خبرگزاری کار ایران

معاون درمان وزیر بهداشت:

250 پلی کلینیک به مراکز درمانی کشور افزوده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۱۷۰۸۶

معاون درمان وزیر بهداشت از اجرای طرح جدید سطح بندی خدمات به منظور کاهش هزینه ها و اقدامات غیرضروری پزشکی از ابتدای سال آتی خبر داد و گفت: این طرح با کاهش عوارض درمان و کنترل قابل توجه اقدامات غیر ضروری پزشکی، تحولی بزرگ در حوزه سلامت است.

به گزارش ایلنا، محمد آقاجانی در نشست تخصصی نقش پیشگیری از اقدامات غیر ضروری پزشکی در پایداری خدمات سلامت که با حضور قائم مقام وزیر بهداشت، رئیس سازمان اورژانس و فوریت های پزشکی و شماری از مسئولان حوزه سلامت کشور عصر سه شنبه در محل وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: از شروع سال 94 یکی از اصلی ترین دستور کارهای حوزه درمان وزارتخانه، کنترل هزینه ها و برنامه ریزی برای پیشگیری از اقدامات غیر ضروری پزشکی بوده است که این مهم به عنوان اولویت برنامه کاری سال جاری در نظر گرفته و راه حل هایی برای آن پیش بینی شد که نتیجه برخی از آنها به دست آمده است.

وی با اشاره به وجود نواقصی در نظام اعتبار بخشی بیمارستان ها و مراکز درمانی که مبتنی بر تولید مستندات، فضای فیزیکی و تجهیزات بود، از طرح جدیدی سخن گفت که دی ماه جاری نهایی شده و از ابتدای سال 95 به اجرا در خواهد آمد و افزود: در طرح جدید عمده وزن اعتبار بخشی به سمت افزایش کیفیت خدمات، کاهش عوارض درمان و کنترل قابل توجه اقدامات غیر ضروری پزشکی است که که تحولی بزرگ را به وجود می آورد.

آقاجانی افزود: موضوع دیگر بحث سطح بندی خدمات است که به رغم کمک قابل توجه این اقدام در کاهش هزینه ها، اما اجرای آن با مقاومت های فراوانی مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه در سطح بندی خدمات، تلاش برای ارائه خدمات درمانی و تجهیزاتی متناسب با نیاز هر منطقه و شهر است، اذعان داشت: این سخن ساده ای به نظر می رسد اما در اجرا، مقاومت های محلی و مقاومت های سیاسی و اجتماعی بسیار جدی و فراوان پیش رو دارد و در عین حال این مقاومت ها در مقابل اقدامات دیگر برای کاهش هزینه و کنترل اقدامات غیرضروری پزشکی نیز دیده می شود.

آقاجانی همچنین از طراحی سطح بندی جدید براساس آمایش سرزمین تا پایان امسال خبر داد و ابراز امیدواری کرد با اجرای نظام جدید سطح بندی خدمات، ضمن تضمین توزیع امکانات و بهره مندی مردم از خدمات سلامت، اقدامات غیرضروری پزشکی نیز کنترل شود.

فعالیت 10 هزار متخصص و فوق تخصص در 600 کلینیک کشور

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه نظام ارجاع بدون زیرساخت ها بی معنی و نیازمند تعداد کافی پزشک عمومی به عنوان ارجاع دهنده در مراکز است که با اجرای طرح تحول این وضعیت تا حدودی در مراکز بهبود یافته است، افزود: مکانیزم انتقال دستور ارجاع از طریق بستر آی تی و پرونده الکترونیک سلامت ضرورت دارد و نکته مهم دیگر در این امر، ارجاع گیرنده یعنی سطح دو و سه تخصصی است.

به گفته دکتر آقاجانی در جریان طرح تحول اقدامات جدی در این زمینه صورت گرفته و اکنون 600 کلینیک فعال با 10 هزار متخصص و فوق تخصص خدمات سطح دو و سه را ارائه می دهند و 250 پلی کلینیک دیگر نیز در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه نظام ارجاع برای 23 میلیون روستایی، عشایر و ساکنین شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت در مرحله طراحی نهایی است ابراز امیدواری کرد نظام ارجاع با اتکا به زیر ساخت های حقیقی برای ساکنان این مناطق ایجاد شود.

پرهیز از سطحی‌نگری در تغییر روش طبابت

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین تغییر روش طبابت به سمت کاهش اقدامات غیرضروری تشخیصی را موضوعی پیچیده خواند و با تاکید بر لزوم پرهیز از سطحی نگری در این زمینه گفت: استقرار راهنماهای بالینی برای این امر کاری دشوار و نباید تصور کرد با یک بخشنامه و دستورالعمل قابل اجرا است.

وی از ایجاد شورایی ویژه در ارتباط با این مهم در وزارت بهداشت و ورود جدی حوزه آموزش و انجمن های تخصصی برای تدوین گاید لاین ها توسط صاحبان فرآیند خبر داد و اذعان کرد: وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر برای اجرای این امر نیازمند حمایت تمام بزرگان جامعه پزشکی است تا راهنماهای بالینی مهر تائید بزرگان هر رشته را داشته باشند.

برنامه سطح چهارم پیشگیری باید آسیب شناسی شود

معاون درمان وزیر بهداشت اجرای موفق برنامه پیشگیری سطح چهارم را مستلزم اصلاح و تغییر نظام پرداخت به مراکز درمانی، ثبت الکترونیک خدمات و آسیب شناسی نحوه اجرای برنامه دانست و بر حفظ اعتماد بین پزشک و بیمار و دربرگیری طرح ها در هر دو سیستم دولتی و خصوصی تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه مقابله کردن با خدمات غیرضرور باید در راستای سایر اقدامات باشد، یادآور شد: نباید با این اقدامات دسترسی مردم را به خدمات پزشکی کاهش دهیم؛ زیرا کاهش دسترسی مردم گاهی آن‌ها را به ستوه می آورد و دسترسی مردم به خدمات از اصولی است که در طراحی اقدامات پیشگیرانه برای خدمات غیرضرور باید مورد توجه واقع شود.

آقاجانی در پایان با اشاره به اینکه گاهی گفته می‌شود که افزایش تخت بیمارستانی منجر به افزایش بستری و خدمات غیرضرور می‌شود، بنابراین تخت بیمارستانی را کاهش دهیم، اذعان داشت: این ادبیات در گذشته متداول بوده است. درست است که سیاست کاهش تخت و بستری در کشورهای توسعه یافته رایج است، اما باید پرسید با چه شاخصی؟ با شاخص ژاپن 13.5 تخت به ازای هر هزار نفر یا ایران 1.5 تخت به ازای هر هزار نفر. بنابراین باید ببینیم در چه شرایطی هستیم ما اکنون در زمینه تخت بیمارستانی عقب هستیم و باید آن را بهبود ببخشیم.

نشست تخصصی موسسه ملی تحقیقات سلامت در خصوص پیشگیری سطح چهارم با تاکید بر نقش پیشگیری از اقدامات غیر ضروری تشخیصی، درمانی و پیشگیرانه پزشکی در پایداری خدمات سلامت در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز