خبرگزاری کار ایران

مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران

جمهوری اسلامی سنبل احترام به تاریخ است

مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران گفت: جمهوری اسلامی به لحاظ پاسداشت از ابنیه تاریخی، توجه به جاودانگی آثار کهن و تلاش برای زنده نگاه داشتن آیین‌ها سنبل احترام به تاریخ است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استرکیش لاوروش ظهر امروز در همایش "ظرفیت‌سازی در مدیریت پایگاه‌های میراث فرهنگی" که در ماسوله برگزار شد، با تجلیل از مسئولان میراث فرهنگی کشور و استان گیلان به جهت آماده‌سازی ثبت جهانی ماسوله اظهار کرد: حفظ میراث فرهنگی و تاریخی از سیاستهای اصلی سازمان یونسکو است.

وی با بیان اینکه از دیدگاه یونسکو حفظ میراث تاریخی و فرهنگی فقط برای زیبایی نیست، افزود: یونسکو برای حفظ فرهنگ و صلح بین ملل مختلف جهان تلاش می‌کند.

مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران با اشاره به اینکه  فرهنگ بیانگر شناسنامه جوامع است، عنوان کرد: فرهنگ و حفظ آن به همزیستی مسالمت آمیز منجر می‌شود.

لاوروش با اشاره به اینکه پس از تخریب میراث فرهنگی در سوریه، یونسکو نهضت حفاظت از میراث فرهنگی را به راه انداخت، گفت: ایران دارای تاریخی غرور آفرین و فرهنگی غنی در همه ادوار بوده است.

وی حفاظت از میراث فرهنگی را وظیفه‌ای مهم برشمرد و ادامه داد: جمهوری اسلامی به لحاظ پاسداشت از ابنیه تاریخی، توجه به جاودانگی آثار کهن و تلاش برای زنده نگاه داشتن آیین‌ها سنبل احترام به تاریخ است.

نماینده یونسکو در ایران هدف از تشکیل این کارگاه را توانمندسازی برای حفظ میراث تاریخی و فرهنگی خواند و گفت: با وجود این که حفظ میراث فرهنگی رو به ترویج و گسترش است اما این اماکن دچار تهدیدات بسیاریست؛ لذا باید برای حفظ و نگهداری میراث بشری با رعایت استانداردها به معیار جهانی دست یابیم.

لاوروش با بیان اینکه در این کارگاه اطلاعات بیشتری در مورد حفظ میراث فرهنگی ارائه می‌شود، گفت: مشارکت اهالی بومی مناطق تاریخی برای موفقیت میراث فرهنگی در حفظ بناها پر اهمیت تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: این کارگاه باید بتواند بهره عملی حافظان میراث فرهنگی را ارتقاء دهد و امیدواریم بتوانیم پاسخگوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران در حراست از بناهای تاریخی باشیم.

کد خبر : ۳۱۷۶۷۷