خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان پس از نشست وین:

با پیگیری ایران جدول زمان‌بندی انتقال بشار اسد از بیانیه وین خارج شد

معاون عربی و افریقایی وزیر امورخارجه ایران گفت: ایران راهبرد خود را در فضای پرتضاد نشست بین المللی وین پیش برد.

به گزارش ایلنا٬ حسین امیر عبداللهیان پس از پایان نشست بین المللی وین که در باره سوریه برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران ایرانی درباره این نشست هشت ساعته گفت: اولین مشکلی که وجود داشت این بود که دیدگاه‌های طرف‌های مختلف فاصله زیادی با هم داشت، برخی در جلسه شرکت کرده بودند تا در یک بیانیه‌ای اعلام کنند که طبق جدول زمانبندی شده، بشار اسد چه زمانی از قدرت کناره گیری کند.

وی گفت: درعین حال برخی بدنبال این بودند که از فرصت این جلسه استفاده کنند برای انکه بتوانند ایده‌های سیاسی خودشان را در موضوعات مختلف با تمرکز در سوریه پیش ببرند.

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: برای جمهوری اسلامی ایران این موضوع مهمی بود که بتوانیم راهبرد خودمان را در فضای پرتضادی در جلسه پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه امریکایی‌ها طرحی از شب گذشته روی میز قرار داده بودند و طرح مکتوبی را هم روسیه برای برون رفت سوریه از بحران سیاسی ارائه کرده بود، افزود: کار آقای ظریف بسیار دشوار بود٬ بخاطر اینکه فضای غالب در جلسه سمت و سویی داشت که ممکن بود برخی از موضوعات با سیاست‌ها و نگاه‌های جمهوری اسلامی ایران، روسیه و برخی از کشور‌ها در تعارض باشد.

معاون عربی و افریقایی وزارت خارجه ایران با اشاره به اینکه یکی از دلایل طولانی شدن جلسه، این چالش‌ها و تفاوت دیدگاه‌ها بود، گفت: در‌‌نهایت بیانیه‌ای ۹بندی مورد توافق شرکت کنندگان قرار گرفت و تقربیا در همه بندهای این بیانیه جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد دیدگاه‌های مورد نظر خود را مطرح کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از شرکت کنندگان دیدگاه‌های سازنده‌ای حتی در اصلاح بندهای بیانیه نداشتند، گفت: آقای دکتر ظریف خیلی تلاش کردند بتوانیم چارچوب اصلی سیاست خود را در موضوع سوریه درخروجی این بیانیه داشته باشیم.

معاون دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: نکات مهمی که در این بیانیه آمده؛ اولا بر مسائل اصولی همچون حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی سوریه تاکید شد و تصریح شد که هیچ کس به دنبال تجزیه کشور سوریه نیست.

عبداللهیان بااشاره به اینکه نکته دوم در باره سرنوشت بشار اسد بود، گفت: در طرح‌های پیشنهادی که در طرح آمریکا مطرح شد جدول زمانبندی برای پروسه انتقالی پیش بینی شده بود که با تلاش‌های آقای ظریف در این جلسه قرار بر این شد هیچ جدول زمان‌بندی در این بیانیه پایانی نداشته باشیم و دراین مورد چانه زنی فراوان در جلسه انجام شد. وی افزود: در‌‌نهایت تصویب شد که یکی از بندهای بیانیه این باشد که مردم سوریه نسبت به سرنوشت خود تصمیم خواهند گرفت.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که کمترین چالش را داشت بحث مبارزه با تروریسم بود، اما باز چالش بر سر این بود که از نگاه طرف‌های مختلف کدام گروه‌ها تروریست شناخته می‌شوند، برخی روسیه را متهم می‌کردند به اینکه شما گروه‌های غیر از داعش و النصره را هدف قرار می‌دهید.

امیرعبداللهیان گفت: موضوع مبارزه با ترورسیم و پیگیری روند سیاسی از موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: برای ما نقش سازمان ملل در هرگونه پروسه سیاسی در سوریه بسیار حائز اهمیت است.

