آیه مذکور، گفت: امام درباره قرآنی که تا قیامت سند بین خداوند و مردم است، می‌گوید تأویل محتوای آیاتش را خدا و پیامبر می‌دانند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام راسخون در تأویل قرآن را پس از ۱۴ معصوم، راسخون اکتسابی دانست و با تفاوت درک معصومان با درک دیگران، گفت: امام بعضی از درجات علمی تفسیر و تأویل قرآنی را مطرح می‌کرد و با استفاده از آیه ۴۶ سوره سبا، گفت: اگر قصد اقدامی در راه خدا دارید، چه فرد و چه جمع باشید، باید به تفکر بپردازید.

ایشان با اشاره به تأکیدات قرآن بر تفکر، تعقل و تفقه، گفت: ملتی که دانش آن با تعقل و تفکر باشد، استحقاق بلندمرتبگی را دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ملت دارای تفکر را دارای صلاحیت برای تقرّب تدریجی به خداوند دانست و گفت: تأکید قرآن این است که اگر می‌خواهید وارد میدان شوید، اول و آخر آن را ببینید و با توجه به تکرار این آیه در سخنرانی‌ها و درس‌های امام، نشان می‌دهد که مبارزه و قیام ایشان با محاسبه بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان خاطراتی شیرین از آن روز‌ها که بعضی‌ها به شوخی به امام می‌گفتند، مگر فقط همین یک آیه را بلد هستید؟!، گفت: امام هم با شوخ طبعی می‌فرمود اگر معنای همین آیه را بفهمید، خیلی چیز‌ها را درک می‌کنید و بعد‌ها که برنامه‌های مبارزاتی امام را برای خدا دیدم، متوجه شدم که با اخلاص وارد شد و با تفکر و محاسبه ادامه داد.

ایشان به نگاه تفسیری خویش اشاره کرد و با بیان اینکه من ۱۴ نکته مهم از همین آیه قرآنی برداشت کردم، گفت: دنیای هر روز در حال پیشرفت‌های علمی است و اگر می‌خواهیم در این دنیا کار کنیم، به تفکر و تعقل نیاز داریم که الحمدلله ایران اسلامی به اندازه کافی برای حوزه‌های دینی و برنامه‌های زندگی نیروهای تحصیلکرده دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به پیشرفت اطلاع‌رسانی در جهان، از اوضاع ایران ابراز رضایت کرد و گفت: کافی نیست و باید از تعاملات جهانی در جهت تسریع پیشرفت استفاده کنیم که توصیه‌های قرآنی است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، درس تفکر را معجزه اجتماعی قرآن دانست و گفت: دنیا دارد جلو می‌رود، اما بعضی وقت‌ها با انسان‌های جامد، دگم و کوته فکر مواجه هستیم که فکر می‌کنند با ظاهر، شعار و کارهای سطحی می‌توانند اسلام را پیش ببرند.

ایشان افزود: اگر اسلام با همه انحرافات پس از پیامبر (ص)، توانست تمدن بزرگ را بر فراز تمدن‌های بشری آن روز‌ها خلق کند، به خاطر استفاده از علم و دانش بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان مقاطع تاریخی جهان، به استفاده غرب از دانش اسلام اشاره کرد و گفت: با نور علمی اسلام، ظلمت قرون وسطایی خود را روشن کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با تأکید مجدد بر لطافت کلام امام برای فهم عموم، اظهار داشت: از حاج حسن آقا می‌خواهیم که با استفاده از محققان برجسته کشور به استخراج مفاهیم ارزشمند سخنان امام بپردازند، چراکه نباید منبع نور را از دست بدهیم.

ایشان با تأکید بر اینکه حسودانی هستند که نمی‌خواهند اخبار این همایش بین‌المللی و مهم را پوشش دهند و تبلیغ کنند، خاطر نشان کرد: قابل توجیه نیست که صدای ملت برای بیان حرف‌های امام (ره) همکاری نکند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ملت ایران را امتی نمونه به رهبری امام راحل در جهان معاصر توصیف کرد و گفت: این ملت باید در مادیات و معنویات پیشتاز و الگوی ملل دیگر باشد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش بر استفاده مسلمانان جهان از تعالیم و مفاهیم قرآن تأکید کرد و گفت: نزدیک به ۶۰ کشور مستقل اسلامی و بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون مسلمان در جهان زندگی می‌کنند که اگر براساس مفاهیم قرآن باشیم، می‌توانیم اسلام را در دنیا سربلند کنیم.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس در بخش پایانی سخنان خویش، یادی از شهدای انقلاب و دفاع مقدس کردند و با تأکید بر این نکته که جان خود را با عشق در راه خدا و اعتلای کشور دادند، افزود: خودم در شب‌های عملیات می‌دیدم که بچه‌های خط‌شکن مثل عاشقانی که به دیدار معشوق می‌‌روند، برای شروع عملیات لحظه‌شماری می‌کنند.

ایشان اقبال مردمی از دولت تدبیر و امید را برای کشور مثبت ارزیابی کرد و گفت: این دولت علیرغم این همه مزاحمت توانست شش کشور قوی دنیا را در مذاکرات شکست دهد و حق ایران را بگیرد و به دنیا ثابت کند که انقلاب اسلامی می‌خواهد با همه تعامل داشته باشد.

در ابتدای این مراسم، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و پخش نماهنگی از تصاویر مربوط به برنامه‌های قرآنی در زمان امام (ره)، حجت‌الاسلام خسروی دبیر همایش گزارشی از تصمیم‌گیری برگزاری همایش، همکاری نهاد‌ها و ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها و فراخون مقاله و روند انتخاب آنها ارائه کرد و گفت: امام عدالت قرآنی را در عرصه حیات اجتماعی و توحید قرآنی را در عرصه اندیشه‌های انسانی زنده و عملیاتی کرد و امیدواریم همه ساله با رویکرد علمی و به دور از غوغاهای سیاسی این همایش را با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار نماییم.

در ادامه مراسم اعضای هیأت رئیسه همایش در جایگاه حاضر شدند و سپس آیت‌الله سیدحسن آقا خمینی، یادگار بیت حضرت امام (ره) و مسؤول مؤسسه حفظ و نشر آثار امام در سخنانی با تشکر از دست اندرکاران برگزاری همایش، از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یار دیرین امام و شاگرد همیشگی ایشان در حوزه و مبارزات برای سخنرانی مراسم دعوت کرد.

در پایان مراسم، از تندیس تمام قد امام خمینی (ره) رونمایی شد که سازندگان آن مورد تقدیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرار گرفتند.

کد خبر : ۳۱۸۲۶۷