خبرگزاری کار ایران

حبیب‌الله صادقی:

رد زمان قیام عاشورا را کهنه نمی‌کند

داور بخش تصویرسازی سوگواره هنر عاشورایی معتقد است: موضوعات عاشورایی با گذشت زمان کهنه نمی‌شوند و این موضوع حتماً باید توسط هنرمندان دوره جدید برای خلق اثر رعایت شود تا با قرائت جدید تولید اثر داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، حبیب الله صادقی؛ رویکرد این نهاد فرهنگی و هنری کشور را در توجه به مباحث دینی متناسب با شیوه‌های جدید دانست و گفت: در روزگار فعلی هنر با زبانی جدید سعی درارائه خود دارد و هنرمند و مخاطب نیز برای شناختن آن باید نگاهی متناسب با آن داشته باشند.

داور بخش تصویرسازی نهمین سوگواره هنر عاشورایی با بیان اینکه موضوعات سوگواره هنر عاشورایی با گذشت زمان کهنه نمی‌شوند، گفت: هنوز بعد هزاران سال از واقعه عاشورا می‌بینیم این موضوع برای ما تازگی دارد و هر سال هم با شور غیر قابل وصفی آن را برگزار می‌کنیم این موضوع حتماً باید توسط هنرمندان برای خلق اثر لحاظ شود تا با قرائت جدید تولید اثر داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه توجه و تکریم بزرگان و مقدسات در همه ادیان وجود دارد، عنوان کرد: تمام دنیا همواره برنامه‌هایی را برای تکریم مقدسات خود اختصاص می‌دهند.‌گاه این موضوع به صورت برگزاری همایش، مناسبت خاصی، جشنواره و... است اما نکته‌ای که مبرهن است نحوه ارائه آن است که باید ماندگار شود و این می‌سر نمی‌شود مگر اینکه با زبانی متناسب با احوالات‌‌ همان روزگار ارائه شود.

وی ادامه داد: در روزگار فعلی که دشمنان با توسل به انواع روش‌ها درصدد مبارزه فرهنگی با دین اسلام هستند این چنین جشنواره‌هایی می‌تواند کمک کند تا ارزش‌های اصیلی که برای آن خون‌ها داده شد، حفظ شود و نهضت حسینی همواره زنده نگه داشته شود البته در این راه هنرمندی که می‌خواهد به خلق اثر بپردازد ابتدا باید به درکی از این مباحث رسیده باشد و سپس به بسط درونیات خود بپردازد چون در غیر این صورت اثری که برای رفع تکلیف انجام شده باشد نمی‌تواند به بیان مفهوم اصلی بپردازد.

این داور سوگواره هنر عاشورایی، توجه تیم داوری را در هر جشنواره مبتنی بر هر دو بعد موضوعی و تکنیکی اثر می‌داند و این طور توضیح می‌دهد: آثاری که با موضوع حربن یزید ریاحی و قیس بن مسهر صیداوی خلق می‌شوند باید جدا از اینکه هنرمند در شناخت آن هابه درکی رسیده باشد بلکه باید نگاه ویژه‌ای هم در بیان آن ایده اولیه وجود داشته باشد تا اثری حرفه‌ای خلق شود.

صادقی با اشاره به اینکه هر اثری که به نمایشگاه پایانی راه پیدا می‌کند، قابلیت چاپ شدن را ندارد، عنوان کرد: کتاب یک جشنواره اثری نفیس است که در آینده هم به دیدگان مخاطبان می‌رسد پس از این لحاظ گنجینه مهمی برای آن به شمار می‌رود و باید برای چاپ آن وسواس به خرج داد. یکی از مواردی که می‌تواند توسط برگزارکنندگان این جشنواره لحاظ شود توجه به چیدمان هماهنگ آثار در کنار هم است تا از هارمونی خوبی برخودار شود.

کد خبر : ۳۱۵۴۸۳