خبرگزاری کار ایران

مسئول بخش نجات بخشی پژوهشکده باستان شناسی خبر داد:

حضور هیات ایرانی در کاوش‌های باستان شناسی کردستان عراق

برنامه بررسی رودخانه خابور شرقی کردستان عراق که تاکنون منجر به شناسایی و بررسی 130محوطه و اثر تاریخی شده است با مشارکت هیات ایرانی ادامه یافت.

به گزارش ایلنا، علیرضا سرداری مسئول بخش نجات بخشی پژوهشکده باستان شناسی و عضو هیات باستان شناسی خابور شرقی گفت:آثار کشف شده شامل تعداد زیادی تپه های بزرگ و کوچک ،غارها،پناهگاه های سنگی و ...است.

سرداری افزود: امسال در فصل سوم پروژه شناسایی خابور شرقی به سرپرستی پائولا اسکونزو و سامان حیدری گوران بررسی و تکمیل اطلاعات فصول قبلی در قسمت های شمالی و مرکزی استان دهوک در محوطه ای به وسعت یکصد کیلومتر مربع ادامه یافت.

وی گفت :تاکنون از این بررسی حدود 130محوطه واثر شناسایی شده که شامل پیمایش فشرده دربخشهای مختلف است.

سرداری درادامه تصریح کرد:آثار شناسایی شده شامل تعداد زیادی تپه های بزرگ و گوچک،غارها،پناهگاههای سنگی و محوطه های روباز دوره پارینه سنگی است که شواهد زیادی از ابزارهای سنگی از آنها به دست آمده است .

همچنین بناها و ساختارهای معماری نیز شناسایی شده که برخی از آنها مستند سازی نیز شده است .

سرداری تصریح کرد:دربرنامه روشمند تپه ها و محوطه ها تلاش شد در ابتداموقعیت این آثار از طریق تصاویر هوایی مورد ارزیابی قرار گیرد و سپس در برنامه میدانی با سرکشی به محل و بررسی سطحی مدارک سفالی ودیگر یافته های احتمالی آن جمع آوری گردد.

سرداری در رابطه با برنامه کاوش باستان شناسی محوطه های تاریخی گفت :محوطه های موردکاوش شامل تپه مقبله 1 مربوط به دوره مفرغ و آشور ،مقبله 2 مربوط به دوره مس سنگ جدید و محوطه تل باسط کی مربوطه به دوره مفرغ میانی و جدید است.

به گفته وی دو محوطه اول با وسعتی یک هکتاری در محدوده ای قرار دارند که تحت حفاظت فرودگاه در حال ساخت است.

سرداری خاطر نشان ساخت که محوطه کلیدی و بزرگ باسط کی که در کنار جاده اصلی دهوک به مرز ترکیه قرار دارد با وسعتی حدود 7هکتار و ارتفاع 15متر یکی از شهرهای مهم دوره آشوری بوده است.

وی گفت : سطح این محوطه در دوران حاکمیت صدام هموار و آسفالت شده و به عنوان پایگاه نظامی و باندفرود بالگرد استفاده شده است.

حضور هیات ایرانی در بررسی های باستان شناسی کردستان عراق براساس تفاهم نامه همکاری پژوهشی بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه توبینگن آلمان صورت می گیردکه در بهمن 1393به امضا رسیده است.

دوطرف متعهد شده اند در زمینه های تبادل پژوهشگر ودانشجو درطرح های بلند مدت یا کوتاه مدت ،همکاری پژوهشی ،باستان شناسی ،حفاظت و مرمت ،تاریخ ،زبان شناسی و ...همکاری داشته باشند.

استان دهوک به عنوان غربی ترین بخش کردستان عراق با سوریه و ترکیه هم مرز است که مرکز آن شهر دهوک است این شهر در قدیم از مراکز تجاری آشوریان بوده است.

از مهمترین آثار تاریخی این شهر می توان از قلعه زعفرانیه ،قلعه ساباتی ،مسد بزرگ دهوک و کلیسای ایث لاهای مقدس نام برد.

 

کد خبر : ۳۱۷۸۲۵