خبرگزاری کار ایران

فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

پذیرش بازیگری ایران واقعیت جدید مناسبات منطقه در نشست وین بود

یک کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: جایگاه ایران بود که بر نشست وین تاثیرگذاشت. نشست وین تحمیل واقعیت به کسانی بود که تلاش می‌کردند نقش ایران را به رسمیت نشناسند پذیرش چنین واقعیتی قطعا به آینده سوریه کمک می‌کند و در آینده امکان آتش‌بس در سوریه را تقویت خواهد کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به نشست وین برای حل بحران سوریه و تاثیر ایران در این نشست اظهار داشت: بررسی برجام یک رژیم دیپلماسی بین‌المللی را به وجود آورد که منجر به پیروزی مضاعف دیپلماسی بر جنگ شد. تا پیش از آن سیاست‌های تحمیلی و اقتدارآمیز آمریکا در پیش گرفته شده بود که نتیجه آن چیزی جز گسترش تروریسم و افزایش اختلاف‌های بین‌المللی نبود.

وی افزود: در بررسی برجام موضوعی که تبدیل به یک بحران بین‌المللی شده بود٬ با استمرار مذاکرات و با تاکید بر دیپلماسی به نتیجه رسید و نشان داد که می‌توان مذاکره را جایگزین جنگ کرد. بر همین اساس نشست وین برای حل بحران سوریه شکل گرفت. مذاکرات ایران نشان داده بود که می‌توان از این فضا به راهکار نزدیک شد٬ البته طرفداران جنگ تلاش کردند که با برگزاری چنین نشستی مخالفت کنند.

این کار‌شناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: جنگ‌طلبان به دنبال جلوگیری از شکست سیاست مهار بودند در مسئله برجام نیز سیاست مهار ایران جای خود را به سیاست مدیریت مسئله هسته‌ای داد در سوریه هم سیاست مهار جای خود را رفته‌رفته به سیاست مدیریت دیپلماسی تحولات می‌دهد.

وی افزود: در این میان شاهد هستیم که بازیگرانی مثل ایران در مدیریت مسئله سوریه نقش‌شان به رسمیت شناخته می‌شود٬ پذیرش بازیگری ایران واقعیت جدیدی در مناسبات منطقه از سوی قدرت‌های دیگر است. البته برخی در این میان نسبت به تاثیرگذاری ایران مواضع منفی گرفتند. افراطیون بعد از ناتوانی در به شکست کشاندن برجام ناتوانی در شکست مذاکرات وین را هم تجربه کردند.

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: اعلامیه پایانی وین اگرچه یک اعلامیه سیاسی بود٬ اما از طرفی بی‌سابقه هم بود؛ چراکه در آن همه طرف‌ها دیده شده بودند و دیگر نگاه‌های سلبی به موضوع سوریه وجود نداشت. این یک تحول تازه است که نشان می‌دهد همانطور که برجام تمرینی برای رفع اختلافات بین‌المللی شد، موضوع سوریه هم می‌تواند چنین جایگاهی داشته باشد در صورتی که نگاه‌های بحران‌ساز جای خود را به نگاه ثبات‌ساز بدهد.

وی در پاسخ به این سوال که این مذاکرات چه تاثیری در جایگاه ایران داشت، گفت: بهتر است بگوییم این جایگاه ایران بود که بر نشست وین تاثیرگذاشت. نشست وین تحمیل واقعیت به کسانی بود که تلاش می‌کردند نقش ایران را به رسمیت نشناسند پذیرش چنین واقعیتی قطعا به آینده سوریه کمک می‌کند و در آینده امکان آتش‌بس در سوریه را تقویت خواهد کرد.

فلاحت‌پیشه با اشاره به اینکه این نشست موجب تقویت جایگاه سوریه شد، گفت: ایستادگی دولت سوریه جواب داد و این نشست نشان داد که راهکارهای نظامی‌گرایانه به دور از واقعیت و جایگاه مردم نمی‌تواند به تحولات سوریه کمک کند به نظر می‌رسد مسیر به سمت سوری شدن تحولات سوریه به پیش می‌رود.

کد خبر : ۳۱۷۹۹۴