خبرگزاری کار ایران

گزارش ویژه استاندار لرستان با حضور دکتر نوبخت

اعتبار پروژه‌های چهارخطه لرستان در بودجه سال 94 دیده نشد

استاندار لرستان با ارائه گزارشی از مصوبات سفر رییس جمهوری در سال ۹۳ به لرستان گفت: اعتبار پروژه‌های چهارخطه لرستان در بودجه سال ۹۴ دیده نشد.

به گزارش خبرنگارایلنادر خرم آباد، هوشنگ بازوند صبح شنبه در جلسه شورای اداری استان که با حضور معاون و دستیار ویژه رئیس جمهور برگزار شد با اشاره به مصوبات سفر هیئت دولت به لرستان افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۳ در نظر گرفته شده بود که ۹۵ تا ۹۷ درصد آن تخصیص پیدا کرد.

وی اظهار داشت: در این راستا نیاز است یک ردیف مستقل در بودجه سال ۹۵ برای لرستان دیده شود.

بازوند با بیان اینکه در رابطه با پروژه‌های چهارخطه به پیمانکاران بدهکار هستیم، تصریح کرد: تقاضای جبران مبلغ اعتبار دیده نشده در لایحه بودجه برای این پروژه‌ها را داریم.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد اعتبار پروژه‌های سال ۹۴ ابلاغ شد، افزود: برای سال ۹۴ نیز ۳۱۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که در اجرای کارهای زیربنایی به خصوص سد‌ها بسیار کمک کرد.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه امسال در زمان خشکسالی همین سد‌ها به خصوص سد ایوشان کمک شایانی به کشاورزان کرد، گفت: این سد روزانه هفت میلیون مترمکعب خروجی داشت.

وی با تاکید بر اینکه مصوبات سفر در سالجاری در حوزه چهارخطه‌ها به شکل فوق العاده پیش رفته است، افزود: بسیاری از پروژه‌های چهارخطه استان به اتمام رسیده‌اند.

 استاندار لرستان با اشاره به اینکه در لایحه بودجه ۹۴ مبلغ ۲۸۰ میلیارد تومان که برای پروژه‌های چهارخطه نیاز بود دیده نشد، اظهار داشت: قول دادند که این مبلغ از ردیف‌های دیگر و یا اوراق مشارکت جبران شود که هنوز این امر محقق نشده است.

وی با اشاره به بیمارستان‌های در حال ساخت در لرستان گفت: در شهرستان بروجرد ۱۷ میلیارد تومان قرار بود ابلاغ شود اما در لایحه بودجه شش میلیارد تومان برای این پروژه دیده شد.

 استاندار لرستان با بیان اینکه این پروژه پیشرفت خوبی دارد، تصریح کرد: ۵۰ درصد اعتبار پروژه‌های سال ۹۴ ابلاغ شده که نقدینگی آن نیز آمده است.

 بازوند با تاکید بر اینکه سد حوضیان امسال افتتاح می‌شود، افزود: ۷۵ درصد تخصیص اعتبار این پروژه ابلاغ شده است.

 وی با اشاره به اینکه وضعیت اعتبارات استانی و ماده ۱۸۰ خوب نیست، اظهار داشت: لازم است با توجه به محرومیت‌های استان به این حوزه توجه ویژه‌ای شود.

 استاندار لرستان با بیان اینکه طرح توسعه و تطویل باند فرودگاه خرم آباد تدوین شده و در حال اجرا است، تصریح کرد: سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافت اما هنوز این اعتبار به استان داده نشده است.

بازوند با تاکید بر اینکه به پیمانکار این پروژه بدهکار هستیم، افزود: پروژه راه آهن استان نیز در سال ۹۳ آغاز شده و قسمت ابتدای آنکه مسیر دورود - خرم آباد است پیشرفت مناسبی دارد.

 وی با اشاره به اینکه قطعه دوم این پروژه که از خرم آباد به پلدختر و اندیمشک است برای استفاده از تسهیلات صندوق ارزی معرفی شده است، اظهار امیدواری کرد کار اجرایی این قسمت در سال ۹۵ آغاز شود.

 استاندار لرستان با اشاره به اینکه اگر وضعیت سد‌های تاج امیر در نورآباد و زیبا محمد در خرم آباد تعیین تکلیف نشود همیشه چالش اصلی استان لرستان آب خواهد بود، اظهار داشت: سد کمندان دورود نیز امسال آبگیری می‌شود.

 بازوند با بیان اینکه سد معشوره کوهدشت نیز در کنترل سیلاب و تامین آب کشاورزی می‌تواند نقش بسیار موثری داشته باشد، تصریح کرد: کشاورزان کوهدشتی امسال به علت کمبود آب یک بار کشت محصول داشتند که با احداث این سد آب مطمئن برای مردم کوهدشت و پلدختر تامین می‌شود.

 وی یادآور شد: اعتبار این سد خیلی کم بوده و نیاز به عنایت ویژه دارد.

 ***ضرورت تدوین ردیف مستقل برای لرستان در بودجه ۹۵

 

استاندار لرستان با اشاره به موضوع آزادسازی قلعه فلک الافلاک گفت: تفاهم نامه‌ای با سپاه لرستان داشتیم و آمادگی برای جابجایی ساختمان‌های حوزه قلعه وجود دارد.

 بازوند با بیان اینکه اینجا به جایی به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: اگر از محل ماده ۱۸۰ مبلغ ۱۰ میلیارد تومان و از سوی معاون رئیس جمهور نیز ۱۰ میلیارد برای امسال تخصیص داده شود و ۲۰ میلیارد نیز در سال ۹۵ تخصیص یابد این مطالبه جدی مردم حل خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه نیاز است یک ردیف مستقل برای زیرساخت‌های لرستان در لایحه بودجه ۹۵ در نظر گرفته شود، اظهار داشت: این ردیف مستقل برای استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده و در استان لرستان که‌‌ همان شاخص‌های اقتصادی استان سیستان را دارد نیز یان موضوع ضروری است.

 استاندار لرستان با بیان اینکه سرانه درآمدی در لرستان ۴۸ درصد میانگین کشوری است، تصریح کرد: نیاز است در برنامه ششم توسعه برای استان‌هایی که نرخ بیکاری بالا دارند امتیاز‌ها و تشویق‌های ویزه‌ای برای افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی درنظر گرفته شود.

کد خبر : ۳۱۷۸۶۷