خبرگزاری کار ایران

کمتر از 10 روز به موعد اعطای وام 25 میلیونی خودرو باقی است

هنوز معلوم نیست که نحوه اخذ اقساط به چه صورت است و اصلا این اقساط را چه سازمان و نهادی باید دریافت کند، آیا بانکها و یا خودروسازان مسئول دریافت خواهند بود؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، در راستای رونق اقتصادی کشور و برای تقویت بخش تقاضا و به منظور تقویت تولید بانک مرکزی گزارشی را به شورای پول و اعتبار ارائه داد که مورد موافقت این شورا نیز واقع شد، دولت یازدهم برای 6 ماهه دوم سال 94 بسته خروج از رکود را در نظر گرفته است که یکی از نکات اصلی این بسته تحریک تقاضای بازار و فروش کالاهای انبار شده است .

در این طرح تلاش شده تا با استفاده از ابزار خرید دین زمینه برای پرداخت تسهیلات خرید کالاهای بادام صنعتی ( خودرو و لوازم خانگی ) فراهم شود .

بر این اساس مقرر شد تا برای فروش اقساطی کالا بانک هایی که در بازار بین بانکی منابع را با نرخ روز 24 درصد دریافت می کنند مجاز به دریافت اسناد ناشی از فروش مدت دار شده و اسناد خود را تنظیم و مستندات خود را به بانک مرکزی ارائه دهند تا نرخ آنها مورد تجدید نظر قرار گیرد و بانک مرکزی نیز منابع را در اختیار این بانکها قرار دهد تا با سود 16 درصد بتوانند این منابع را در اختیار شرکت های تولیدی  قرار دهند.

براساس این گزارش بانک مرکزی تصمیم گرفته تسهیلاتی تا 80 درصد از قیمت خودروهای داخلی را تا سقف 25 میلیون تومان و در یک دوره 7 ساله بپردازد اما در حالی که کمتر از 10 روز تا موعد اعطای وام 25 میلیونی باقی مانده هنوز جزئیات این طرح از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی اعلام نشده است .

در این راستا ؛ داوود میرخانی رشتی در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: هنوز دستورالعمل این طرح مشخص نیست و نحوه اجرای این طرح بسیار مبهم است.

مشاور دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: در صورت اجرا شدن ، این طرح مسلما خوب است اما متاسفانه اعطای وام 15 میلیونی که پیش از این طرح بود هم اجرایی نشد .

مدیرعامل سابق ایران خودرو ادامه داد: در صورتی که منابع و ساز و کار این طرح مشخص نشود مسلما با مشکل مواجه می‌شود.

وی گفت: هنوز معلوم نیست که نحوه اخذ اقساط به چه صورت است و اصلا این اقساط را چه کسی باید دریافت کند بانکها یا خودروسازان.

 

کد خبر : ۳۱۷۲۶۷