خبرگزاری کار ایران

کیانوش راد در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تغییر نگاه ایران‌هراسی جز با رابطه هوشمندانه با کشورهای دیگر ممکن نیست

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: تغییر نگاه ایران هراسی که در نگاه غربی مترادف با اسلام هراسی شده جز با رابطه قدرتمند و حضور هوشمندانه دیپلمات‌های ما با کشورهای دیگر امکان پذیر نیست.

محمد کیانوش‌راد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ اظهار داشت: اگر کسانی دیدگاهی در سیاست خارجی دارند که با دولت و حتی نظام مغایرت دارد٬ نباید این دیدگاه باعث شود از ابراز عقیده و رفتارهای آنان ممانعت به عمل آید.

این استاد دانشگاه٬ ایران را یک جامعه متکثر معرفی کرد و تاکید کرد: این تکثر فرصتی برای شفاف شدن دیدگاه‌ها و سپس تصمیم‌گیری برای مردم در انتخابات است.

وی افزود: با فروریزی نظام دوقطبی و چندقطبی، فرصت برای استفاده از تعارض‌های میان قدرت‌ها اندک شده و علاوه بر آن برخی گروه‌ها صرفا به دلیل نگاه غرب‌گریزانه با هر ارتباط فرهنگی و گستردگی روابط دچار بیم و هراس شده‌اند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تصریح کرد: اینکه کشوری در گذشته دشمن ایران بوده و در برخی موارد علیه ایران وارد عمل شده است٬ یک مسئله مهم است اما مهم‌تر از آن هوشیاری دستگاه دیپلماسی برای حفظ منافع ملی است. امروز برخی این تصور را دارند که نزدیکی به روس‌ها منافع جهان اسلام را تامین می‌کند٬ در حالی که باید هر قدمی را با احتیاط پیش ببریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود به لحاظ واقع‌گرایی سیاسی نیز شاهد بودیم که در مسائلی چون بحران کوزوو و افغانستان و طالبان و بوسنی و هرزگوین و ... برای خروج از بحران این کشورها عملا سرویس امنیتی و راهبرد دیپلماسی پنهان در حل مشکلات گذشته موثر بوده است. امروز نیز با تمام این واقعیت‌های تلخ و شیرین باید در هنگام مذاکرات با تکیه بر خطوط قرمز نظام و حفظ منافع جمهوری اسلامی با هوشیاری نسبت به حفظ منافع ایران و منافع کشورهای اسلامی مذاکرات سازنده را دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: اصولا تغییر نگاه ایران‌هراسی که در نگاه غربی مترادف با اسلام‌هراسی شده٬ جز با حضور قدرتمند و هوشمندانه دیپلمات‌های ما با کشورهای دیگر امکان‌پذیر نیست.

کیانوش‌راد در پایان گفت: اینکه در داخل بعضی به صورت افراطی با برجام مخالفت کردند و با اعتراض پیام خود را رساندند٬ حقی مشروع است که باید دولت و نهادهایی که در این زمینه مسئولیت دارند اجازه این کار را به این افراد بدهند٬ چراکه تداوم این برنامه‌ها به رشد و آگاهی بیشتر منجر خواهد شد.

کد خبر : ۳۱۷۳۱۳