معاون وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: با پیشنهاد ایران مقررشد در یکی از بند‌ها لحاظ شود که هرگونه پروسه سیاسی و هرگونه اتش بس در چارچوب تلاش‌های سازمان ملل و با کمک و نظارت سازمان ملل انجام شود. امیر عبداللهیان افزود: قرارشد در ادامه این جلسه یک گروه کوچک‌تر و یا گروه تماسی تشکیل شود و یا بهمین شکل جلسات بعدی ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه نشست بعدی در وین خواهد بود، عنوان کرد: تاریخ و جزئیات آن بعداً مشخص می‌شود و قرار شد دی می‌ستورا با توجه به نحوه پیگیری روند سیاسی و براساس بیانیه‌ای که روی آن توافق صورت گرفت با کشور‌ها در تماس باشد.

معاون وزیر امورخارجه گفت: با اینکه بیشتر شرکت کنندگان در نشست وین خواستار جدول زمان بندی برای کناره گیری بشار اسد از قدرت بودند اما جدولی برای این موضوع در بیانیه لحاظ نشد.

امیرعبداللهیان در ارتباط تلفنی با خبر ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه نشست وین درباره سوریه بسیار پیچیده بود و دیدگاه‌های متفاوتی در آن مطرح شد، افزود: برای هیئت ایرانی این مسئله بسیار مهم بود که بتوانیم راهبردی را که درباره سوریه داریم به شکل مناسب در این نشست تثبیت کنیم.

وی گفت: یکی از دلایل طولانی شدن نشست وین بحث‌های جدی وزیر امورخارجه کشورمان در آن بود که در ‌‌نهایت شرکت کنندگان درباره متن اولیه ۹ بندی توافق کردند.

امیرعبداللهیان افزود: در آغاز نشست تلاش شد طرح آمریکایی‌ها در دستور کار قرار گیرد و دوستان روس نیز طرح دیگری را پیشنهاد کرده بودند که پس از بررسی این دو طرح مشخص شد دیدگاه ما به روس‌ها نزدیک‌تر است.

وی گفت: باید به طور دقیق مفاد هر گونه سند جمع بندی شده و بیانیه را در این نشست مورد توجه قرار می‌دادیم و نخستین نکته‌ای که نتیجه این گفتگو‌ها بود و به عنوان مفاد بیانیه مطرح شد توجه به اصول مهم ازجمله حفظ حاکمیت، ‌ وحدت و تمامیت ارضی سوریه بود.

معاون وزیر امورخارجه افزود: نکته دوم که با چانه زنی فراوان در این نشست به تصویب رسید، تأکید بر تصمیم گیری مردم سوریه نسبت به آینده سیاسی کشورشان است.

امیرعبداللهیان گفت: دو موضوع اصولی مبارزه با تروریسم و تکمیل روند سیاسی نیز از مباحثی بود که در بیانیه درج شد.

وی در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از اخباری که برخی رسانه‌ها مبنی بر موافقت ایران با برکناری بشار اسد منتشر کردند چه بود، گفت: چنین موضوعی در جلسه اتفاق نیفتاد و پس از اینکه این خبر در فضای مجازی منتشر شد آقای ظریف خطاب به وزیر خارجه آمریکا گفت: چنین چیز نادرستی منتشر شده است که ما آن را تأیید نمی‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم کسانی با سوء‌استفاده از مباحث داخل جلسه چنین اخبار کذبی را منتشر کنند.

امیرعبداللهیان افزود: به رغم اینکه برخی شرکت کنندگان نشست وین همه تلاش خود را بکار بستند که در یک دوره زمانی مشخص بشار اسد از قدرت کناره‌گیری کند اما با چالش فراوان و بحث‌های بسیار این بند از دستور کار خارج و در بیانیه تصریح شد که تنها مردم سوریه نسبت به سرنوشت کشورشان تصمیم خواهند گرفت.

وی درباره مذاکرات وزیر امورخارجه کشورمان با وزیر امورخارجه آمریکا در حاشیه این نشست نیز گفت: دکتر عراقچی و هیئت همراه از فرصت حضور در وین استفاده و در چارچوب مباحث مربوط به اجرای برجام گفت‌وگوهایی با مقام‌های آمریکایی و اروپایی داشتند.

معاون وزیر امورخارجه افزود: آقای ظریف نیز با وزیرخارجه آمریکا در چارچوب برجام و چگونگی اجرای آن گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان گفت: هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای میان وزرای خارجه کشورمان و آمریکایی‌ها درباره مسائل منطقه انجام نشد و بحث‌ها درباره مسائل منطقه فقط در چارچوب نشست بود.

کد خبر : ۳۱۷۸۱۷