خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری آهنگساز فیلم محمدرسول الله (ص) مطرح شد:

سینمای ایران؛ انسانی و جهانی‌ست/ نیم‌بها شدن بلیت فیلم محمد در روزهای یکشنبه

نشست خبری آی‌آر‌‌‌ رحمان آهنگ‌ساز فیلم محمد‌ رسول‌‌الله(ص) عصر امروز پنجشنبه 9 مهر در پردیس سینمایی کوروش برگزار شد.

به گزارش خبرنگارایلنا، آی‌آر رحمان در نشست خبری با اشاره به اینکه همیشه سینمای جهان را پیگیری می‌کند؛ گفت: مجیدی من را به سینمای ایران جذب کرد و من امروز بسیار خوشحالم که برای فیلم محمد(ص) آهنگ ساخته‌ام و احترام زیادی برای آن قائل هستم. البته بسیار خوشحالم که با مجیدی فیلمی درباره حضرت رسول ساخته‌ام.

وی با اشاره به اینکه از کودکی هوادار فیلم‌هایی با تم دینی و مذهبی بوده است، گفت: زمانی که پیشنهاد همکاری در فیلم محمدرسول‌الله(ص) به من داده شد بسیار ترسیدیم و می‌ترسیدم که چطور می‌خواهم در این فیلم کار کنم که مورد قبول حضرت رسول و خداوند سبحان باشد.

آهنگساز فیلم محمدرسول الله (ص) با اشاره به شباهت‌های سینمای ایران و هند گفت: هر سینمایی بازتاب دهنده فرهنگی است که سینمایش از آن برخواسته است. سینمای هند در بخش سرگرمی‌سازی و اسطوره‌شناسی بسیار موفق است. سینمای هالیوود نیز سینمایی آینده‌نگر و قهرمان‌پرور است که به دنبال ابرقهرمان است. سینمای ایران کیفیت و معصومیت خاصی دارد و به انسانیت بسیار توجه می‌کند و همین امر سبب شده که من بسیار طرفدار آن باشم. در کنار آن سینمای ایران از لحاظ بازی بازیگران و تکنیک‌های فیلم سازان بسیار درسطح بالایی است و نوع قصه‌پردازی هم بسیار خوب است.

وی درباره نحوه تعامل خود با مجید مجیدی در هنگام ساخت آهنگ فیلم محمد رسول الله گفت: در ابتدا این که تلاش کنم مجیدی را قانع کنم بسیار سخت بود اما وقتی ایده‌ها را مطرح کردم و چند اتود ارائه کردم به یک درک مشترک رسیدیم و توانستیم قطعه‌ها را با هم بسازیم و اولین قطعه‌ای که با هم ساختیم مربوط به قطعه ابابیل بود. در این قطعه در بخشی من تکبیر(یعنی لبیک اللهم لبیک را اضافه کردم ) و مجیدی وقتی آن را شنید از شوق من را در آغوش گرفت.

وی ادامه داد: مجیدی راهنمای بسیار خوبی است و ساخت موسیقی این فیلم 6 ماه طول کشید.

رحمان با اشاره به تفاوت سینمای ایران و هالیوود نیز گفت: سینمای ایران و هالیوود در بعضی از بخش‌ها شبیه هم و در بعضی بخش‌ها متفاوت هستند و آنچه تفاوت اصلی است این است که در هالیوود سبک فیلم‌سازی بسیار کلاسیک و قسمت‌بندی شده است و مسئله ارتباط با مخاطب نیز بسیار برای آنها اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه پژوهش‌های زیادی برای آشنایی با موسیقی ایرانی و عربی داشته است، اظهار کرد: درباره قالب‌های موسیقی و مقام‌های موسیقی ایرانی و عربی مطالعات زیادی کردم اما تلاش کردم که زیاد در قالب سنتی فرونروم زیرا این فیلم قرار بود با مخاطب جهانی ارتباط برقرار کند و باید موسیقی آن جهانی باشد. هرچند این کار من و ساخت موسیقی فیلم محمد رسول الله یکی از متفاوت‌ترین کارها بود و هیچ شباهتی به کارهای دیگرم ندارد.

آهنگساز فیلم محمدرسول الله (ص) با اشاره به اینکه سینمای ایران در جهان کاملا شناخته شده است، ابراز کرد: سینمای ایران با توجه به سنت‌ها و فرهنگ انسانی به عنوان یک سینمای ارزشمند شناخته می‌شود و من سینمای ایران را با دیدن فیلم‌های خوبی همچون بچه‌های آسمان، باران، لیلا، بایسیکلران، جدایی نادر از سیمین و حضرت یوسف می‌شناسم.

وی ادامه داد: هم اکنون گستره جهانی فیلم محمدرسول الله تا اروپا و امریکا نیز رفته است و بسیاری از دوستانم در هند و آمریکا از من می‌خواهند که این فیلم در کشورهای آنها نیز پخش شود و سوالشان این است که موسیقی فیلم چه زمانی به صورت جداگانه منتشر می‌شود.

وی درباره حضور فیلم محمد رسول الله در مراسم اسکار گفت: خیلی خوشحالم که این فیلم به عنوان نماینده ایران برای اسکار معرفی شده است اما من موسیقی این فیلم رابرای شرکت در اسکار نساختم بلکه موسیقی این فیلم هدیه‌ای ناقابل به پیشگاه حضرت رسول(ص) می‌باشد.

محمدرضا صابری (مدیر عامل شرکت سینمایی نورتابان و تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم سینمایی محمد رسول الله) نیز گفت: نمایش این فیلم تاکنون با استقبال خوبی همراه شده است و فروش آن از مرز 8 میلیارد تومان گذشته و تفاهم‌نامه‌ای نیز با آموزش و پرورش منعقد شده تا شرایط لازم برای تماشای فیلم توسط دانش‌آموزان فراهم شود.

وی ادامه داد: همچنین با موافقت مدیر کل نظارت و ارزشیابی قرار شد نمایش فیلم محمد رسول الله علاوه بر روزهای سه‌شنبه، روزهای یکشنبه نیز نیم بها باشد و این تصمیم از 12 مهرماه اجرا می‌شود.

وی در باره اکران خارجی فیلم نیز گفت: با دو شرکت ترکیه‌ای جلسات خوبی داشتیم و از هفته آینده اکران بین‌المللی آن آغاز می‌شود. همچنین پخش فیلم در اروپا و آمریکا قرار است توسط دو شرکت معتبر انجام شود.

وی ادامه داد: پیشنهاداتی نیز از کشورهایی همچون مالزی،‌ اندونزی، کویت و قطر داشته‌ایم.

کد خبر : ۳۰۹۶۱۵