خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان خبر داد

انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در شهرستان‌های گیلان تشکیل شود

ایلنا: مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از تشکیل انجمن خیرین کتابخانه ساز در شهرستان‌های این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، امیر محمدپور در جلسه هماهنگی برنامه های هفته «تکریم مقام کتابدار و ترویج گفتمان کتابخوانی» با اشاره به اینکه هدف از نامگذاری این هفته از سوی نهاد کتابخانه های عمومی، قدردانی از کتابداران زحمتکش و ایجاد انگیزه بیشتر در آنان است، گفت: تکریم مقام کتابدار و ترویج گفتمان کتابخوانی یک اصل مهم در نهاد کتابخانه هاست.

وی ضمن ارائه گزارش از آخرین وضعیت شاخصهای مطالعه دراستان گیلان از بهبود شرایط و رشد محسوس در حوزه اعتبارات تملک دارایی و نیز دریافت سهم نیم درصدی شهرداریها در سال جاری خبرداد.

محمدپور با بیان اینکه میزان رشد اعتبارات احداث، تعمیر و تجهیز کتابخانه های عمومی نسبت به مشابه سال گذشته با رشد 300 تا 400 درصدی همراه بوده است، اضافه کرد: این درحالی است که نیاز کتابخانه های عمومی برای توسعه، تعمیر و تامین بسیاری از تجهیزات به اعتباری بیش از این مقدار نیاز دارد که به همین منظور و با هدف تامین نیازها برای نخستین بار در استان گیلان با دعوت از کلیه خیرین و حامیان کتابخانه های عمومی، انجمن خیرین کتابخانه ساز استان تشکیل شد.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت خیرین در کنار تخصیص اعتبارات می تواند در بهبود هرچه بیشتر وضعیت کتابخانه های عمومی و در نهایت رشد شاخصهای مطالعه موثر باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین تشکیل شاخه‌های انجمن خیرین کتابخانه ساز را یکی از اهداف و برنامه های مهم مدیران کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد.

محمدپور در ادامه سرانه فضای مطالعه را در استان 31 هزار و 256 متر مربع به ازای هر 100 نفر گیلانی یک مترو 20 سانتی متر اعلام کرد و گفت: این میزان باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به 4 برابر افزایش یابد و برای رسیدن به این هدف چندین پروژه عمرانی احداث کتابخانه عمومی در شهرستان‌های استان گیلان در حال اجراست و علاوه بر آن چند کتابخانه بزرگ با امضای تفاهم نامه مشارکتی با دستگاهها و نهاد های استان به کتابخانه ها واگذار خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان ادامه داد: برگزاری آیین تجلیل از خادمین و حامیان کتاب، کتابداران برتر استان، خیرین و اعضای فعال کتابخانه های عمومی و نیز افتتاح چندین پروژه عمرانی از برنامه‌های این اداره کل در هفته تکریم مقام کتابدار و ترویج گفتمان کتابخوانی است.

وی حضور پر رنگ اداره کل کتابخانه های عمومی استان در یازدهمین نمایشگاه کتاب گیلان را از دیگر برنامه‌های این اداره کل نام برد.

محمدپور در ادامه تصریح کرد و گفت: سامانه ایده های نو در پایگاه اطلاع رسانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان را با همین هدف و در جهت استفاده از نظرات و پیشنهادات کتابداران برای برگزاری برنامه‌های این هفته راه‌اندازی شده است.

وی در پایان سخنان خود ضمن معرفی محمدفکور کودهی به عنوان سرپرست جدید اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان رودبار از خدمات ارزنده نقی غلامپور در این شهرستان قدردانی کرد.

کد خبر : ۳۱۸۰۵۶