خبرگزاری کار ایران

افزایش ترانزیت خارجی از گمرکات گیلان

ایلنا: ناظر گمرکات استان گیلان از افزایش ارزش کالاهای ترانزیت خارجی (مبدا) در هفت ماهه سال‌‎جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمد شهبازی با بیان اینکه در هفت ماهه سال‌جاری ۱۹۰ هزار و ۲۱۶ تن کالا از گمرکات گیلان ترانزیت خارجی (مبدا) صورت گرفته است، افزود: ارزش این کالاهای ترانزیت شده ۱۷۴ میلیون و ۹۹۵  هزار و ۵۹ دلار است.

وی خاطرنشان کرد: طی هفت ماهه سال گذشته ۴۵ هزار و ۵۰۵ تن کالا به ارزش ۱۳۱ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۲۲۳ دلار از گمرکات گیلان ترانزیت خارجی (مبدا) شده است.

شهبازی اظهار کرد: بر این اساس، ارزش کالاهای ترانزیت خارجی (مبدأ) شده از گمرکات گیلان در هفت‌ماهه سال جاری ازنظر وزنی ۳۱۸ درصد و ازلحاظ ارزشی ۳۳% نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش‌یافته است.

محمد شهبازی در بخش صادرات کالای غیرنفتی افزود: در هفت‌ماهه سال جاری حدود ۱۷۶ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۶۸۹ دلار کالای غیرنفتی با وزن ۲۸۰ هزار و ۶۳۰ تن از گمرکات گیلان (انزلی، آستارا و حسن رود) صادرشده است.

وی عمده کالاهای صادرشده از گمرکات گیلان را محصولات نباتی، محصولات معدنی و مصنوعات از آن، محصولات صنایع شیمیایی عنوان کرده و افزود: این کالاها به بیش از ۳۰  کشور دنیا صادرشده است.

ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک انزلی تصریح کرد: صادرات گمرکات استان عمدتاً  به کشور روسیه، آذربایجان، عراق انجام می‌شود.

شهبازی ادامه داد: ما همچنین با کشورهایی گرجستان،  قزاقستان، هند، اکراین، آلمان، بلاروس، ارمنستان، فرانسه، جمهوری مولداوی، انگلستان، پاکستان، امارات متحده عربی، مالزی، عراق، افغانستان و ...  مبادلات تجاری داشته‌ایم و کشورهایی هم‌چون استونی، جمهوری چک ، تایوان و سومالی ازجمله کشورهایی هستند که به مقصد کالاهای صادراتی ما افزوده‌شده‌اند.

ناظر گمرکات گیلان یادآور شد: در این مدت همچنین بالغ‌بر یک‌میلیون و ۱۷۲ هزار و ۴۴۲ هزار تن کالا به ارزش حدود ۵۹۴ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۴۵۴ دلار از طریق گمرکات استان گیلان به کشور واردات قطعی شده است.

شهبازی تصریح کرد: بیشترین درصد وزنی و ارزشی کالاهای وارداتی از استان گیلان را آهن‌آلات، ماشین‌آلات و چوب تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: عمده واردات گمرکات گیلان  از کشور فدراسیون روسیه،  قبرس، امارات متحده عربی، اتریش و ... است.

کد خبر : ۳۱۸۱۹۲