خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان جریمه رانندگی پرداخت می‌کنیم

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از پرداخت سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان جریمه رانندگی خبر داد.

پیمان سنندجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره نقش اتوبوس‌ها در بروز حوادث ترافیکی گفت: قطعا خودرویی که بیش از ۱۱ متر طول دارد یا اتوبوس‌های دو کابینه‌ای که طول آنها به ۱۸ متر می‌رسد به لحاظ ترافیکی و حجمی فضایی را در سطح معابر اشغال می‌کنند و زمانی که این خودرو‌ها تعدادشان ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه شود و در طول شبانه‌روز در خیابان‌ها تردد کنند، حوادث ترافیکی را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه تردد اتوبوس‌ها در خیابان‌ها، عبور آنها از چراغ قرمز، ورودشان به خط سبقت، توقف در اماکن غیرمجاز (خارج از ایستگاه‌ها) و در کنار خیابان‌ها می‌تواند در ترافیک تاثیرگذار باشند، افزود: برای اینکه بتوان چنین موقعیتی را مدیریت کرد، قاعدتا باید از سیستم مدیریت هوشمند بهره گرفت، زیرا نمی‌توان شش هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را بدون وجود یک سیستم کنترلی بسیار قوی در سطح شهر مدیریت کرد.

سنندجی اظهار کرد: در راستای مدیریت اتوبوس‌های سطح شهر ضمن طراحی سیستم مدیریت هوشمند، آموزش‌های زیادی برای رانندگان اتوبوس‌ها طراحی شده و کلاس‌هایی نیز به این منظور برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحداتوبوسرانی تهران با تاکید بر ضرورت توجه به انسان‌ها به عنوان راهبر و بهره‌بردار از خودرو‌ها گفت: اگر این افراد دچار استرس باشند، نمی‌توانند بر خشم خود غلبه کنند،  یا اگر مشکلات مالی و اقتصادی یا سایر مشکلاتی که به مسائل روحی و جسمی انسان باز می‌گردد را داشته باشند، به طور حتم می‌تواند؛ مشکل آفرین باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل دو نوع آموزش استاندارد را پیش‌بینی کردیم که توسط دانشگاه‌های کشور در حال انجام است و مباحث کنترل خشم، مدیریت استرس و مباحثی از این دست در این دوره‌ها تدریس می‌شود. همچنین تحت عنوان «کمپین خط سفید» آموزش‌هایی را طراحی کرده‌ایم که ۸ هزار و ۳۰۰ نفر از همکاران ما از ابتدای سال تاکنون به طور مستقیم تحت این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند.

سنندجی بیان کرد: کلاس‌هایی که در دانشگاه خواجه نصیر برگزار می‌کنیم؛ آموزش‌های ضمن خدمت و بدو خدمت است، یعنی هر فردی که قرار است در حوزه حمل و نقل عمومی وارد شود از این کانال می‌آید. افرادی هم که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند باید مدرک آموزش‌های دانشگاه خواجه نصیر را داشته باشند تا بتوانند در حوزه حمل و نقل ادامه فعالیت دهند.

رانندگان اتوبوس تحت آموزش قرار می‌گیرند

وی با تاکید براینکه در کمپین خط سفید چندین آموزش و سرفصل در نظر گرفته‌ایم که یکی از آن‌ها قواعد و مقررات ترافیکی است، توضیح داد: به عنوان مثال در این کمپین به افراد آموزش داده می‌شود که اگر راننده خارج از ایستگاه توقف کند چه مشکلاتی را به دنبال دارد یا اگر راننده از خط عابر پیاده یا چراغ قرمز رد شوند به دلیل طول اتوبوس مشکلاتی ایجاد خواهد شد و تاکید می‌شود؛ زمانی که چراغ زرد شد، راننده باید توقف کند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی عنوان کرد: بخش دیگری از آموزش‌های ما، مهارتی است. یعنی اگر راننده بیش از سه دقیقه در محل ترمینال‌ها توقف داشته باشند باید به خاطر طرح آسمان آبی حتما اتوبوس را خاموش کند، زیرا روشن بودن اتوبوس‌های دیزلی می‌تواند، تولید آلودگی کند.

سنندجی به کلاس‌های برگزار شده برای آموزش رانندگان اتوبوس اشاره کرد و افزود: در این دوره‌ها ۱۸ ساعت کلاس تئوری داریم که شامل دوره‌های رنگ‌شناسی، آموزش مدیریت برخشم، مدیریت بر استرس، ‌مباحث ترافیکی، آموزش‌های اجتماعی و روابط شهروندی بوده و ۴ ساعت نیز کلاس‌های عملی است که طی این کلاس‌ها رانندگان از طریق شبیه‌سازهایی که طراحی شده‌اند، آموزش می‌بینند.

پرداخت سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان جریمه

وی در خصوص جریمه ناشی از تخلفات راهنمایی و رانندگی گفت: میزان جرائم ما نسبت به تعداد اتوبوس‌ها بسیار کم است، اما به لحاظ عددی سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون جریمه پرداخت می‌کنیمریم که مبلغ خیلی بالایی نیست. پرداخت جرائم به روز است و اگر جرائم ناشی از تخلفات شخصی باشد، توسط راننده پرداخت می‌شود که به دلیل آموزش‌های انجام شده و راه‌اندازی سیستم مدیریت هوشمند میزان خسارات کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با بیان اینکه در خصوص خرابی اتوبوس‌ها نیز دو نوع کنترل وجود دارد، عنوان کرد: یکی کنترل هوشمند است؛ بدین معنا که مراکز مانتیورینگی در سطح شهر داریم که به واسطه جی‌پی‌اس‌هایی موجود در اتوبوس‌ها سریعا خرابی اتوبوس مشخص شده و تیم امداد ما که در سطح شهر و در اماکن مشخص مستقر هستند به محل اعزام و اتوبوس را تعمیر یا به کنار خیابان منتقل می‌کنند. همچنین همکاران ما طی تماس با نیروهای امداد، امکانات لازم در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که تعمیرات اتوبوس‌ها به موقع انجام شود، توقف و خرابی اتوبوس‌ها به تبع کمتر می‌شود و تعمیرات به موقع باعث شده میزان خرابی اتوبوس‌ها کاهش یابد.

کد خبر : ۳۱۴۸۶۴