خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی رئیس جمهور:

مسائل حاکمیتی کاملا در قراردادهای جدید نفتی دیده شده است

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: تایید مصوبات دولت از جمله مصوبه قراردادهای جدید نفتی در مجلس یک امر طبیعی است و ربطی به حاشیه های مطرح شده ندارد. وی همچنین تاکید کرد: در این قراردادها دغدغه ها و مسائل حاکمیتی به طور کامل در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری کنفرانس تهران، الهام امین زاده تایید همه مصوبات دولت در هیئت تطبیق مجلس را یک امر عادی دانست و تاکید کرد: این موضوع ربطی به حاشیه های مطرح شده از سوی عده ای ندارد. هیئت تطبیق مجلس مرکب از تعداد زیادی حقوق دان و نمایندگان است که در مورد این مصوبه ها اظهار نظر می کنند.

وی افزود: دولت همه تلاش خود را به کار برده تا همه ملاحضات مور د نظر حاکمیت در قراردادهای جدید نفتی مد نظر قرار گیرد. امین زداه خاطر نشان کرد: قاعدتا هیچ یک از نهادها نباید با این مصوبه مشکلی داشته باشند. اگرچه همه آنها حق دارند بررسی های خودشان را انجام دهند. ما در دولت با این رویکرد به مسئله نگاه می کنیم که هر سه قوه می توانند راجع به این مسئله نظر بدهند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیک بودن زمان کنفرانس تهران آیا ضرورتی به اعلام نظر سریع تر مجلس در این مورد نیست، گفت: این مصوبه دولت برای قراردادهای نفتی باید در مجلس تایید شود. از قوه مجریه که خارج شد از عهده ما هم خارج است و به خود مجلس بستگی دارد. باید منظم تر باشیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور همچنین در باره ویژگی های حقوقی قراردادهای نسل چهارم نفتی اظهار داشت: تلاش شده است تا در این قراردادها دغدغه ها و مسائل حاکمیتی به طور کامل در نظر گرفته شود. به گفته وی در این قراردادها، نقش کشور میزبان در مورد مالکیت منابع و حاکمیت و نظارت بر مخزن به صورت جدی دیده شده است.

وی به مشوق هایی که در این قراردادها دیده شده، اشاره کرد و افزود: در عین حال یک سری مشوق هایی هم در نظر گرفته شده که سرمایه گذار خارجی بتواند در این حوزه ها فعالانه تر برخورد کند. بحث انتقال تکنولوژی، مسئولیت اجتماعی شرکت های خارجی در منطقه کار و… باعث شده تا این قراردادها از حالت بای بک صرف نسل اول خارج شود

کنفرانس تهران برای معرفی قراردادهای جدید نفتی ایران به سرمایه گذاران خارجی روزهای هفتم و هشتم آذر ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می شود. اخبار مرتبط با این کنفرانس از طریق وبسایت اینترنتی به آدرس www.tehransummit.com در اختیار مدیران و ذینفعان صنعت نفت ایران قرار می گیرد.

کد خبر : ۳۱۷۸۰۳