خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرداد:

امضای تفاهمنامه احداث راه‌آهن ایران- جمهوری آذربایجان‌‌

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست مشترک کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، که در آن نحوه توسعه کریدور شمال‌ ـ‌ جنوب و خط‌آهن احداثی بین ایران و جمهوری آذربایجان بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود، از امضای تفاهمنامه احداث راه‌آهن جمهوری آذربایجان‌ ـ‌ ایران خبر داد و گفت: این راه‌آهن ظرفیت جابه‌جایی 5 میلیون تن کالا را دارد.

به گزارش ایلنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر واعظی با اشاره به اینکه از محل احداث راه‌آهن تا خط صفر مرزی دو کیلومتر است، افزود: یک کیلومتر این پروژه آزادسازی و آماده‌سازی شده و با امضای توافقنامه امروز در نشست مشترک ایران و جمهوری آذربایجان یک کیلومتر باقی‌مانده نیز آماده‌سازی می‌شود.

وی در خصوص مذاکرات روز گذشته کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در این کشور تصریح کرد: در این جلسه درباره اتصال راه‌آهن ایران و جمهوری اذربایجان و در نظر گرفتن تسهیلات برای گمرک و حمل و نقل جاده‌ای کشور تصمیم‌گیری شد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: برای اجرای ماموریت‌های مذکور چهار کمیته تشکیل شد و به صورت فشرده روی موضوعات مورد نظر کار شد و به توافق‌های بسیار خوب رسیدند.

وی گفت: در این توافق‌ها قرار شد طرف جمهوری آذربایجان هشت کیلومتر راه‌آهن باقی‌مانده تا نقطه صفر مرزی را احداث کند و طرف ایرانی دو کیلومتر راه‌آهن تا ترمینال را بسازد.

واعظی درباره توافق بعدی دو کشور مذکور افزود: توافق شد پل راه‌آهن جمهوری آذربایجان‌ ـ‌ ایران با سرمایه‌گذاری50 درصد طرف ایرانی و 50 درصد طرف جمهوری آذربایجان توسط کشور جمهوری آذربایجان ساخته شود.

وی اضافه کرد: همچنین توافق شد، ترمینال راه‌آهن توسط طرف ایرانی آماده شود تا شرکت‌های ایرانی و جمهوری آذربایجان بتوانند مکان‌های مورد نیاز خود را در این ترمینال احداث کنند.

وزیر ارتباطات با اشاره به توافقات کمیته دوم تصریح کرد: با توجه به قدمت 70 ساله پل موجود دو کشور، در این کمیته هم توافق شد پل مناسبی برای حمل و نقل جاده‌ای در نقطه‌ای که مذاکره شده با سرمایه‌گذاری 50 درصد طرف ایرانی و 50 درصد طرف جمهوری آذربایجان توسط کشور جمهوری آذربایجان احداث شود.

واعظی با اشاره به توافق‌های انجام شده در کمیته سوم گفت: در این کمیته درباره 24 ساعته شدن فعالیت گمرک‌های «بیله‌سوار» اردبیل و آستارا در زمان‌بندی مشخص توافق شد.

وی از مذاکرات کمیته چهارم به سد «خدا آفرین» اشاره و خاطرنشان کرد: قرار شد فرمولی پیدا کنیم که سند این سد برای استفاده از آب مشترک دو کشور جمهوری آذربایجان و ایران امضا شود.

دکتر واعظی، با بیان اینکه همکاری بین دو کشور ایران و آذربایجان از دو سال گذشته بسیار گسترده شده است، اظهار کرد: این همکاری‌ها در تمامی ابعاد اعم از اقتصادی، صنعتی، تجاری، فرهنگی، علمی، سیاسی و امنیتی است.

وی افزود: مسئولان دو کشور در بخش‌های مختلف به دنبال این هستند تا راه‌های گسترش روابط را بررسی و برای توسعه آن راه حل پیدا کنند.

به گفته وزیر ارتباطات، طبق توافق با اعضای جمهوری آذربایجان، جلسه کمیسیون اقتصادی مشترک در ماه دسامبر در تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۳۱۱۹۷۴