خبرگزاری کار ایران

بروجردی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

فضای مطبوعاتی جهان اسلام به سوی انتقاد از عربستان در حال تغییر است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به فاجعه منا گفت: عربستانی‌ها از روز نخست یک سانسور خبری را با حمایت رسانه‌های غربی اعمال و در قبال حادثه به این بزرگی سکوت کردند.

به گزارش ایلنا، علاالدین بروجردی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان این‌که «دولت عربستان در برابر همه حجاج ایرانی مسئول است»، ادامه داد: از آن‌جا که برپایی مناسک حج پدیده جدیدی نیست و سال‌هاست برگزاری می‌شود ، باتوجه به فاجعه‌ای که اتفاق افتاده دولت عربستان مسئول تمام تصمیم‌گیری‌هایی نادرست خود است.

وی افزود: تاکنون کاردار عربستان چهار بار به وزارت خارجه احضار شده است و با توجه به آشفتگی‌های موجود در دولت عربستان می‌توان پی‌ برد که مسئولان فعلی این کشور یک سری جوان بی‌تجربه هستند که برای کمک‌رسانی در فصل حج آمده‌اند و مسئولان با تجربه چندین ده‌ساله عربستان گویی به جبهه یمن رفته‌اند.

وی ادامه داد: بدون شک برای دولت عربستان نمره‌ای بالاتر از صفر در کارنامه حج امسال قابل ثبت نیست زیرا می‌توانست در مقدمات کار از امکانات "بعثه‌های" حجاج کمک بگیرد یا فراخوان جهانی بدهد اما بسیار بد عمل کرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که «رسیدگی به این موضوع در دو مرحله صورت خواهد پذیرفت» ادامه داد: در مرحله فعلی بازگشت حجاج و انتقال پیکر جان باختگان و درمان مجروحان مدنظر است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره تشکیل کمیته حقیقت یاب آن هم با مشارکت مسئولان همه 24 کشور آسیب دیده ؛ پیگیری تشکیل این کمیته را یکی از وظایف مهم وزارت امور خارجه عنوان کرد و ادامه داد: تصاویری که از وضع و اوضاع کنونی اجساد منتشر می‌شود به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید پیکر جان باختگان برای شناسایی به ایران فرستاده شود.

وی از پیگیری مستمر لاریجانی ، قاضی عسگر ، اوحدی و قشقاوی برای بازگشت اجساد شش روز انبار شده در کانتینرهای بدون یخچال جهت شناسایی به کشور خبر داد.

بروجردی ادامه داد: جمله وزارت خارجه عربستان مبنی این‌که ایران در امور حج دخالت می‌کند، مضحک است؛ زیرا توجه ندارد که تعداد قابل توجهی از ایرانیان در عربستان جان باخته‌اند و ما باید تیمی به آن کشور بفرستیم.

وی با بیان این‌که «سخنان اخیر رهبری در جایگاه فرمانده کل قوا، در بسیاری از کشورها انعکاس بسیار گسترده‌ای داشته است» افزود: دولت عربستان باید پیام این سخنان را دریافت کند و بداند که ما در این مسئله شوخی نداریم و تاکنون هم که رفتار برادرانه و اسلامی داشته‌ایم بسیار صبوری کرده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که «فضای مطبوعاتی جهان اسلام به سوی انتقاد از عربستان در حال تغییر است» گفت: معتقدم اگرچه جبران‌ناپذیر است، ولی عربستان باید به سرعت در رفتار خود تجدید نظر کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: تاکنون هنوز کانتینرهای مملو از جانباختگان وجود دارد که باید تک تک بیرون آورده شوند و در این چارچوب حضور وزیر بهداشت و آقایان اوحدی و قاضی عسگر می‌تواند تحولی بوجود آورد.

وی با اشاره به وجود 700 دوربین در اماکن حادثه گفت: حتما ریز وقایع ثبت شده است و نخست باید این فیلم‌ها پخش شود تا خیلی راحت ابعاد این فاجعه روشن شود. رسانه‌های خارجی ممکن است که فرمایشهای مقام معظم رهبری را تهدید جدی تلقی کنند و آن را به اهداف وموضوعات خاصی ارتباط دهند و از جنبه‌های انسانی دور کنند اما در واقع فرمایشهای مقام معظم رهبری در مسلمانان دنیا و مردم ما احساس غرور ایجاد کرد و پیام فرمایشهای اقا پیام انقلاب بود یعنی، نه ظلم کرده‌ایم نه زیر باز ظلم می‌رویم.

وی افزود: مسلم است که عربستانی‌ها در برخی موارد موذی‌گری می کنند و پیکرها را تحویل نمی‌دهند یا می‌گویند در جده بیشتر از 50 تابوت نداریم و برخی بهانه‌های بنی اسرائیلی غیرمنطقی دیگری که می‌شنویم. عربستانی‌ها از روز نخست یک سانسور خبری را با حمایت رسانه‌های غربی اعمال و در قبال حادثه به این بزرگی سکوت کردند.

بروجردی افزود: معتقدم که بدون تردید دولت عربستان اگر تاکنون هم متوجه نشده بود احساس کرد مسئله برای جمهوری اسلامی ایران خط قرمز جدی است.

کد خبر : ۳۰۹۴۵۷