خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کشور در نشست خبری:

انتخابات یک‌سوم حوزه‌ها ماشینی برگزار می‌شود/حضور ۴۸۰۰ نامزد را برآورد می‌کنیم

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: انتخابات در حداکثر یک سوم حوزه‌های انتخاباتی به صورت ماشینی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور در نشست صبح امروز یکشنبه در وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت: امسال دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در روز ۷ اسفند برگزار می‌شود و وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات همه امکانات را فراهم کرده است که انتخابات شکوهمند و با حضور حداکثری باشد و فرمانداران و استانداران نیز مقدمات کار را شروع کرده‌اند و ان‌شاءالله آمادگی کامل را برای حضور در انتخابات ایجاد خواهیم کرد.

وی با اشاره به برگزاری ماشینی انتخابات گفت: ان‌شاءالله قوانین لازم به تایید شورای نگهبان برسد و بنا داریم حداکثر در یک سوم استان‌ها انتخابات را به صورت ماشینی برگزار کنیم.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه در انتخابات مجلس نهم نیز در برخی حوزه‌های انتخاباتی شمارش آرا به صورت ماشینی بود٬ گفت: این بار به دنبال افزایش حوزه‌ها تا یک سوم کل حوزه‌های سراسر کشور هستیم و سخت افزار این کار تهیه شده و رای‌گیری آزمایشی آن نیز با موفقیت انجام شده و الان به دنبال تهیه نرم‌افزار با تایید شورای نگهبان هستیم و کار‌شناسان وزارت کشور و شورای نگهبان بر این روند نظارت خواهند کرد و سپس حوز‌ه‌هایی که ماشینی شمارش آرا انجام خواهد شد را مشخص خواهیم کرد.

محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور در نشست صبح امروز یکشنبه در وزارت کشور در پاسخ به ایلنا درباره شایعات برکناری استاندار مازندران گفت: تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم٬ هیچ برنامه‌ای برای تغییر استانداران در دستور کار نیست.

وی درباره تغییر معاون سیاسی استاندار کرمان به خاطر دیدار با خاتمی گفت: استانداران برای اینکه وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهند افراد و همکارانی را انتخاب می‌کنند و این همکاران طبق روال قبلی منصوب می‌شوند و این از اختیارات استانداران است که برای بهبود کار برخی افراد را تغییر دهند و در وزارتخانه‌های دیگر نیز این روال وجود دارد.

استاندار سابق استان مرکزی درباره وضعیت مجوز صدور فعالیت حزب اتحاد ملت و مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب گفت: هر حزبی که مراحل صدور مجوز را طی کند مجوز نهایی برای فعالیت در انتخابات خواهد گرفت و اینکه چه زمانی این مجوز را دریافت کنند و آیا زمان دریافت مجوز قبل از انتخابات باشد به پیگیری آنها مربوط است.

مقیمی با اشاره به اینکه در هر جلسه پیشنهادهای زیادی برای تشکیل احزاب مختلف داریم٬ گفت: این یک روند عادی در وزارت کشور است و صدور مجوز ارتباط با پیگیری خود اعضای حزب دارد.

مقیمی افزود: نرم‌افزار تهیه شده داخلی است و از ابتدا تا انتهای کار آن توسط کار‌شناسان داخل کشور طراحی شده٬ البته از تجارب کشورهای دیگر در این زمینه استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه صندوق‌های شفاف نیز در نشست کار‌شناسان وزارت کشور و شورای نگهبان مورد تایید طرفین قرار گرفت٬ گفت: این صندوق‌ها به گونه‌ای است که آرای داخل آن دیده می‌شود٬ اما اسامی نوشته شده ناخوانا خواهد بود.

معاون وزیر کشور درباره لایحه شفاف‌سازی اموال نامزد‌ها گفت: ‌وزارت کشور این لایحه را تایید کرد و به کمیسیون مربوطه در دولت ارجاع داد و اگر در کمیسیون تصویب شود به مجلس می‌رود.

مقیمی درباره تحقیقات محلی برای بررسی صلاحیت نامزد‌ها گفت: طبق ماده ۴۹ و ۵۰ آیین‌نامه اجرایی انتخابات وزارت کشور باید ضمن استعلام از مراجع چهار گانه ظرف ۱۰ روز صلاحیت نامزد‌ها را در محل مورد بررسی قرار دهد و نتیجه را به هیات نظارت اعلام کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره افراد عضو هیات‌های اجرایی و نظارت گفت: ۹۶۰ هزار نفر در انتخابات کمک می‌کنند.

مقیمی تاکید کرد: هم وزارت کشور هم نهادهای دیگر تبلیغات زودهنگام را رصد می‌کنند و گزارش تخلفات را به فرمانداری می‌دهند و برخورد ما با متخلفان از طریق اجرای قانون است.

وی افزود: اگر در فضای مجازی فعالیت غیرقانونی ببینیم نیروی انتظامی و پلیس فتا با متخلفان و به‌خصوص توهین‌کنندگان برخورد خواهد کرد.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: ۴۸۰۰ نفر برآورد تعداد نامزدهای حاضر در انتخابات مجلس است.

وی افزود: در این انتخابات مردم باید هم شناسنامه و هم اصل کارت ملی را هنگام رای‌گیری به همراه داشته باشند و توصیه می‌کنیم کسانی که کارت ملی ندارند٬ هرچه سریع‌تر اقدام کنند و ثبت‌احوال وعده داده در اسرع وقت کارت ملی این افراد صادر شود.

مقیمی با دعوت از نخبگان و کسانی که صلاحیت داوطلبی برای انتخابات مجلس و خبرگان را دارند٬ گفت: حضور این افراد موجب نخبه‌تر و کارآمد‌تر شدن مجلس خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر کشور در خاتمه با اشاره به اینکه امتحانی از فرمانداران گرفته شد تا اطلاعات آن درباره انتخابات بررسی شود و ضعف‌ها رفع شود٬ گفت: همه تلاش وزارت کشور تامین نظر رهبری درباره حق‌الناس بودن رای مردم است و لازمه آن قانونمند عمل کردن و بی‌طرفی برگزار کنندگان انتخابات است.

کد خبر : ۳۱۸۱۴۱