خبرگزاری کار ایران

در همایش «Womex» اتفاق افتاد؛

تقدیر از رامین صدیقی/ نشر هرمس تولید موسیقی در ایران را تغییر داد

رامین صدیقی در اختتامیه همایش وومکس به عنوان تهیه‌کننده برتر جهان شناخته شد و هیئت داوران او و هرمس را فراتر از صحنه موسیقی ایران دیدند و اقداماتش را فراتر از جریان رایج تولید موسیقی در ایران دانستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ رامین صدیقی (مدیر نشر هرمس) در همایش «Womex» از میان صدها کاندیدا؛ با دریافت جایزه نقش‌آفرینی حرفه‌ای منحصر به فرد، به عنوان برترین تهیه‌کننده جهان شناخته شد.

هیئت داوران این همایش پیشتر با بیان اینکه کار و تلاش بنیانگذار هرمس رامین صدیقی در صحنه موسیقی ایرانی باعث ایجاد نقاط عطف مهم و زیادی در کمک به ایجاد یکی از اولین راه‌های قانونی برای خرید موسیقی از غرب (از طریق هرمس) و  ترویج موسیقی ایران در مقیاس جهانی شده است؛ او را شایسته دریافت جایزه بهترین ناشر سال دانستند.

در این مراسم با اهدای جایزه به رامین صدیقی؛ بیانیه رسمی هیئت داوران نیز خوانده شد. در این بیانیه که توسط نوشین لادن خوانده شد؛ آمده بود: 

موزیسین‌ها، هنرمندان، تهیه‌کنندگان و دوستان

من عمیقا افتخار می‌کنم تا برنده جایزه آقای رامین صدیقی را به شما معرفی کنم. من معتقدم که وومکس با اهدای این جایزه به رامین صدیقی آینده‌نگری فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده. اگر بگوییم که او تصویر تولید موسیقی در ایران را تغییر داده است اغراق نکردیم. رامین صدیقی با پایه‌ریزی استانداردهای جدید و به چالش کشیدن کلیشه‌ها فضاهای تازه‌ای در موسیقی ایجاد کرد.

من می‌خواهم به عنوان فردی که بیش از سی سال با موسیقی ایران درگیر بوده؛ از رامین صدیقی و نشر هرمسی که 16 سال پیش تاسیس شد تشکر کنم. تمام فعالیت‌های نشر هرمس در حیطه موسیقی مستقل و تمام آن انعطاف‌پذیری‌های شگفت‌انگیز و خلاقانه شناخته شدند و قطعا اهدای این جایزه نیز به دلیل این بوده است.

با توجه به بازنمایی‌های به شدت منفی رسانه‌ها درباره ایران؛ این لحظه‌ی به رسمیت شناختن بیشت از هرچیز مهم می‌شود.

من ده سال پیش نشر هرمس را با آلبوم به تماشای آب‌های سپید اثر حسین علیزاده و گاسپاریان شناختم. این آلبوم کاندیدای جایزه گرمی نیز شد. این اولین تجربه من از موسیقی هرمس بود اما به تدریج وقتی بیشتر موسیقی هرمس را کشف کردم متوجه شدم که با یک نشر معمولی موجه نیستم.

من سرانجام توانستم رامین صدیقی را در دفترش واقع در تهران ببینم. در اولین دیدار؛ من به سرعت متوجه انرژی، تعهد و چشم‌انداز او در مواجهه با پیچیدگی‌های اجتناب‌ناپذیرتولید موسیقی در ایران شدم.      

کار هرمس رویایی‌ست و مرزها را می‌شکند. بالاتر از همه، آن را به یک فضا برای حمایت، ترویج کار، و ایجاد فرصت برای مخاطبان تبدیل کرده تا که از مرزهای موسیقی و فرهنگ عبور کنند. هرمس مجموعه استانداردهای جدیدی از کیفیت برای تولید موسیقی در ایران است. از خود موسیقی تا ارائه آلبوم‌ها، برگزاری کنسرت‌ها در داخل و خارج کشور ایران، آوردن نوازنده‌های خاص به ایران و رویدادهای متعددی مانند بحث و جلسات گوش دادن و نمایش فیلم در هرمس استاندارد و رویایی صورت می‌گیرد. هرمس خیلی بیشتر از یک کمپانی ضبط؛ یک جامعه حول موسیقی خاص خودش تشکیل داده است.

صداقت و اعتمادی که در هرمس ساخته شده به دلیل وجود رامین صدیقی است. او روابطی با هنرمندان ایجدا کرده و صداقتی به وجود آمده که با توجه به شناخت من از صحنه موسیقی ایران بسیار نادر است.

در ادامه این بیانیه؛ خیلی کوتاه درباره کارهایی که که هرمس انجام می‌دهد و نمی‌دهد صحبت شد. سپس فیلم کوتاهی از فعالیت‌های هرمس برای حاضران به نمایش درآمد.

در پایان نیز لادن گفت: سرانجام رامین؛ من به شما درود می‌فرستم. و از شما برای چشم‌انداز خود، صداقت خود، تصمیم‌های قاطعانه و فداکاری خود  و نهایتا انسانی‌تتان تشکر می‌کنم. خانم‌ها و آقایان لطفا در تبریک به رامین صدیقی به من ملحق شوید.

با پایان این بیانیه حاضران به تشویق رامین صدیقی پرداختند.

Cerem2

طی مراسم اختتامیه همایش وومکس؛ شیخ لو نیز به عنوان هنرمند برگزیده سال انتخاب شد.

هیئت داوران درباره او نیز گفته بود:

شیخ لو یک نوآور خستگی‌ناپذیر در زمینه موسیقی است که مرزها را در آهنگ‌های خود و در آهنگ‌هایی که با مشارکت دیگر هنرمندان می‌سازد، درمی‌نوردد. جایگاه لو و موسیقی وی؛ شناخت و شهرت بیشتری برای «بایافال» در جمع عرفانی که به آن تعلق دارد، به ارمغان آورده است. به این دلیل است که مفتخر هستیم شیخ لو را با جایزه 15 هنرمند «وومکس» معرفی کنیم.

هیئت داوران همچنین با انتخاب گلیتربیت به عنوان نشر برتر سال طی مراسم اختتامیه همایش وومکس از این نشر تقدیر کردند.

تندیس جایزه WOMEX زمانی ایجاد شده است که هیچ چیز مانند آسیا یا اروپا، سیاه یا سفید، جهان اول یا جهان سوم وجود نداشت. مجسمه جایزه یک مجسمه الهه مادر باستان است که قدمت آن به حدود 6000 سال می‌رسد. این مجسمه در Haçilar در ترکیه امروزی پیدا شد و شهادت به وجود یک جامعه مادرسالار داد.

چنین الهه زنی در بسیاری از اسطوره‌های باستانی به عنوان یک چهره اولیه اولیه، به نمایندگی از باروری یا به عنوان یک مادر که به جهان زندگی می‌دهد و همه موجودات در آن است؛ دیده می‌شود. حمایت از خلاقیت و باروری موسیقی نیز نشان‌دهنده ادای احترام جایزه Womex به این الهه باستانی است.

کد خبر : ۳۱۷۷۴۰