خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

جوانان آلوده به مواد مخدر باید پاک شوند

asdasd
کد خبر : ۳۱۷۸۵۹

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آذربایجان شرقی ناامن‌ترین استان برای سوداگران مواد مخدر است، از اختصاص 10 درصد بودجه شهرداری استان برای امر پیشگیری از اعتیاد خبر داد.

به گزارش ایلنا از ستاد مبارزه با موادمخدر ؛ اسماعیل جبارزاده در جلسه ‏این شورا که در سالن جلسات استانداری تشکیل شد، در خصوص  جایگاه ‏مبارزه با موادمخدر در استان گفت: در مقایسه با استان‌های دیگر شرایط ویژه‌ای در مبارزه با موادمخدر داریم ‏و این نگاه ویژه با همت و همراهی مسئولان میسر شده و قول ما به مردم در حال شکل‌گیری است و این در حالی است ‏که استان را در حالی تحویل گرفتیم که 10 ماه بود جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برگزار نشده بود و این ‏امر رها شده بود.

جبارزاده ادامه داد: مبارزه با موادمخدر و تامین امنیت یکی از اهداف انقلاب اسلامی است و در زمینه مبارزه با مواد مخدر ‏وحدت و صمیمیت دارای اهمیت خاصی است که با همت مسئولان امر در استان توانستیم استان را برای فعالان ‏موادمخدر و سوداگران ناامن کنیم.

وی یادآور شد: گزارش هفت ماهه نیروی انتظامی و همکاری بین دستگاهی بی‌نظیر است و باید این عملکرد ‏فوق‌العاده به مسئولان کشوری منعکس شود و این امر از جدیت تمام در استان در مبارزه با مواد مخدر حکایت دارد.

جبارزاده تصریح کرد: تلاش داریم تا جوانانی که آلوده به مواد مخدر شده‌اند پاک و به آغوش خانواده‌ها بازگردند و مرکزی ‏مانند ماده 16 با همت خاص ساخته شده که انتظار داریم شهردار تبریز و رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این ‏زمینه همکاری بیشتری داشته باشند و کمبودهای مرکز ماده 16 مرتفع شود.

وی با اشاره به پذیرش حدود 200 نفر در ماده 16 گفت: این مرکز بدون اعتبارات خاصی از سوی دولت ساخته شده و ‏می‌توان تا یک هزار نفر نیز ظرفیت آن را افزایش داد و البته در کنار این مرکز نیز باید مرکزی برای نگهداری بیماران ‏خاص مانند ایدز و هپاتیت در نظر گرفته شود.

استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: حضور معتادانی با بیماری‌های خاص در جامعه و حتی در میان معتادان دیگر خطرناک‌تر است ‏و می‌توان در منطقه باباباغی تبریز محلی برای ‌آنان در نظر گرفت چرا که نیازمند درمان و پرستاری خاص هستند و ‏احداث این مرکز مصوبه جلسه حاضر است.

جبارزاده بر حرفه‌آموزی در مرکز ماده 16 تاکید کرد و گفت: این مرکز توسط فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی ایجاد شود تا ‏معتادان در زمان درمان آموزش فنی نیز ببینند.

وی با انتقاد از تصویب مراکز شلتر در گذشته گفت: اینکه فرد شب نگهداری شده و روز برای ‏دزدی و یا خودفروشی خارج شود قابل قبول نیست و باید شلتر به مرکز نگهداری شبانه‌روزی مبدل شود و در این میان ‏مسئولان شهری و بهزیستی و نیروی انتظامی همکاری خواهند کرد.

جبارزاده بر فعالیت فرا ضوابطی از مرکز تاکید کرد و افزود: هدف ما جمع‌آوری معتادان و عمل به قولی است که به مردم ‏داده‌ایم تا تمام شهرهای استان از معتادان متجاهر پاکسازی شود و یکی دیگر از مصوبات شورای هماهنگی نیز حضور ‏یک روحانی تبلیغات اسلامی در مرکز ماده 16 است.

وی با اشاره به انتخاب شهر تبریز به عنوان شهر تمیز و سالم گفت: یکی از مولفه‌های این انتخاب شهر بدون معتاد ‏است و باید اطلاع‌رسانی خوبی انجام دهیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی در مورد استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای کار ‏فرهنگی در حوزه آموزش و پیشگیری اعتیاد گفت: می‌توان تا 10 درصد بودجه شهرداری‌ها را برای این امر اختصاص ‏داد.

همچنین سردار محمدعلی نصرتی دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر آذربایجان‌شرقی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با ‏مواد مخدر آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: این جلسه برای ششمین بار در سال‌جاری برگزار می‌شود و در شش ماهه 5 ‏جلسه استانی و 91 جلسه در شهرستان‌ها برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر 15 باند متلاشی شده است، گفت: 97 عملیات در امر مبارزه ‏با مواد مخدر در سطح استان انجام گرفته است.

دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر آذربایجان‌شرقی گفت: 11 هزار و ‏513 نفر توزیع کننده و مصرف کننده مواد مخدر در سال‌جاری دستگیر شده است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه 408 نقطه در استان طی سال جاری پاکسازی شده است، یادآور شد: 10 هزار و ‏‏742 کیلو مواد مخدر غیردارویی در سال‌جاری امحا شده است.

سردار محسن حسن‌خانی فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه بر هماهنگی در مبارزه با مواد مخدر ‏تاکید کرد :در زمینه مواد مخدر برنامه‌ها باید اجتماع محور باشد و به خصوص در زمینه اعتیاد از بحث امنیت ‏محوری خارج شویم و راهکارهای لازم برای خانواده‌ها فراهم شود.

فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان‌شرقی با اشاره ‏به کشفیات هفت ماه سال‌جاری عنوان کرد: بیش از یک هزار و 170 کیلوگرم کشف شده که افزایش زیادی دارد و 4 ‏هزار و 191 عامل تهیه و توزیع مواد مخدر دستگیر شده‌اند.

وی تصریح کرد: اولویت اصلی ما جمع‌آوری خرده فروش‌ها است که در مناظر عمومی است و 3 هزار و 116 فقره ‏پرونده به محاکم قضایی تحویل شده که این امر نمایانگر جدیت ما است. فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان‌‌شرقی ‏تصریح کرد: در حوزه اجرای عملیات‌های پاکسازی و دستگیر 2 هزار و 827 عملیات پاکسازی و دستگیری داشته‌ایم و ‏عملیات‌های تلفیقی تمام پلیس‌ها بوده و هفته‌ای چندین مورد در حال انجام است.

حسن‌خانی گفت: بیش از 11 هزار نفر در ‏حوزه معتادان جمع‌آوری شده‌اند که در جرائم ما تاثیرگذار بوده است که برخی تحویل ماده 15 و برخی تحویل ماده 16 ‏شده‌اند و اکثر عملیات‌ها مبنای کار اطلاعاتی داشته و تنها 20 درصد مبنای کار انتظامی داشته است. وی افزود: توفیقات ‏حاصله متعلق به کار جمعی است و هماهنگی دستگاه‌های مختلف سپاه و بسیج و نیروی انتظامی و دادگستری و مراجع ‏دیگر است.

فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: تحقق ظرفیت ماده 16 یکی از مهم‌ترین درخواست‌های ‏ما است که موجب تسریع در برخورد با عاملان مواد مخدر می‌شود.وی بیان کرد: برای تقویت توان مبارزاتی عوامل ‏مبارزه با مواد مخدر اموال مکشوفه پس از تعیین تکلیف به واحد کشف و دستگیر‌کننده برگشت داده شود.

سردار حسن استوارآذر مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با ‏موادمخدر آذربایجان‌شرقی بر هماهنگی در مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و گفت: میزان برگزاری همایش‌های مواد مخدر 7 درصد افزایش یافته است و 350 نمایشگاه نیز در ‏استان برگزار شده و رشد خوبی را در زمینه برگزاری برنامه‌های فرهنگی مواد مخدر داشته‌ایم ولی در زمینه ‏برنامه‌های صدا و سیما 19 درصد کاهش در برنامه‌های سیما را داشته‌ایم.

وی گفت: 343 کارگاه در سال‌جاری برگزار شده و این کارگاه در محیط‌های آموزشی و کاری برگزار شده است که در ‏محیط‌های آموزشی این کارگاه‌ها بیشتر بوده است.

استوارآذر اضافه کرد: چهار جلسه کمیته فرهنگی در سال‌جاری ‏برگزار شده و 33 درصد رشد را داشته‌ایم و در زمینه مصوبات نیز با حضور اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس و 16 ‏نماینده تصمیمات خوبی گرفته شد و برنامه‌های بازدید نیز اجرا شد.

وی افزود: در آموزش و پرورش، کمیته امداد و مرکز ماده 16 جلساتی برگزار شده و مصوباتی برای آموزش از ‏مراحل ابتدایی خردسالان و کودکان را داشته‌ایم و برای محیط‌های کارگری نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم. استوارآذر در ادامه ‏سخنان خود یادآور شد: با توجه به ظرفیت بالای سپاه و بسیج مقرر شد تا دبیرخانه‌ای در سپاه تشکیل شده و از این ‏ظرفیت استفاده شود.

 مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی از راه‌اندازی خط مشاوره تلفنی خبر داد و گفت: ‏کارگردانان و هنرمندان نیز در این زمینه حضور دارند و از توان ادارات کل نیز در آگاهی‌سازی و تولید برنامه‌های ‏لازم استفاده می‌کنیم.

