خبرگزاری کار ایران

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی:

80 درصد تغییر کاربری اراضی در کشور مهار شده است

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی با اشاره به مشکلات اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها گفت: اینک تا 80 درصد تغییر کاربری اراضی در کشور مهار شده است و همه دستگاه ها در این زمینه همکاری لازم را دارند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی فرید صیدی نژاد در گردهمایی مدیران امور اراضی منطقه یک کشور در قم بیان داشت: امروزه تخلفاتی در زمینه تغییر کاربری اراضی صورت می گیرد که هنوز به عنوان یک جرم مشخص نشده است.

وی افزود: تخلفات پیشین شناسایی شده و در زمان حاضر با آنان مقابله می شود و با قدرت و قوت در حال اجرای ماده 10 قانون مذکور در کل کشور هستیم.

وی از تغییر کاربری اراضی به عنوان یک جرم مشهود یاد کرد و افزود: مسئولان این سازمان قاطعانه با آن برخورد و تلاش می کنند که این قانون را به نحو احسن اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه این سازمان با مسائل بسیاری درگیر است، تاکید کرد: اگر فقط بخواهیم قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها را در سطح کشور اجرا کنیم با توجه به تعداد ارباب رجوع های سازمان به سختی می توانیم از عهده آن برآییم و بار سنگینی را بر سازمان امور اراضی کشور ایجاد می کند.

صیدی نژاد، بر به روز کردن اطلاعات و انتقال دانش و تجربه ها در این گردهمایی ها تاکید و بیان کرد: در قانون باید مجازات بازدارنده در نظر گرفته شود تا تغییر کاربری زمین کشاورزی برای افراد به صرفه نباشد ولی امروزه با توجه به اینکه برای اراضی ملی سند داده نمی شود، افراد مالکیت زمین های کشاورزی را از کشاورزان خریداری می کنند و سپس اقدام به تغییر کاربری می کنند.

معاون سازمان امور اراضی کشور، با بیان اینکه برای تخریب اراضی تغییر کاربری داده شده دچار مشکل هستیم، تصریح کرد: باید اجرای ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها لحاظ شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه موارد اصلاحی این قانون انجام شده و آماده مطرح شدن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است، ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس با توجه به اهمیت موضوع، سریع تر به آن رسیدگی کنند.

در حاشیه برگزاری این گردهمایی، گشت ویژه و تلفن 131 سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی استان قم به صورت نمادین افتتاح شد.

با افتتاح این سامانه، مردم در سراسر کشور می توانند تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها، تفکیک و خُرد کردن زمین های کشاورزی، تصرفات غیرمجاز و زمین خواری، شناسایی اراضی کشاورزی رها شده و بایر و موات، استفاده غیرمجاز از اراضی واگذاری ملی و دولتی، تخلف ها و پیشنهادها و انتقادها در حوزه امور اراضی را از طریق این تلفن اطلاع دهند و نیز ارائه مشاوره در مسائل امور اراضی را دریافت کنند.

گردهمایی مدیران امور اراضی منطقه یک کشور با حضور مدیران 11 استان عضو این منطقه شامل استان های قم، گیلان، مازندران، گلستان، البرز، فارس، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قزوین و تهران در سالن اجتماعات هتل پارسیای قم برگزار می شود.

در این گردهمایی دو روزه مدیران استان های شرکت کننده در رابطه با بررسی اجرای تفاهم نامه سازمان امور اراضی کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، حد نگار اراضی کشاورزی، گشت ویژه و تلفن سامانه 131 سازمان امور اراضی به بحث و تبادل نظر می پردازند.

همچنین مرور صورتجلسه نخستین گردهمایی مدیران امور اراضی منطقه یک کشور در سالجاری و پیگیری مصوبات آن و پرسش و پاسخ و جمع بندی مباحث طرح شده از دیگر برنامه های این گردهمایی است.

کد خبر : ۳۱۷۱۶۲