خبرگزاری کار ایران

آغاز عملیات احداث پایگاه نظامی انگلیس در بحرین

عملیات احداث پایگاه دریایی انگلیس در بحرین، روز گذشته با حضور وزرای خارجه این دو کشور آغاز شد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رسمی بحرین، «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس و «شیخ خالد بن حمد آل‌خلیفه» همتای بحرینی‌ وی روز شنبه در مراسم کلنگ‌زنی پایگاه دریایی انگلیس در بحرین شرکت کردند.

دولت انگلیس در تاریخ ششم دسامبر سال 2014 با بحرین درباره ایجاد پایگاه نظامی در این کشور به توافق رسیده است که در این صورت انگلیس پس از خروج از منطقه در سال 1971 اولین پایگاه نظامی دریایی را در منطقه خلیج‌فارس ایجاد می‌کند.

وزیر خارجه بحرین گفت: «این اقدام بیانگر همکاری‌های مستحکم بین دو کشور دوست در زمینه‌های متعدد از جمله در سطح امنیتی و تمایل این دو کشور بر تقویت همکاری‌ها در راستای منافع مشترک است.»

وزیر خارجه بحرین افزود: «انگلیس یکی از مهم‌ترین کشورهایی است که نقشی ملموس در تقویت امنیت و ثبات در منطقه و جهان دارد و تاسیس پایگاه دریایی انگلیس در بحرین نشان‌دهنده تعهد انگلیس در قبال پادشاهی بحرین و کل منطقه است.»

از طرف دیگر، وزیر خارجه انگلیس بر «اشتیاق کشورش برای تقویت روابط خود با پادشاهی بحرین در همه زمینه‌ها و اعتقاد آن به اهمیت این روابط بین این دو کشور دوست و نیز همه کشورهای منطقه» تأکید کرد.

هاموند در سخنانی در کنفرانس امنیتی منامه که از جمعه گذشته آغاز شده است، گفت: «امنیت منطقه خلیج (فارس) امنیت انگلیس است.»

طبق این گزارش، پایگاه دریایی انگلیس در بحرین در حالی تاسیس می‌شود که ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا نیز در بحرین مستقر است.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها از انگلیس به دلیل ادامه حمایت و همکاری نظامی و تجاری با رژیم آل‌خلیفه در بحرین، با وجود ادامه سرکوب خشونت‌بار مردم این کشور، انتقاد کرده‌اند.

 

 

کد خبر : ۳۱۸۰۴۸