وی یادآور شد: تقویت فضاهای معنوی در اردوگاه ماده 16 و حضور روحانی و برگزاری نماز جماعت با همکاری ‏تبلیغات اسلامی انجام می‌شود و در سطح شهرهای استان معمولا معتاد متجاهر نداریم.

وی تاکید کرد: اگر کارتن خوابی ‏در سطح شهرها نیز باشد لازم است که پیش از فرا رسیدن زمستان و یخبندان ساماندهی این افراد صورت گیرد.

شهرام دبیری رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز با بیان اینکه واگذاری مرکز ماده 16 به موسسه خیریه نجات ‏جزو تصمیم‌های مسئولان استانی است، اظهار داشت: لایحه‌ای برای حمایت از ماده 16 مصوب شده و 200 میلیون ‏تومان داده می‌شود و در بودجه سال آینده نیز یک میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شود.

وی بر استفاده از ظرفیت مردمی و خیران تاکید کرد و گفت: باید در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود تا با یک میلیارد تومان ‏این مرکز اداره شود. رئیس شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: شهر تبریز در زمینه نبود معتاد متجاهر و گدا ‏جزو معدود شهرهای کشور و حتی جهان است که باید این افتخار را برای شهرمان نگه داریم.

علیرضا رحیمی مدیرکل امور اجتماعی و سلامت شهرداری تبریزنیز از توسعه خدمات اجتماعی شهرداری تبریز خبر ‏داد و اظهار داشت: امسال اداره‌کل امور اجتماعی و سلامت شهرداری تبریز تشکیل شده و اقامتگاه و گرمخانه کوثر در ‏تبریز با 4 میلیارد تومان و با 40 تخت راه‌اندازی شده است.

وی عنوان کرد: برای زنان نیز گرمخانه‌ای در مسیر توانیر شهر تبریز در نظر گرفته می‌شود و امیدواریم بتوانیم مشکل ‏اقامتی برای زنان و مردان کارتن خواب نداشته باشیم و امسال یک میلیارد تومان برای پیشگیری از جرم و آسیب‌های ‏اجتماعی خواهیم کرد.رحیمی با اشاره به برگزاری جلسات با معاونت پیشگیری دادگستری استان گفت: کار توسط ‏شهرداری و معاونت دادگستری انجام می‌شود اما از نیروی اجتماعی و بخش‌های دیگر استفاده می‌کنیم تا تاثیرگذاری ‏واقعی را داشته باشیم.

مدیرکل امور اجتماعی و سلامت شهرداری تبریز ادامه داد: در زمینه انجام کارهای تاثیرگذار در حوزه شهروندی ‏اقدامات زیادی می‌توان انجام داد و امسال با شعار شهروند آگاه، شهر آباد وارد کار شده‌ایم و با دور نماهای انجام شده ‏تغییر رفتار شهروندی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی افزود: 17 خانه سلامت در شهر تبریز وجود دارد و سال گذشته 250 ‏هزار نفر ساعت آموزش ارائه شده که 110 هزار نفر ساعت مرتبط با مواد مخدر بوده است و امسال تلاش داریم به ‏‏200 هزار نفر ساعت آموزش در حوزه مواد مخدر دست یابیم.

رحیمی یادآور شد: در زمینه طرح‌های تحقیقاتی دو ‏طرح اساسی شامل سنجش عدالت است که در 18 کلانشهر بزرگ دنیا ارائه شده و مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت ‏را ارزیابی می‌کند و اولویت اول ما در سطح شهر است.وی افزود: این طرح در حال حاضر در تهران اجرایی شده و ‏امیدواریم امسال در تبریز هم اجرایی شود.

وی در ادامه شیوع مشکلات و جرم‌های مختلف در سطح شهر تبریز را توسط ‏تهیه اطلس علمی این طرح امکان‌پذیر دانست و شورایی در مرکز پژوهش‌های شهرداری در این زمینه اقدام می‌کند و ‏امیدواریم این دو طرح پژوهشی بزرگ را در تبریز اجرا کنیم.

بنی‌هاشم مدیرکل امور زندان‌های آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه 70 درصد زندانیان تبریز به علت ‏مواد مخدر زندانی هستند، گفت: در حال حاضر 70 درصد زندانیان بی‌سواد هستند و هر چه سواد بالاتر می‌رود ‏بزهکاری نیز کمتر می‌شود.

وی با اشاره به کمبود جا برای نگهداری زندانیان گفت: در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم تا مکان‌هایی برای نگهداری ‏زندانیان و معتادها در نظر گرفته شود که با احداث زندان جدید تبریز این مشکل تا حد زیادی مرتفع می‌شود.

باغبان مسئول مرکز ماده 16 تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه در زمینه نگهداری معتادان در مرکز ماده 16 ‏مشکلات زیادی وجود دارد، اظهار داشت: در این زمینه توجه به اختصاص بودجه‌های لازم ضروری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز